Tullavgift från US

Det är 25% moms och 6% i tullavgift. Det var det senast som jag beställde iallafall....
 
Har nyligen beställt en liten transceiver i byggsats från USA. Undrade hur tullavgiften erlades, och fick upplysningen att ev. tullavgift betalas i samband med avhämtning hos postkontoret. Låter ju smärtfritt... :)
 
Last edited:
Sist jag handlade ifrån USA så var det regeln att amatörradio och tillbehör till detta är helt befriat från tull, däremot tas en mindre administrativ kostnad ut. Tror att det gäller fortfarande men jag är inte säker. Viktigt då förståss att grejerna verkligen är deklarerade som amatörradio så de inte faller under vanlig elektronik som det är tull på.

Men som sagt, det kan ha ändrats. Jag ringde till tullverket och fick dessa svar när det begavs sig för något år sedan. Den administrativa kostnaden + momsen får man sedan betala när man löser ut paketet eller som jag gjorde, betalade in det direkt till tullverket.

Janne / SM5SUH
 
100 kr betala jag för några veckor sedan som administrativ avgift + moms på varuvärdet.
Betalades till posten vid hämtningen
 
Stämmer

För någon månad sedan när jag fick en radio från USA fick jag också betala "endast" Moms och en administrationsavgift på 100 kr. Detta faktum gör att man kan ta hem saker från tyska säljare istället utan större skillnader eftersom frakten från Tyskland nästan är densamma som inom Sverige.
73
Per
 
SM5SUH said:
Sist jag handlade ifrån USA så var det regeln att amatörradio och tillbehör till detta är helt befriat från tull, däremot tas en mindre administrativ kostnad ut. Tror att det gäller fortfarande men jag är inte säker. Viktigt då förståss att grejerna verkligen är deklarerade som amatörradio så de inte faller under vanlig elektronik som det är tull på.

Men som sagt, det kan ha ändrats. Jag ringde till tullverket och fick dessa svar när det begavs sig för något år sedan. Den administrativa kostnaden + momsen får man sedan betala när man löser ut paketet eller som jag gjorde, betalade in det direkt till tullverket.

Janne / SM5SUH


Märkligt, när jag beställde en byggsats så räknas detta som elektronik för tullen, fick betala tull + moms. :confused: :mad: Bygget var en transceiver ...
 
Transceiver = elektronik

Hej!
Om man går in på tullverkets hemsida och söker på tullavgifter, så ska det enligt det inte vara någon tull på sändare med mottagare, d.v.s. en transceiver. Eftersom jag frågade i den här tråden, trodde jag att jag eventuellt gjorde något fel när jag fick fram uppgiften 0% tull.
Om man får betala tull, beror det kanske på att tullen har klassifierat radion felaktigt som elektronik. Då borde man kunna få rättelse i efterhand. Om man nu orkar bråka...

73/Markku
 
Det är ju det där med tullkoder.

En "radiomottagare med inbyggd sändardel" är 0% Tull.
Köper man däremot en byggsats så är och förblir det en byggsats (elektronik) tills att det är en färdigbyggd "radiomottagare med inbyggd sändardel".

MOMS åker man alltid på och då inte bara på varan utan även på frakten och eventuell tull. Ja, man betalar Moms på tull med vilket tydligen är lika självklart som att man ska betala Moms på energiskatt och Moms på miljöavgifter. - Skit samma i det här fallet.

Det konstiga med just tullen är att de verkar stirra sig blinda på just Tarec-koder.
När du beställer en vara så tala om vad det skalla vara för Tarec kod, inte vad det skall stå i klartext.

Tex så är det 10% tull på mobiltelefon. Men en mobiltelefon är ju faktiskt också tekniskt sett en "radiomottagare med inbyggd sändardel". Det finns många exempel om man läser igenom Tarec-koderna vilket man kan spara några slantar på att göra om man beställer direkt ifrån USA, Singapore, USA mm.

Den sk administrativa avgiften verkar det vara olika med. Posten verkar tycka om den och den är alltid med om posten kommer ihåg att tulla/momsa osv, men ibland verkar dom strunta i det och paket kommer hem utan några som helst avgifter att betala.
Vissa andra fraktare sköter tull/momspapper till pricka men tar inte ut några avgifter.

Welcome to the Jungle!

73 de Magnus
 
Hur funkar det om någon skickar ett paket till Sverige som en julklapp, födelsedagspresent ?
 
Se till att du kan slippa USA-moms, ingen tullavgift på elektronik.
Men 25% moms åker du på.
Fick en sänding därifrån i dagarna.
 
OK, tack!

Fått brev från Posten med förfrågan om innehåll, gäller försändelse från HK.

Kan mao räkna med +25% på priset... :(
 
be någon bekant i usa köpa den och sedan skicka den som gåva till dig.
frågan är vad du ska köpa, tror inte du får igenom större grejer.
 
Last edited:
beställer man från usa kan man höra med företaget om dom kan skriva ner värdet på det man köper till 50dollar,köpte en ts2000 från usa ingen tull å halva priset mot sverige
 
Back
Top