Tuner eller radio problem

SA0CIA

Active Member
Hej

Jag har ett problem med min tuner eller radio, när jag sätter på radio med cat kabel inkopplad från tuner så later den konstigt "hes" detta händer bara ibland. Tuner står och blinkar konstant då.

Är det någon som har haft liknande problem?
Jag har tyvärr inte möjlighet att testa med annan radio för att jämföra. Se filmsnutt nedan

IMG 0386 - YouTube

// Tomas

Det var en kort filmsnutt, men jag skulle tippa på att problemet ligger i tunern
och att den på något sätt stör huvudprocessorns arbete, därav det förändrade
"beepet". Slutledningen kommer delvis från det faktum att det bara händer med
tunern inkopplad, om jag förstod dig rätt.

Testa att koppla ur tunern från radion när den väl "låst sig". Fortsätter den vara
låst i det blinkande läget är det med största sannorlikhet säkert att det är tunern.

Jag har ingen tuner från LDG längre då jag dels inte behöver nån hemma i shacket
och dels har byggt mina egna att använda när jag är ute på landet eller liknande.
Men då jag hade en, under ett par år, dök inget problem upp.

Har du gjort rätt inställningar?

On the FT-857/897, press and hold the FUNC button for one second to activate the extended menu
system. Rotate the SEL knob until menu #019 “CAT RATE” is visible. Rotate the main tuning knob
until “4800bps” is showing. Because the YT-100 is compatible with both the FT-857/897 and the FT-
100 series of transceivers, the 4800 bps CAT rate must be used to accommodate the older FT-100.
Next, rotate the SEL knob one click clockwise, to select menu #020, “CAT/LIN/TUNER”. Rotate
the main tuning knob until “CAT” is showing. Now press and hold FUNC again, to return to normal
operation.

/Micke

Gör så här:
1. Tunern kopplad.
2. Sätt igån radion
3. Gör en totalresett på radion.
4. Berätta vad som händer.

Nu har jag försökt att få fram felet... nu funkar den som det ska. Det är hela problemet att det kommer ibland när jag flyttar radio mellan hemmet och bilen. Jag får testa nästa gang felet dyker upp.

Tack för svaren.

Back