TS-130 sänder inte

SA6BNV

Well-Known Member
Hej. Undrar om det är någon som kan hjälpa eller ha några idéer.
Jag hjälper min systerdotter, nybliven amatör, med hans Kenwood TS-130 som slutat sända.
Jag har inte mycket till mätinstrument (endast multimeter och rörvoltmeter med HF-prob) så jag får lita till min slutledningsförmåga.
Detta har jag kommit fram till:

1. Om jag ställer en mottagare jämte så kan jag höra en signal och det märks viss skillnad när jag ändrar ratten för uteffekten. Men signalen är inte speciellt stark. Men både CW och SSB hörs på rätt frekvens, vilket får mig att tro att felet ligger i driv- eller slutsteget.

2. Alla spänningar på transistorerna enligt kopplingssschemat stämmer.
TS-130_PA.png

3. Om jag kopplar bort koaxkabeln mellan "RF unit" och "Final unit" blir signalen mycket svagare vilket får mig att tro att åtminstone första drivsteget funkar. Att det märks skillnad när jag vrider på uteffektratten tyder väl också på det?

4. Jag gissade att andra drivsteget är kass eftersom det borde generera åtminstone några watt för att kunna driva slutsteget, och då borde signalen i min mottagare bli rätt kraftig - men det blir den inte. Då lödade jag loss Q2 & Q3 och mätte dem med multimetern, men de verkar vara OK.

Nu står jag lite handfallen och vet inte hur jag skall komma vidare. Några idéer?

En annan sak som förbryllar mig är att om jag mäter med min rörvoltmeter med HF-prob så märks det knappt någon signal efter första drivsteget (Q1). Borde inte signalen vara någorlunda mätbar där? Kan det vara så att Q1 är kass? Jag kanske borde löda loss och testa den med?

Ursäkta för lång post. Hoppas på någon duktig "radiodetektiv" därute! :)
// Åke

Man blir tvungen att angripa sådant med "söndra och härska-metoden".

Först så behöver du kontrollera att transistorernas arbetspunkter är OK i sändningsläget.
Om det inte finns några förspänningar till basen på andra drivsteg och slutsteg sjunker
stegförstärkningen nästan till 0. Detta visar sig också genom att transistorerna inte heller drar någon viloström i sändningsläge.

Du kan mäta spänningsfallet över L7 resp. L9 samtidigt som du mäter matningsströmmen till hela radion. Kontrollera också att "bias-regulatorerna" Q6 och Q7 arbetar som de ska.

Sedan bör du ha runt 1/2 - 1 volt HF vid punkten "DRV" i sändningsläge med full effekt och nedtryckt nyckel.

Om första drivtransistorn är hel så ökar detta till 3 - 6 V på Q1:s kollektor.

Det kan även vara så att skyddskretsarna för övertemperatur, överström eller högt SWR gått sönder och därmed dragit ned uteffekten till 0. Kontrollera kretsarna runt termokontakterna och termistorerna längst till höger på schemat.

Det kan också finnas fler kretsar som kan vara inblandade på andra delar av schemat

73/

Karl-Arne
SM0AOM

Sedan bör du ha runt 1/2 - 1 volt HF vid punkten "DRV" i sändningsläge med full effekt och nedtryckt nyckel.
Tack för din input. Jag skall göra lite fler mätingar efter dina tips.
Jag har faktiskt ingen mätbar signal vid punkten "DRV". Men signalen i mottagaren blir ju mycket svagare när jag kopplar ur kabeln mellan "RF unit" och punkten "DRV", vilket fick mig att tro att åtminstone första steget var OK. Men det kanske är så att signalen är alldeles för svag för att driva drivsteget? Kanske min RF prob inte är OK så att den visar för lite... Hmmm, många osäkra variabler här!
// Åke

Det finns tydligen två modeller ( V och S ).
På ett forum stod det nämnt om dålig jordning av PA-stegets kretskort (skruvar lossnat). Kanske värt att kontrollera.
Schemat i suddigaste laget, men konstaterade att trimpotar för biasjustering Q6 och Q7 var markerade på något sätt. Hur ser det ut i den aktuella radion?
Lycka till med felsökningen!

/ Ingvar

Detta är modell "S". Modell "V" är QRP-varianten där de i princip tagit bort slutsteget.
Schemat är suddigt men jag har lyckats uttyda spänningarna på Q6 & Q7 till 1,3V på basen och det stämmer när jag mäter. Jag skall kolla jordningen också.
// Åke

Efter en titt i manualen skulle jag även utsträcka felsökningen till "RF Unit".

Det man kan säga med visshet är att både MF och syntes-signalerna når blandaren
Q6/Q7, men att summasignalens vidare öden är okända.

Eftersom sändargrenen delar bandfilter med mottagaren
så kan man börja med att kontrollera att mottagarkänsligheten är normal.

Att signalstyrkan i en mottagare ökar när man sätter i kabeln mellan RF-unit och PA-unit kan bero
att då förbättras antennverkan hos hela apparaten, och då hörs signalen bättre, inte på att det är förstärkning i driv- och slutsteg.

Du får undersöka arbetspunkterna hos transistorerna Q8,Q9 och Q10 i nämnd ordning samt att
kontrollera att nycklingstransistorn Q11 även har avsedd verkan.

Något man lätt kan tänka sig när det gäller apparater i denna ålder (yngre medelåldern) är att det blivit kortslutning i en tantal- eller elektrolytkondensator någonstans så att en nödvändig matningsspänning kortsluts till jord, och därmed inte kommer fram och/eller att någon seriekopplad komponent brunnit av.

73/

Karl-Arne
SM0AOM

Något man lätt kan tänka sig när det gäller apparater i denna ålder (yngre medelåldern) är att det blivit kortslutning i en tantal- eller elektrolytkondensator någonstans så att en nödvändig matningsspänning kortsluts till jord, och därmed inte kommer fram och/eller att någon seriekopplad komponent brunnit av.

Det kan ju bli lite knepigare att hitta såklart...
Det är kanske det som hänt med mitt oscilloscop från sent 80-tal. Jag hade ju behövt det nu när jag skall hitta felet i radion, men det har bara helt plötsligt slutat funka genom att bara stå oanvänt.
// Åke

Hi,
det bör vara några mV RF på slutstegets mätpunkter...
Det ser ut som det är RF-unitens utgångs-transistor eller dess komponenter runt om, som är boven !
Lycka till !

Tack för tipset - jag skall gå på RF unit också.
Måste bara få ordning på mitt oscilloscop...
// Åke

Tack alla för er input.
Nu funkar apparaten! :)

Jag kopplade ur "Final unit" och fick "rota" lite för att komma åt mätpunkterna på "RF unit".
Några kablar satt sisådär så de rättade jag till. En lödning till ett motstånd såg lite skum ut så jag värmde till den med lödkolven. När jag sedan mätte mig igenom hela "RF unit" och allt verkade stämma så mätte jag utgången från "RF unit" igen och vips! så låg där nästan 5V RF där jag endast hade några mV tidigare!

Verkar som det varit glapp i "RF unit" som nu försvunnit.

Jag kopplade in "Final unit" igen utan drivtrissorna och mätte mig fram till dessas plats och allt såg OK ut. Därefter lödde jag in dem och testade.

Full effekt! Jubel!!!

// Åke

Sedär!

Ytterligare en seger för "systematisk felsökning" eller "härska genom att söndra"...
Fel på apparater kan nästan alltid reduceras till något mycket enkelt.

73/

Karl-Arne
SM0AOM

Standardfelet på denna rig och TS 120 är dålig kontakt mellan print och chassie. Lossa dom skruvar som håller kretskortet och dra till några gånger så fixar det säkert Ditt problem. 73s de Hans SM5KI

Ganska typiskt är att det finns risk för självsvängning i denna modell, om inte jordningar, dvs fastskuvning av korten är ordentlig. Mest gäller detta då 100 Watts versionen.
Detta är ju före CE märkningen och inga krav på EMC fanns. Med ett chassi som aldrig blir riktigt passivt, eller "kallt" finns risk för bus, (=självsvängning).
Ett djupare underhåll av en sådan här gammal goding skulle vara att plocka ur korten, tvätta dessa i rikligt med sprit. Besikta med lupp alla lödningar eller löda om alla. Men detta är ju en del jobb.

De
SM4FPD
Roy

Apparater som plötsligt "hoppar igång" vid felsökning kan vara lite jobbiga. Då skall man helst försöka framkalla felet igen för att vara säker på att man hittat felkällan. Det är åtminstone min erfarenhet efter nästan ett helt liv bland elektronik. Man kan också acceptera att felet försvunnit och att man "mäter försiktigt" nästa gång samma fel uppstår. Detta kan praktiseras på ens egna grejor åtminstone...

/ Ingvar

Apparater som plötsligt "hoppar igång" vid felsökning kan vara lite jobbiga. Då skall man helst försöka framkalla felet igen för att vara säker på att man hittat felkällan. Det är åtminstone min erfarenhet efter nästan ett helt liv bland elektronik. Man kan också acceptera att felet försvunnit och att man "mäter försiktigt" nästa gång samma fel uppstår. Detta kan praktiseras på ens egna grejor åtminstone...

/ Ingvar
Precis så blev det! Radion pajade igen.
Men denna gången fick jag tillgång ett oscilloscop så jag kunde följa signalen hela vägen från oscillator till slutsteg. Det gick ganska fort att hitta var signalen "försvann" med hjälp av blockschemat i servicemanualen. Så jag hittade en kontakt där kopparbanorna hade släppt från mönsterkortet och där det var avbrott. När jag vickade på kontakten kom signalen tillbaka. Lite lödande med nya kopplingstrådar så försvann glappet och nu funkar radion stabilt!
// Åke

Back