TS-2000 Justera frekvens?

SM4HFI

Well-Known Member
Hej på er!
Jag har förgäves försökt hitta i servicemanualen hur jag kan justera referensoscillatorn i Kenwood TS-2000 men inte funnit något. Felet är inte jättestort men helt stabilt, så vore trevligt att justera bort det. Felet är ca 480 Hz vid 433 MHz.
Logiskt borde det vara referensoscillatorn TCXO X400 som borde justeras, men jag hittar inget om det i servicemanualen jag laddat ner. Är det nån som har något tips?

Jag tänker använda mig av SK4MPI, lyssna i CW-läge och justera nollsvävning av medhörningen med nyckel nertryckt utan sändaren aktiverad. Ev mot 3:e övertonen som är svag men hörbar.

Hälsningar
/Jan
 
Så här !?


Jag använder PI-RX och justerar helt enkelt till 800 Hz på IGY som går bäst här. PI-RX låser ju så det funkar bra även om signalen skulle vara svag...

Justerade i somras och nu 2 Hz fel vilket får vara godkänt...

1671399202122.png
PI
 
Tack!
Trimmern för frekvens sitter alltså på undersidan, innanför volym/squelsch-pottarna, åtkomlig om man demonterar bottenkåpan. Märkligt att det inte finns med i servicemanualen...
Precis som det står i din länk varierar frekvensen en aning, tredje övertonen från MPI varierar ca 50 Hz vid olika tillfällen.
Hälsningar
/Jan
 
Back
Top