TS-570: ingen uteffekt på 40 m

SM5DRY

Well-Known Member
Har just skaffat en Kenwood TS-570 som fungerar fint på alla band utom på 40 m där det inte är någon uteffekt. Ingenting händer när jag trycker på send-knappen, mik-tangenten eller aktiverar antenn-tunern på det bandet. Har provat olika belastningar och även gjort en full reset av stationen. Jag har ännu inte börjat att analysera schemat efter möjliga orsaker. Hoppas på att få något bra tips innan jag startar felsökningen!
 
Om jag minns rätt så slår den radion ifrån sändningen och skiftar själv ögonblickligen till mottagning om SWR är riktigt hög. Orsaken kan vara fel i lågpassfiltret efter slutsteget. Det filtret som gäller på 40m är inkopplat från 4,1MHz till 7,5MHz så är din radio öppnad för 60m så borde du se felet där också. Oftast är det reläna som krånglar. Där skulle jag börja tror jag.
 
Tror jag har kommit på anledningen till detta. Det går fint att sända under 7100 kHz! Men det går inte att sända ovanför denna frekvens. Detta är en TS-570D som kommer från England. Om man tittar i specen så finns det vissa modeller som är programmerade på detta sättet!

Så nästa steg blir väl att kolla hur man öppnar upp detta frekvensområdet.
 
Det var ju bra att det inte var nåt fel, du skrev på 40m så jag antog att hela bandet var dött. Plocka bort R41 på "control unit" som sitter bakom fronten och fabriksåterställ så öppnar du radion helt, då får du även tillgång till 60m.
 
Jag provade bara på 7150 kHz så jag märkte inte detta. Stort tack för tipset om R41.! Ska ta hem apparaten till Stockholm och göra detta i "lab-miljö".
 
Typiskt spärrad över 7100 som var max tillåten frekvens på 40 m i Sverige tidigare. Har en TS-850 med samma spärr och samma quickfix.
 
Back
Top