Ts 2000

The_one

Well-Known Member
Hej alla!
Någon som kan tipsa om någon som kan serva en TS2000?
Gärna i eller runt skåne.
Så jag kan slippa att skicka den så långt.

Tacksam för svar.


73 Andreas
 
Om du inte hittar något i Skåne så brukar ju Svebry i Skövde vara duktiga på Kenwood.
73 de Magnus
 
Hej!
Jag har skickat riggen till svebry.
Och tydligen så var det slut trissorna som var sönder??!
2500Kr fattigare......

73 Andreas
 
Hej.

Det kan vara sluttrissorna. Jag brände drivstegen sönder 2 gånger. Det är lätt gjord om man kör PSK eller SSTV.

//TL
 
Men vad skall man göra för att förebygga detta iframtiden då?
Bortsätt att sluta kör PSK eller RTTY.


73 Andreas
 
Hej.

Orsaken till detta är man driver för hård, minsta möjliga ALC när man kör digitalt och att radion lämnar 25-30watt ut det räcker. Testade köra 700mW och det gick bra köra stortset hela europa 20meter och dipol.

//TL
 
Tack för tipset Tapas!
Jag skall tänka på att inte ALC skall vara så hög.
Och inte häller att jag dra på så mycket effekt.
Men jag brukar bara köra på max 50W på RTTY och cirka 30W på PSK.
Men man får tydligen dra ner lite till.
Köpte dock en ny rigg i går....
Så jag kanske bara kör 2 m i från denna och kör HF på den nya.

Tack än ängång för en lyckad tråd och tack för alla inlägg!


73 Andreas :)
 
Antennen?

Tack för tipset Tapas!
Jag skall tänka på att inte ALC skall vara så hög.
Och inte häller att jag dra på så mycket effekt.
Men jag brukar bara köra på max 50W på RTTY och cirka 30W på PSK.
Men man får tydligen dra ner lite till.
Köpte dock en ny rigg i går....
Så jag kanske bara kör 2 m i från denna och kör HF på den nya.

Tack än ängång för en lyckad tråd och tack för alla inlägg!


73 Andreas :)

Vore bra att veta om antennen är i bra skick också, men jag utgår från att du har koll på detta.
 
Ja jag tror det.
Det är en Diamond W-8010 fabriks tillverkad.

73 Andreas
8010 är väldigt smalbandig på 80/40 och en matchbox lär behövas om man kör utanför resonanspunkten.
ts-2000 har inbyggd atu? som måste vara inkopplad mest hela tiden med 8010?
 
8010 är väldigt smalbandig på 80/40 och en matchbox lär behövas om man kör utanför resonanspunkten.
ts-2000 har inbyggd atu? som måste vara inkopplad mest hela tiden med 8010?

Jo men det är ju klart att jag har den till hela tiden.
Men jag har inte varit så noga med ALC....
Så det måste ju vara därför den gick sönder.

//Andreas
 
Det kan inte vara möjligt att en modern HF station går sönder om man använder den. Att man inte bör styra ut riggen till ALC utslag beror på att ALC generar en form av distorsion, både på SSB men i synnerhet på en PSK-31 signal.
Med RF power vredet på max styr man ut till önskad effekt med Micgain eller datorns utnivå vid AFSK trafik. När man drar på så att man närmar sig full gas kommer ALC att börja regelera.

Vid missanpassning kommer riggens SWR skydd och dess strömdetektor att generara en ALC signal som drar ner effekten. Det borde inte finnas några som helst risker att även detta förstör slutstget.
ALC vid SSB ger splatter, och detta kan undvikas genom att styra ut under den nivå då ALC uppträder, ingen gör så, och en del splatter finns, ALC ger oxo en bra talbehandling som ger oss mer läsbara signaler. Men en AFSK RTTY signal bör inte behandlas med ALC.

Såldes bör trasigt PA bero på helt andra saker, exvis åska, överspänning, eller i värsta fall självsvängning. Det sistnämda kan beror på dåliga jordsystem, lösa skruvar som håller kort och utgör deras jordpunkter. Jag mistänker oxo att det förekommer någon form av åldring på särskilt äldre Amerikanska sluttransistorer.


På ICOM stationeran garanterar jag, som lagar dessa, att man kan köra fullgas i alla lägen med alla trafiksätt. Med eller utan missanpassning och med eller utan ALC, med eller utan antennavstämmare. Jag har aldrig någonsin sett ett PA där man bränt upp den genom att "använda" riggen. Att använda riggen betyder att köra den effekt den är byggd för på alla de trafiksätt som förekommer inom amatörradio, till alla de antenner, hela eller trasiga, som förekommer inom hobbyn.

Att vara lite försiktig är givetvis inte fel. Men att säga att riggen går sönder om man gör si eller så anser jag är helt åt skogen. Det bör man inte acceptera.


Att köra QRP vid RTTY, som PSK-31 är i sig ett kul trafiksätt och en verklig sport med låga effekter.

Det var på rörtiden man måse vara försiktig. USA byggda riggar med TV slutrör gick att bränna upp till och med genom att nyttja talprocessing. Då var AFSk-telegrafi (RTTY) inte ens att tänka på.
 
Last edited:
Jag har kört min gamla IC-735 liksom mitt Drakeslutsteg L7 mot både kortsluten och öppen utgång många gånger utan problem.
Den mänskliga faktorn..........
 
På ICOM stationeran garanterar jag, som lagar dessa, att man kan köra fullgas i alla lägen med alla trafiksätt. Med eller utan missanpassning och med eller utan ALC, med eller utan antennavstämmare. Jag har aldrig någonsin sett ett PA där man bränt upp den genom att "använda" riggen. Att använda riggen betyder att köra den effekt den är byggd för på alla de trafiksätt som förekommer inom amatörradio, till alla de antenner, hela eller trasiga, som förekommer inom hobbyn.
Att vara lite försiktig är givetvis inte fel. Men att säga att riggen går sönder om man gör si eller så anser jag är helt åt skogen. Det bör man inte acceptera.

Till SM4FPD:
Hur länge (minuter) kan man ha en IC-735 i AM-läge med konstant bärvåg utan att riskera överhettning? :confused: ...alltså under tiden jag finjusterar tunern ute vid antennen.
/Ingvar
 
Last edited:
Just IC-735 har jag ett kul exempel på. En ägare till en sådan hade råkat lagt en pärm på telegrafnyckeln, den stog i sändning. Med full effekt. När han kom hem luktade det lite varmt, och var 27 grader i det lilla radiorummet, och han insåg att det var nåt lurt. IC-735 gav inte full effekt då och problemet var att lödtennet hade droppat ner från sluttransistorerna och det hade blivit dålig kontakt mellan kortet och kollektorbenen. Slutstget sitter ju uppochner i den radion. Efter att ha lött fast dom var radion klar för nya bedrifter.

Ja ägarens resa, den var på två veckor till soligare länder....Så IC-735 hade stått med full bärvåg i två veckor.

Nyare ICOM radio är byggda så att fläkten blåser lite luft oxo på och under själva kretskortet, exvis IC-706all, som då håller ner tempen så att inte lödtennet smälter. Vidare är de senaste lödda med blyfritt lod och har högre smältpunkt.


En klubb med en IC-735 bad mig ställa ner en IC-735 så att det bara skulle gå att pressa den på 50 Watt, den gick i 24 h drift i Pactor. Efter ett tag kom den för service med texten:
"lämnar bara 50 watt, kan det vara sluttransistorerna?"
Alla tror att kont. drift får slutsteget att dö, och tar för givet detta så fort något är onormalt.


Ang frågan om AM bärvåg, så kan du lägga ut AM med 40 watt tills du är färdig med antennjobbet, men akta dig för att bränna dig på HF kör då hellre 10 Watt.
 
Det ska i princip vara omöjligt att förstöra sluttransistorer vid "normal drift" så länge som strömbegränsning och skyddskretsar är korrekt justerade. Om man "vrider på" en station för att få ut mer än specificerad uteffekt så har man satt skyddskretsarna ur funktion och får därmed skylla sig själv.

Kan bidra med en "IC-735-historia".

Mitt eget exemplar (1986 c:a) började plötsligt att ge dålig uteffekt på 80 och 40m och dra "massor" med ström från kraftaggregatet (ett 20 A gick i strömbegränsning).

Efter att ha skruvat isär "slutstegskakan" fann jag att ett av reläerna som kopplar i och ur lågpassfiltren hade kärvat, och därför var filtret för 28 MHz konstant inkopplat parallellt med 3,5 MHz filtret. Tydligen uppträdde detta som en kortslutning över utgången.

Det farliga med detta är att sådant sitter före SWR-detektorn, så det finns inga sätt för skyddskretsarna att upptäcka sådana problem och dra ner drivningen.
Återstår bara att känna av överströmmarna och minska på drivningen.

Att IC-735 klarar sådan misshandel är ett gott betyg åt konstruktörerna.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Tack för svaren -FPD och -AOM!
Då kan jag med gott samvete ut och krana på rattarna. Jag brukar faktiskt köra mycket låg effekt då jag gör dessa inställningar, men tyckte att radion ändå blev för varm och fläkten gick för fullt då jag kom tillbaka till rummet. Jag är kanske lite petig, men jag har sett så många sönderbrända kretskort i mina dagar. Sluttrissorna var jag faktiskt inte orolig för. :) GOD JUL!
/Ingvar
 
Last edited:
Fläkten går för att det blir varmt, och efektförluster bildar värme. Våra tassar är rätt känsliga när tempen stiger över 37 grader. 45 grader kan ibland "brännas". termobrytarna i en IC-735 sitter direkt på sluttransiroererna och slår till vid 70 grader och ger max fart vid 90 grader. Dä ar kylaren kanske 50 - 60 grader. När en av termobrytarana slagit till går fläkten oxo i mottagning. Vid kall IC-735 går fläkten sakta vid PTT.

Alla moderna sluttransistorer är av fabriken specade att tål oändlig missanpassning. Det behöver de göra tills skyddskretsarna tar över, det kan ta flera millisekunder. Sen lever transistorerna lugnt, dvs de sekunder och minuter som kommer med aktiva skyddskretsar. Som bekant kan ju en transistor gå sönder fortare än en skyddskrets kan träda i kraft. Därför krävs både tåliga transistorer och skyddskretsar.
Men vad som kan förstöra dem är överspänning, ofta går de sönder av mer än 20 Volt, åska, och felpolarisering är inte bra. det finns fall där riggen tål 24 Volt som i verkligheten kan vara 28 volt om motorn i bilen går. Men då smäller elektrolyterna istället som är på 16 till 15 Volt.

En annan sak som kan förstöra sluttransistorer är om riggen de sitter i självsvänger våldsamt. För att få transistorerna att hålla krävs då att man bygger radion på ett sätt så att den är stabil mot just självsvängning, det är ett av konstruktörens svåraste jobb, dessutom väldigt svårt att laboratoriemässigt prova alla belstningsfall som skulle kunna orsaka självsvängning.
Ett sätt att förbättra sin lite äldre rigg mot sådant är att dra efter alla skruvar som håller ihop den, skruvar som håller korten i chassit och skruvar som håller ihop chassit. man kan byta avkopplingskondensatorerna som sitter på matningspänningen ända fram till slutsteget.

Att få bukt med konstruktioner som vill självsvänga ibland och då och då förstöra dyra transistorer är inte lätt. Man hinner ju inte se vad som händer, det bara blir dött från uteffekt plötsligt, inom någon ms.

Självsvängning kan ibland ske om andra delar av riggen är skadade av exvis åska. detta är svåra fel.

Själsvängande nätaggregat som lämnar överspänning vid en vis ström är en bov i dramat för att förstöra sluttransistorer.
 
Last edited:
Sluttrissorna på HF "dog" under drift i bilen med AT-180 inkopplad till en avstämd Kenwood MA-5 (liknar "g-wippa"), ferriter på feedern både ute vid antennfästet och vid AT-180.
allt väljordat och ventilerat. 12 volts bil.
Riggen en IC-706 MKIIG!!!
Så alla skydd som finns hjälper tydligen inte.
Dessutom går inte dom "svindyra" trissorna att få tag på hos 3:je partsleverantör.
Dom tillverkas tydligen inte längre och finns endast som reservdel.
Om fläkten gick eller inte kunde jag inte höra eftersom bilen var igång, men ingenting på mönsterkortet ser överhettat ut.
Liket ligger och skräpar i en lådda för tillfället!
 
Last edited:
Back
Top