TS-590S

sm0kfr

Well-Known Member
På sida 1 i manualen skall man koppla in den primära antennen i antennuttag 1. Denna terminal har reläkontakterna inkopplade även när transceivern är av.
Reläkontakterna till ant.2 är inte inkopplade vid transceiver av.
Schemat visar fel och visar alla reläkontakterna inkopplade.
Jag har mätt och konstaterat att, vid transceivern av, så är ant.1-kontakterna inkopplade men ant.2-kontakterna är bortkopplade.
Jag förstår inte varför de rekommenderar den primära antennen att vara inkopplad i terminal ant.1.
Statisk elektricitet kan ju komma in i radion då om det vill sig illa.
När jag tittar i Icom IC-7410 -schemat så visar terminaler 1 och 2 rätt., men ant. 1 är inkopplad vid riggen av.
Frågan jag ställer är: "Varför använda ant.1 som ligger inkopplad vare sig radion är av eller på"?

upload_2020-3-23_12-34-30.png
 
Jag har alltid rekommenderat att använd sig av antenn 2 för att antennen då är bortkopplad vid avstängd radio.
Gäller då ICOM som jag pysslat aktivt med.
Gäller exvis IC-756PRO alla vers. och övriga som har inbyggd antennväljare.

Men det är en bra fråga varför tillverkaren inte har fattat detta.

Det finns fall där mottagaren förstörts trots att den varit avstängd, då ant 1 varit inkopplad. Det kan ske om man mixtrar med en mobil HF-station ute på backen, under dipolen som är kopplad till stationen inomhus. Mobilantennen på exvis 3,75 MHz ger en stark signal rätt upp, och bränner upp saker i avstängd radio. Använder man ant 2 sker inte detta.

Ett bra tips utöver detta är att bygga små dosor med ett relä, vars spole mats av 12 V från ACC jacken, DIN kontakten.
Vid spänningslöst relä frikopplas antennen från radion, och finns en vilkontakt i relät kan den användas för att kortsluta antennen oxo.
På HF duger exvis bilrelän. Givetvis en diod över spolen.
Ytterligare skydd mot åska är två finsäkringar i likspänningsmatningen till reläet. 100 mA eller så. Ja även den tråd till minus (jord)

Effektivt även som åskskydd.

Helst bör reläet även bryta jord, dvs koaxens skärm..... om man vill ha bästa åskskydd.

Saker som kan skadas i avstängd mottagare är VDR motstånd som skall skydda ingången, tål inte hur mycekt som heslt, och är avsett för korta smällar, PIN dioder, små kondingar, SWR mätarens dioder etc.

Har du en antenn, sätt den i tvåan....
En yttre manuell koaxomkopplare är ett bra skydd, men blir förstås avglömd när den verkligen behövs.
De
SM4FPD
 
Tack Roy. Vad skulle vi göra utan dej?
Jag har haft antennen ansluten till Ant.-terminal 2 nu i två år efter att ha blåst nRX-kortet i min IC-7200 för flera år sedan pga induktion från en parallell uppsatt dipol. Du har konfirmerat mina misstankar.
Det skulle vara intressant att få veta hur fabrikanten tänkte när han skrev manualen.
73
de
SM0KFR op
Ulf
 
Ja eller ännu smartare, göra så att antenn 1 blir avstängd vid radio off.
Eller helst bägge, men det drar ju ett extra relä.
Ingen radio någonsin har haft ett relä som helt skiljer antennen från mottagaren.
Varken de med fler antenningångar eller de med bara en.
En enkel sak att fixa som jag nämnde med en dosa med PL kontakter och relä.

Hur han tänkte? ja 1 är väl först och inget annat.
Åskskydd, det fixar VDR motståndet.

Och japaner, minns när vi skulle lära oss att räkna på japanska, på kvällen vid fina middagen, min fråga var då vad noll heter på Japanska.
Någon????

VDR som i de äldre riggarna var en DSA301, ett litet glasrör med ett litet VDR motstånd inuti. Som många frågat vad det är.
I nyare riggar ser det ut som ett urladdningsrör, men inte av glas utan keramik, dia 8 mm. finns mindre.

Men tänker man efter lite...... vem skulle kunna komma på tanken överhuvudtaget att starka signaler, eller åska kan skada en avstängd radio.
Det finns ju bara inte. Men verkligheten är en annan liksom bland det mesta.

de
Roy
 
Back
Top