Turnstile antenn för 2 meter

Markreflektion är något som alla antenner kan dra nytta av och är inte något som antennen i sig självt bidrar med. Hur ser antennvinsten ut i fri rymd?
 
Mini-häst antennen som Martin hänvisar till på sin hemsida ser ut att vara en kompakt 3-element trådantenn med tillbakavikta och kapacitivt toppbelastade element. Jag uppfattar den uppgivna antennvinsten som inkl "mark-gain" vilket ju ger betydligt högre dB-värden.

Men vid antennmätningar på högre frekvenser brukar man göra allt för att minimera markens inverkan antingen genom att placera en av antenner högt upp i en mast och tilta mätobjektet i en hög vinkel så att huvudloben inte når marken och reflekteras i denna.

Annars använder man s k fantomantenner placerade nära reflektionspunkten på marken. Antennerna terminerade med 50 ohm och absorberar en del av energin i markreflektionerna, mer ju fler antenner som används. Eller så mäter man i heldämpat rum där loberna blir helt opåverkade av omgivningen.

/Bengt
 
Hej! I freespace ger den ca 6.65 dBi (4.4 dBd) och F/B är 22.4 dB. Men vem kör radio i freespace? / Martin
 

Attachments

  • Freespace.jpg
    Freespace.jpg
    80,3 KB · Views: 71
Det verkar vara en rimlig antennvinst som du fick fram nu och den ligger i samma härad som andra små antenner som HB9CV med flera. Antennen är genom sin enkelhet ett tänkbart alternativ till HB9CV.

Markvågen, som vi skrev om, kan både förstärka och minska den aktuella vinsten på en antenn. För att kunna jämföra olika antenner så reducerar man bort alla markreflexer. I ditt fall är det enkelt, några knapptryck i EZNEC. Men som Bengt, EQL påpekade är det stort problem när man ska mäta på antenner IRL.
 
Last edited:
Tillbaks till grundfrågan, dvs turnstile. Jag fick för nåt år sen en idé att åstadkomma fasvridningen genom att snedstämma dipolerna. Med simulatorprogram har jag kommit fram till att förlänga ena dipolen till ca 60 grader fasvridning och förkorta den andra till ca 30 grader. Att det inte blev bra med +- 45 kanske beror på att den kortare antennen är just - kortare, så med samma ström strålar den mindre.

Vändkors strålar minst lika bra uppåt och nedåt som åt sidan, så att stacka dem lönar sig bra. Som sagt, inget jag byggt, men den ser lovande ut vid simulering. Nån annan som provat det sättet att fasvrida?

Hälsningar
Jan
 
Back
Top