Turnstile antenn för 2 meter

SM7HWD

Skåning
Någon som har erfarenhet av "Turnstile " antenner?
Har dåligt med utrymme för roterbar beam så därför får jag bygga uppåt istället.
// 7HWD Lars:)
 

Attachments

  • TurnstilePhasing2.jpg
    TurnstilePhasing2.jpg
    60,1 KB · Views: 197
Last edited:
De blir rundstrålande utan gain stackade blir det lite bättre. Du kan ju stacka HB9CV antenner på höjden eller någon annan fåelements lösning så blir det inte så stor rotationsyta.
 
De där stackade Turnstilarna är mekaniskt en mycket komplicerad lösning som kräver mycket jobb. Elektriskt inte heller lätt då fasningskablarna måste trimmas in korrekt och anslutas till elementen på ett bra sätt, med korta tilledningar. Frågan är hur stor chansen är att nå ända fram och hamna i närheten av den antennvinst i form av ihoptryckt vertikallob som en sådan antenn skulle kunna ge. Risken att misslyckas är nog större.

Om du inte vill eller kan ha någon roterbar antenn så skulle jag nog rekommendera en (1) Big Wheel. Ivan OZ7IS har beskrivit mekaniken till en sådan i OZ för c:a 30 år sedan. Den var avsedd till OZ7IGY fyren. En robust design som fungerade bra. En sådan antenn på toppen av ett långt maströr och med grövsta möjliga koax som får plats inne i röret ger en väderbeständig antenn och som mycket väl kan konkurrera med två stackade korsdipoler eftersom du förmodligen inte lyckas optimera fasning etc. Jag ser i alla fall problemen och skulle aldrig satsa på en sådan komplicerad lösning.

Om du kan acceptera en rotor men ändå vill ha en kompakt antenn så rekommenderar jag en HB9CV som ger c:a 5 dB antennvinst, har en bred huvudlob och är lätt att bygga och fås att fungera.

Men visst, en rundstrålande horisontalpolariserad antenn med hög antennvinst är en bekväm lösning.

/Bengt
 
Jag läste någonstans att Big wheel antennerna också är svåra. Man måste minitiöst följa ritningen det för att de ställen där elementen löper parallellt är balanserad matning och där de delar sig är impedanstransformatorer.
 
Ja det stämmer. Men finns det en mekanisk lösning som visat sig ge bra resultat så blir det lättare att lyckas. Enklast blir nog 1 st HB9CV trots allt. Eller varför inte två eller tre fasta antenner i de mest intressanta riktningarna och en reläbox?

/Bengt
 
Tack för tipsen och avrådan från Turnstile. :)
Jag har surfat runt lite och hittat en bra beskrivning på en HB9CV. Länk:HB9CV
Det blir till att bygga EN sådan till att börja med. Eventuellt kan man som du säger Bengt ha ett par tre stycken i väl valda riktningar och styra dem via en reläbox.:cool:

73´s 7HWD / Lars
 
Last edited:
Hej!

Efter att ha testat det mesta som finns så kan jag säga att en big wheel är helt suverän att lyssna med i alla möjliga riktningar.

Jag har kört ett antal olika konfigurationer både på tropo och satellit med big wheel som den absoluta favoriten.

Sätter man upp en enkel big wheel på ett rör så får man ett väldigt rent intryck där omgivningen inte har så mycket att störa sig på.

Då jag annars har ett rätt högt antenngain riktat ner mot EU så har det visat sig att jag hör mer av vad som händer på frekvensen med en rundstrålande horisontell antenn.

Jag hör vanliga 144 MHz stationer 20-30 mil bort på den rundstrålande och kan sedan rotera yagiantennerna för att få upp signalen.

Den big wheel jag använder kommer från Wimo och är ett väldigt snyggt och vädertåligt bygge.

Kan efter massor av tid och experiment bara lovorda denna antenn.

73 Håkan SM7WSJ

(Ursäkta den mörka bilden)
 

Attachments

  • Big wheel.jpg
    Big wheel.jpg
    46,9 KB · Views: 125
@SM7WSJ, Håkan:

Har du byggt någon själv, kan du konfirmera kinkigheten eller var det bara desinformation av någon som advokerade för en annan lösning?

Det är problemet med smala krattor, en rundstrålare är inte dumt som du skriver!
 
Last edited:
@SM7WSJ, Håkan:

Har du byggt någon själv, kan du konfirmera kinkigheten eller var det bara desinformation av någon som advokerade för en annan lösning?

Det är problemet med smala krattor, en rundstrålare är inte dumt som du skriver!
Hej!

Jag skriver under helt och hållet på att den är svår att bygga så att man får en bra anpassning samtidigt som den ska vara vädertålig och stabil.

Det finns betydligt enklare byggen och mindre huvudbry enligt förslag längre upp i tråden.

Måste dock berätta att den här Wimo big Wheel antennen har fungerat helt suveränt i dåligt väder. (riktigt nöjd)

73 Håkan SM7WSJ
 

Attachments

  • Big Wheel.jpg
    Big Wheel.jpg
    96,4 KB · Views: 125
Last edited:
Hej! Varför inte prova en MH-antenn som ger ca 9dB och har lågt SWR över hela bandet. Den är liten till formatet och enkel att bygga med t.ex 1000DL-tråd (se bild). Mått på min hemsida Martin Hedman's Hemsida.
/ Martin
 

Attachments

  • 144MHz.jpg
    144MHz.jpg
    96,2 KB · Views: 242
Hej! Varför inte prova en MH-antenn som ger ca 9dB och har lågt SWR över hela bandet. Den är liten till formatet och enkel att bygga med t.ex 1000DL-tråd (se bild). Mått på min hemsida Martin Hedman's Hemsida.
/ Martin

Hur är dom 9dB uppmätta?

Jag har svårt att tro att den där antennen hur bra den än är ger samma gain som en 9el yagi från vårgårda (den ger väl 9dB?)

Det var visst en 6el vårgårda som låg i dom trakterna förstärkningsmässigt, (om nu inte dom siffrorna också är överdrivna)
 
Last edited:
Åh, en big wheel från WIMO...hade en sån på SAABen på sena 80-talet när jag körde mycket mobilt på 2m. Fanns att köpa för vettiga pengar i Weinheim/DE, på V/U/SHFmeetinget. Suverän antenn, även i 90km/h :)

Fast den blev sej aldrig lik efter att en fasan fått för sej att lätta från vägkanten när jag susade förbi. Fanstyget delade sej i 2 delar vid smällen med antennen och spred ut hela inkråmet över min vita fina bil....örk.

Fast antennen är riktigt bra. Och vädertät. Och mekansikt bra - den fick sej bara en intryckning i en av loberna vid smällen o kunde rätas ut nåtsånär igen.
 
I Danmark och inom den forna VUHF-gruppen användes uttrycket dBb för den typen av antenner som uppges ha mer antennvinst än naturlagarna tillåter.

Sista b i dBb står för badkar. Om badkaret är fyllt med vatten känner jag inte till men 9 dBd verkar fullt rimligt.

/Bengt


Edit: Ooops.. b för badkar skall det vara och inget annat. Får skaffa nya glasögon. :)
 
Last edited:
I Danmark och inom den forna VUHF-gruppen användes uttrycket dBd för den typen av antenner som uppges ha mer antennvinst än naturlagarna tillåter.

Sista d i dBd står för badkar. Om badkaret är fyllt med vatten känner jag inte till men 9 dBd verkar fullt rimligt.

/Bengt

Jag har hör begreppet dBp (PR-avdelningens siffra) samt dBk (dB jämfört med konstlasten)

Det är inte lätt när det finns så många enheter.
 
I Funckshau 2012:12 sid 1285. finns en kul variant på nästan rundstrålande antenn som påminner om Turnstile.
Det är Martin DK7ZB som föreslår 2 st. 3/2-lambda dipoler stackade.
En har 105 ohm och 1.3 dBd och två blir 74 ohm och 5.6 dBd med 1700 mm stackningsavstånd. Det blir 6 st rejäla lober men givetvis inte helt rundstrålande med den rekommenderas för VHF contest som komplement till lång yagi.

/ Tommy
 
Hur är elementen orienterade i samma plan, korsande som i turnstile eller någon helt annan vinkel?
 
Ang dom 9 dBd så är MH-antennen simulerad i 4nec2. Som framgår av bilden så ger den på 2 meters höjd 11,3 dBi och F/B 20.7 dB. 11.3 dBi motsvarar ungefär 9 dBd. / Martin
 

Attachments

  • 3el145MHzMH_Gain.jpg
    3el145MHzMH_Gain.jpg
    46,5 KB · Views: 71
Vet inte hur du simulerat men det verkar vara någon sorts markreflektion som medverkar till dessa höga tal. Om du tänker efter så är 9dBd något som kräver en avsevärd bomlängd och ett antal element på en optimerade yagi.

Gissnigsvis ligger den verkliga antennenvinsten runt en 4 - 5 dBd som för de andra 2 - 3 elements antennerna, t.ex HB9CV.
 
Last edited:
Hej igen. Antennen är en kompakt 3 elementare och simuleringen är gjord med "moderate real ground" / Martin
 
Back
Top