TS-520 utan uteffekt

SM4WII

Well-Known Member
Plockade fram min gamla TS-520 efter att den stått i ett par år.
När jag slog på den och skulle stämma av så såg jag hur uteffekten minskade till 50W för att sedan försvinna helt. Anodströmmen visar max. på mätaren.
Mätte anodspänningen som visar 1100V. Testade att stoppa i ett par andra gamla rör jag hittade men det blev det överslag i direkt när jag slog på spänningen. Köpte ett par begagnade rör och petade i radion och fegstartade med variac, från ca. 80V och under ett par timmar upp till 220V. Inga överslag den här gången men heller ingen uteffekt och anodströmmsmätaren slår i botten så nästan nålen kröks så fort som jag trycker ned telegrafinyckeln.

Någon som har några erfarenheter eller idéer om vad man skall ta sig till med denna apparat?

/73 de SM4WII
 
Mätte nyss på katodmotstånden och de är det ena är 1,2Mohm och det andra är 100kohm... verkar med andra ord som jag hittat ett problem.

Kollade aldrig dessa då de ser helt juvenila ut... knepigt att det inte är avbrott???
Får testa att byta dessa. Man borde så klart ha mätt dom med en gång trots att man inte ser något på dom :S
 
Ja, det verkar ju skumt!
Om katodmotstånden är kaputt kan det ju inte bli någon anodström heller.
Du måste ha missat något...vilka slutrör är det i maskinen?
 
Det sitter två st 6146B i den nu, satt 6293 i den innan (ger lite mer effekt sägs det).
Drivröret heter 12BY7A
 
Orsaken till att instrument visar för mycket är att
det visar spänningen över katodmotstånden.
Ohms lag ger sedan katodströmmen, förutsatt att motstånden har rätta värden.
73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Titta efter smuts i avstämmningen och ev kallödningar. Hur mäter du på de sk katodmotstånden, löder du loss dem och mäter? Kunde du se var överslaget var? Om där sitter motstånd(katodmotstånd), från rörets katod till jord, och med de värden du skriver(1,2Mohm och 100kohm) så är det omöjligt att få ut någon effekt från radion. Hur är det med reläet? - Ta det varligt, lycka till.
PS: Har du något schema över slutsteget i radion?
 
Katodmotstånden är två parallellkopplade 10 ohms motstånd, alltså 5 ohm totalt.
Det sitter ett 3,3 k motstånd i serie med instrumentet, och om det är vad jag tror, 500 µA fullt utslag, blir det därmed fullskalevisning för c:a 350 mA.

Anledningen till att man gärna gör så här är att instrumentomkopplaren helst inte ska ligga på anodspänningspotential, det finns risk för överslag annars.

Skulle rekommendera att katodmotstånden ersätts med 2 W metallfilmsmotstånd, t.ex. Elfa 60-792-55 vilka tål mycket mera "misshandel" än kolmassamotstånd.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Hej!

Det kan tänkas att jag far med osanning, men jag vill minnas att det inte sitter 6146B i TS-520. Minnet säger att det är "6146 utan B".

Vilken betydelse detta må ha i just det aktuella fallet låter jag vara osagt.
 
Hej!

Det kan tänkas att jag far med osanning, men jag vill minnas att det inte sitter 6146B i TS-520. Minnet säger att det är "6146 utan B".

Vilken betydelse detta må ha i just det aktuella fallet låter jag vara osagt.

Hejsan, i manualen står det S2001 men det är väl ett liknande rör.
Har sett både A och B som rekomenderade rör men i min satt det som sagt 6293 istället, vet inte om det har någon betydelse.
 
Titta efter smuts i avstämmningen och ev kallödningar. Hur mäter du på de sk katodmotstånden, löder du loss dem och mäter? Kunde du se var överslaget var? Om där sitter motstånd(katodmotstånd), från rörets katod till jord, och med de värden du skriver(1,2Mohm och 100kohm) så är det omöjligt att få ut någon effekt från radion. Hur är det med reläet? - Ta det varligt, lycka till.
PS: Har du något schema över slutsteget i radion?

Jo, lödde loss dom och mätte när jag såg att det visade något annat än 5 ohm mellan katod och jord. Överslaget skedde i de nya rören som jag stoppade dit.
I samband med detta gick även en av germaniumtransistorerna i 12V-omvandlaren sönder. Plockade bort hela den omvandlaren då jag ändå kör 220V-matning på den. Kanske kan man ersätta dessa gamla germaniumtarnsistorer med några moderna lämpligare, var isåfall inne på att stoppa i dom i de gamla kapslarna så det ser finare ut hehe...
 
Hejsan, i manualen står det S2001 men det är väl ett liknande rör.
Har sett både A och B som rekomenderade rör men i min satt det som sagt 6293 istället, vet inte om det har någon betydelse.

Hej!

För jättemånga år sedan skruvade jag i en TS-520, mest i slutsteget.
S2001 är 6146/6146A. (S2001A är 6146B) Men i brist på rätta rören så smällde jag i 6146B, om jag minns rätt så var den lite joxig att neutralisera, men jag kan ha blandat ihop det med nå'n annan maskin. Rören var inte matchade, annat än att de genom okulärbesiktning såg lika friska ut... ha ha ha.

Lycka Till!
 
Hoppas du får ordning på sändaren.

Farsan hade en sån rigg. På den kopplade jag om RF gain så den blev dämpsats på mottagaringånge istället för att öka AGC-tröskeln. Det gick då att hitta en nivå där man hörde lite telegrafi på 7 MHz mellan IM-produkterna, de sjunker fortare än nyttosignalerna. Sätt ett fast motstånd där potten sitter i original. Minns jag rätt räcker coaxen från antennreläet till potten, du får sätta en ny från potten till mottagaringången.

Den modden tror jag gör nytta på många mottagare. Kraven på dynamik vid ett visst tillfälle är inte så stora, men det gäller att dynamikfönstret ligger på rätt nivå. Prova med en lös potte först, fast då ryker det om du glömmer dig och försöker sända. Resistans är inte alls noga. Allt mellan kanske 100 ohm och 10k funkar!

/Jan
 
En sida med många tips om Kenwood Hybrids är Kenwood Amateur Radio Hybrid Pages. Han renoverar också "på beställning" och har ett ganska gott reservdelslager på svårtillgängliga delar, såvitt jag har förstått. Och det går säkert att skicka frågor till honom, även om svaren kanske låter vänta på sig ibland... Scheman till de gamla godingarna är inte heller svårt att hitta på nätet, här t.ex. Och här är en annan sida med ganska mycket info om just TS-520.

Jag hoppas du får ordning på din hybrid! Själv har jag storebror TS-820 som gett mig mycket nöje över tiden.
 
Hej jag har också en TS520S jag har funderat på att köpa kondensatorsattsen för nätdelen därifrån USA kondningar blir gammla också.

mvh Lasse sm0ydo
 
SM4HIF Jan, en fast dämpsats på 10 eller 20 dB kan oxo göra TS-520 till en brukbar mottagare.
Anledningen, eller en av anlednigarna till dess utomordentligt dåliga storsignalegenskaper är den breda första MF:en. 600 kHz bred med klnappst några fitler alls, gör att den rent praktiskt har en första MF som är felra MHz bred.
dessutom blandare som ite tål något.
Själv hade jag på tiden för TS-520 en JR-599, ganska lika RX, men med en lite brantare preselektor.
Ganska snart insåg jag att man måste ha 20 dB inkopplat för att höra amatörradiosignaler. den ahde 20 40 och 60 dB och jag modífierade till 10 20 och 30 dB. Men då blev de svagare sigs borta.
Förselektion hjälpte till stor del.
En variabel dämpare före mottagaren som du beskriver Jan är ett bra tips.

Att Kenowoods och Trios apparater överhvudtaget kunde säljas användas och ändå anses "låta mycket bra" förvånade mig under 70 och 80 talet.
Troligen insåg de flesta inte att de lyssnade på signaler som helt i onödan störde mottagningen. dvs imd.
Klart att på den tiden användes oftast avstämda antenner och antennavstämmare typ Z-match som blev en god förselektion.

Dock är ju en sådan här radio ett kul renoveringsobjekt. Man kan lära sig mycket om radio, menkanik och både dess begränsningar och kvaliteter.

det lustiga är att på 80 talet belv en mottgare eller en transvier med dämpsats, 20 dB oftast, synonymt me en dålig mottagare. Tillverkaren hade satt dit en dämpare för att lyssnaren skulle kunna avhjälpa en i övrigt dålig konstruktion. sades det.

Sanningen är nog snarre att man i Japan inte hade de problem med starka sigs på BC banden som vi fortfarande har i Europa. Man satt dit attenuatorn utan att riktigt veta varför. Typiskt japan.

Ofta hade samtida riggar en Attenuator i MKII versionen.....

Sen kom 20 dB attenutor även på proffsradiomottgare för HF, som Standard radio och då legitimerades det hela mer.


de
FPD
 
TS-520 ger en mycket ren signal i sändning.

Exempel: Polar'n Tobbe/FRH körde en sådan som han transvertade till 2m då han körde månstuds med hög effekt. Det var c:a 5km mellan oss då och han var _mycket_ stark hos mig.

Om jag, med min antenn pekande rakt på honom, vred mottagarens vfo'n några hundra Hz förbi nollbeat så kunde jag endast med svårighet höra att han fanns där. Inget sus o dus som från mediokra synteser. (Rx var en känslig helt analog enkelsuper med två bra 9 MHz kristallfilter i kaskad).

TS-520 är fortfarande en bra rig som det lönar sig att vårda. Moduluppbygd och man får plats med lödkolven. Med nya ellytar kommer den att hänga med länge än.

Lycka till,
Janne
 
Last edited:
Hej igen!
Just för att det är så låg dynamik i TS520 vill det till att passa in dynamikfönstret så bra det går i den miljö man lyssnar. Med 20 dB dämpsats som ju var mer eller mindre standard på andra riggar stegar man IM3-produkterna med 60 dB, från olidligt till ohörbart.

Första försöket var med en potte framför en FRdx400, även den med variabel MF, men med rörblandare och en sektion extra på VFO-kondingen som stämmer av första MF, precis som mormors träradio hade i HF-steget. Även den blev riktigt användbar på 7 MHz CW, körde många DX i början av 90-talet med den.

FRdx400 är även min sidbandsbrusmässigt bästa RX, även med konverter för 144 framför. Jag hör sidbandsbruset från min TS-700 med den. Det gör jag inte med t ex Drake TR7 som RX efter konvertern. Den mottagaren har jag kvar. Tystnar den när jag lyssnar på en sändare några kHz på sidan så vet jag att sändaren är bra! Ibland luftar jag även mottagaren tillsammans med FLdx400 på KV.

/Jan
 
Back
Top