Trio signalgenerator

SM0YDO

Well-Known Member
Har skaffat mig en sån här signalgenerator för ett tag sedan går den att använda till något
 

Attachments

  • 1660762733283506192585046447295.jpg
    1660762733283506192585046447295.jpg
    1,3 MB · Views: 18
Ja den kan du använda t ex för att trimma mottagare för LV, MV och KV. Men först får du kanske kontrollera om den fungerar och troligen justera generatorn så att frekvensen stämmer någorlunda med skalan. Det kan du göra med hjälp av en mottagare som visar rätt frekvens inom 5-10 kHz eller så.

Med RF-gain kan du ställa utsignalen från svag till starkare. Skjutomkopplaren dämpar utsignalen 20 dB. När man trimmar AM-mottagare så är det praktiskt om signalgeneratorn kan moduleras och det finns en skjutomkopplare för det. I läge EXT kan du ansluta en extern tongenerator som då modulerar signalgeneratorn. I läge INT startas en intern tonoscillator. Kan vara 400 Hz eller 1 kHz som är standard. Du får kolla i manualen.

Instrumentet är synnerligen enkelt men med lite handpåläggning och tricks och div små hjälpmedel som dämpsater m m så kan det t o m användas för ganska noggrann upptimning av mottagare.
 
Tack för svar får ta och kolla upp det har en Nixie rekvensräknare som jag tror går till 200 Mhz har tre till signalgeneratorer en Euratele en Advance och en Heathkit som jag har hållit på och renoverat och bytt dåliga komponenter i
 
Last edited:
Back
Top