Tullavgift från US

beställer man från usa kan man höra med företaget om dom kan skriva ner värdet på det man köper till 50 dollar

Händer det något med sändningen - vilket det tyvärr gör ibland - har du i bästa fall en trasig rig för 50 USD. Det här gäller oavsett avsändaren är ett ett företag eller en privatperson. Rekommenderas inte!
 
Hur kan man slippa moms om man handlar tex. från Elecraft?


Eftersom exportören inte säljer det inom sitt land.
Momsen betalar du i ditt land som mottagare, i ditt fall Svensk moms.
Alla företag vill dock inte krångla med sådant för småsummor.
 
Hur kan man slippa moms om man handlar tex. från Elecraft?

Jag köpte precis en K3 (100W) + USB serial interface + 400 Hz CW filter + frakt för totalt ca $2.210 direkt från Elecraft.

Jag slapp tull men åkte på ca 3.450:- moms inkl tullens behandlingsavgift (80:- + moms).

Med en dollarkurs på ca 6.10 blev alltså totalsumman ca 16.900:- inkl moms, dvs betydligt billigare än om jag skulle köpt från t ex Tyskland.

Det tog 4 dagar från att jag beställde tills att den hamnade i Sverige. Sedan låg den 8 dagar i tullen i Malmö. Jag var tvungen att ringa och kolla varför den låg där för att få reda på att de måste ha mitt personnummer eftersom det var en import på över 10.000 SEK. Tydligen förväntas man själv höra av sig... Efter det tog det bara en dag tills jag fick den levererad till Torslanda.

Nu har jag det roliga framför mig - att bygga ihop den! :)

// Åke
 
Last edited:
ja det gäller väl att få företaget att skriva ner värdet,det får väl inte överstiga 500kr tror jag,och att det skickas som gåva,då kommer du väl undan moms å skit,men då är ju risken som är nämts tidigare att händer det nått så får du bara det värde som står på kartongen
 
SM5FLM bad inte om råd hur man fuskar med skatten!
sa4axq verkar tycka det är ok att bryta mot lagen!!!
"moms och skit"?
Det finns ett samband mellan att betala skatt och att ha råd med skola, vård och omsorg m.m? Utbildningen i Sverige måste förbättras, så att alla begriper det!
 
ja nån ska väl göra det också,är nog inte ensam å beställa saker från andra länder till halva priset,varför ge tjugotusen för en radio när man kan köpa den för tio,så jävlig är det
 
Är det någon som är duktigare än mig på att tyda siffrorna och lista ut vilken kod en kortvågsbeam ska gå under?
Kommer i byggsats/som en bunt alu-rör.

Vid flera applicerbara koder är jag givetvis intresserad av den med lägst/ingen tull.
 
Hej.
Jag beställer ofta från USA och jag ber konsekvent leverantörerna uppge den ovan nämnda taric koden på alla shopping dokuments. Då blir det ingen tull. Jag ber också om detta när det är tillbehör till TXRX. Det är en tolkningsfråga om det blir revision. Moms betalar du alltid. Jag har iofs. företag så det kanske blir smidigare då. Men generellt skall du inte betala tull med den tarickoden och under förutsättning att du inte drar tolkningen för långt från definitionen.
 
- Senast idag fick jag en försändelse från US, märkt "Customs Declaration CN 22, Amateur Radio Parts, Total Value 30USD".
US Priority Mail.
Har tidigare handlat för större belopp, men aldrig påförts vare sig tull eller moms!
Har ingen aning om varför.
 
- Senast idag fick jag en försändelse från US, märkt "Customs Declaration CN 22, Amateur Radio Parts, Total Value 30USD".
US Priority Mail.
Har tidigare handlat för större belopp, men aldrig påförts vare sig tull eller moms!
Har ingen aning om varför.

Då har väl Posten missat att ta betalt.
Moms ska betalas, ej tull.

Men jag har varit ute för det samma, godset är värdesatt från US men tullklareringen missas.

Peter
 
Jag har för mig att tullen har en inofficiell lägstagräns för när man börjar lägga på moms. Det är trots inte helt kostnadsfritt att administrera momsen heller. Har hört olika belopp mellan 500-900kr.

Så det behöver ju inte indikera fusk och bluff, att man har "sluppit" momsen, utan att tullen inte har ansett att beloppet har varit värt mödan.

73 de Kai


Då har väl Posten missat att ta betalt.
Moms ska betalas, ej tull.

Men jag har varit ute för det samma, godset är värdesatt från US men tullklareringen missas.

Peter
 
Det har plötsligt blivit aktuellt för mig att importera en radio igen.

Har tullkoderna ändrats? Behöver man betala tull på amatörradiotrancievers nuförtiden?

Den första koden som anges 8525 20 80 90 kan jag inte hitta hos tullverket

Den andra koden någon tipsar om är 8525 60 00 00 och verkar vara en övergripande kod för en massa saker.

Är det någon som är duktig på det här och kan ge mig rätt tullkod så att jag kan maila säljaren den så han kan märka paketet rätt åt mig.

Mvh/73
 
Det har plötsligt blivit aktuellt för mig att importera en radio igen.

Har tullkoderna ändrats? Behöver man betala tull på amatörradiotrancievers nuförtiden?

Den första koden som anges 8525 20 80 90 kan jag inte hitta hos tullverket

Den andra koden någon tipsar om är 8525 60 00 00 och verkar vara en övergripande kod för en massa saker.

Är det någon som är duktig på det här och kan ge mig rätt tullkod så att jag kan maila säljaren den så han kan märka paketet rätt åt mig.

Mvh/73
Tullavgift är väl småpotatis i sammanhanget.. Det är ju moms som är den stora delen och den kommer du inte undan oavsett
 
8525 60 00 00 verkar vara den som bör användas. Visserligen står det rundradio i kapitel 85, men om man googlar lite så kan man hitta att 8525 60 10 00 används för 2-way radio, och 8525 60 13 00 specifikt för amateur radio. Men de koderna finns inte i Taric, så jag antar att det då blir den närmast överliggande som tillämpas.

Även 8517 62 00 00 är tänkbar. I den skall ingå apparater för sändning och mottagning av radiotelefoni och radiotelegrafi enligt Vägledning/FAHS.

0% tull blir det i alla fall, avsett vilken du väljer.

Att tänka på är att ursprungslandet avser var apparaten är tillverkad, inte varifrån du köper den. Det kan ibland påverka tullsatsen.

Man är bara skyldig att begära rättelse ifall man betalt för lite. Att man angivit fel HS-nummer eller ursprungsland medför ingen plikt att rätta om avgiften skulle blivit oförändrad.

SM7JKW / Greger
 
Det här med tullar och avgifter blir man ju tokig på. Jag beställde ett diplom från ARRL, dvs "ett pappersark". Kostnaden blev följande:


Award fee: $12
Non member: $10
Credits fee: $12.12
Credit slip: $2
Shipping: $15
Total: $51.12

Importmoms: SEK 2
Deklarationsavgift: SEK 75

Summa: ca SEK 530

Att inte momsen blev högre berodde på att ARRL skrivit ner värdet. Tack o lov för det men det blev ju ändå dyrt. Jag mailade och frågade ARRL om de inte kunde skicka ett digitalt diplom. Det gick inte då det var ett speciellt papper som det skulle printas på. Inte heller var de intresserade av att printa i EU (med sina special-papper). Jag tänker mig att det borde skeppas en hel del diplom från USA till EU .Här är man inte speciellt miljömedvetna !? Så ja beställer man många diplom samtidigt så blir kostnaden per diplom lägre. Och visst ARRL tar ju bra betalt också....Ändå så kommer det "tiggarmail" om att LoTW är så dyrt att man vill ha bidrag....Nja det får nog ändra sin policy först...
 
Om man vill slippa deklarationsavgiften, kan man meddela PostNord att man vill vara sitt eget tullombud. Kanske är det inte värt besväret för att spara 75 kronor, men om man vill hävda principen och har nära till en av Tullverkets klareringsexpeditioner. Jag har aldrig provat själv, men det lär vara en flersidig blankett där man ska ange tullkod, och så ska man såklart betala de 2 kronorna i moms. Sedan skickar man kvittot till PostNord och begär att de släpper försändelsen.

https://www.tullverket.se/sv/omoss/...sexpeditioner.4.7df61c5915510cfe9e7100c9.html
 
Back
Top