Trio JR 599 (6M Konv)

OH6CN

Member
Hej
Jag har en Trio JR599 och jag tänkte förse den med en 50mHz konverter,det finns ju säkert som kit sats, men jag har schema på original konvertern dock utan data på spolarna finns det någon som har en bild av den så man kunde se hur spolarna är lindade.Jag har flera Toroider av T-37/6 som man kunde använda men jag är osäker på hur man beräknar varven om jag vågar tippa rör det sig mellan 0,8-1,5 uH (mikro) Henry.All info emottages med tacksamhet Mvh Greger

Attachments

• Trio JR-599(6M Conv) 002.jpg
    Trio JR-599(6M Conv) 002.jpg
    94,5 KB · Views: 258
Jag hade en sådan mottagare i begynnelsen av min amatörradiobana. Det lär vara 40 år sedan.
Jag köpte konvertern för 144 MHz, det tog en tid men jag förstod sen varför 144 MHz var som att prat med sig själv i duschen.
Alla kompisarna hörde massor på 144 MHz.
Konvertern var det sämsta som någonsin kunde byggas av spolar och kondingar.
Säkert är 50 MHz konvertern lika dålig.
Mitt förslag är att inte lägga krut på att få tag på en sådan. Sämre får man leta efter.

De
Roy
SM4FPD

Hej Roy
Tack för svaret,jo ni har väl säkert rätt i påståendet,men det är ju mera för byggandets skull som jag blev intresserad .Jag glömde bort att jag kan ju använda dipmetern för att fastställa resonansen i spolarna
Mvh Greger

Jag skulle föreslå att du bygger något från ARRL handboken, en helt annan konverter med fullständig beskrivning. det finns sådana i de årgångar av boken som kommit. Plats finns ju i mottagaren.
de
SM4FPD

Back