Tryckomkopplare

SM6FPG

Fritidskonsulent
Jag är på jakt efter tryckomkopplare, som man kan bygga ihop, typ likt gamla transistorradiostuket för val av ex. band.
Tryck på en knapp innebär att en tidigare intryckt släpper.

Vet inte vad detta heter men hoppas någon förstår och kan visa på inköpsställen.
 
Tack!

Jag tänkte mer på single omkopplare som kan byggas ihop till de antal sektioner man behöver, men jag kanske finner lämpliga hos Bhiab, fast det hade ju underlättad med bilder :rolleyes:
 
I någon gammal träradio jag har haft isär var det lösa tangenter som hade en gemensam frikoppling precis som du beskriver.
Det var ordnat så att det var en frikopplingswire som när man tryckte ner en tangent helt i botten tryckte den på viren som frikopplade alla tangenterna, men på vägen upp slakade wiren så att den senast nedtryckta fasnade på väg upp.

Såna tangenter skulle ju gå att koppla ihop antal efter behov.

En nackdel är förstås risken att två kontakter samtidigt kopplar under tiden man trycker.

Jag tror att det var i en gammal Centrum radio jag såg den lösningen.
 
Mitt tips...
Använd billiga små kretskortsreläer.
Det fina är att man kan placera reläet där kontaktfunktionen behövs och man behöver inte dra in alla ledare till omkopplaren.
Själva "logiken" i styrningen sker sedan elektroniskt.

/Micke
 
När jag arbetade på skolelektro någon gång under senare Jurasperioden runt 1981 ;) så hade vi sådana till bl.a tongeneratorer. Jag tror de var av märket Oreon, om minnet inte sviker mig. Förmodligen är tillverkningen i alla fall nedlagd.

Om du vill använda Micke, GLDs lösning men inte kan offra den extra strömmen så har Elfa numer bistabila relän som inte är alltför blodiga i pris.
 
Känns något overkill med relän.

Jag har idag en omkopplare så jag kan lyssna på två mottagare, endera någon i båda öronen eller en i vart öra.

Nu tänker jag mig utöka detta så jag kan få med datorn i valet.

Jag skulle kunna använda ex 2 vridomkopplare 1 pol 3 lägen eller 2 st 3 sektioner on/off eller ännu hellre med 9 sektioner on/off där nertryck av en löser ut den föregående.
Sista alternativet känns smakfullt men även alternativ 2 tilltalar mig.
 
Back
Top