Tusentals radio tillbehör m.m.

jetsons

Member
Hej!


Jag håller på att rensa ut ett hem från en gammal radiosamlare.
Det finns böcker, tidskrifter, illustrationer, tusentals ... massor med lådor radio delar , tillbehör tusentals delar
Även massor med radioapparater från olika årgångar.
Det har nog samlats på i många årtionden.

Går det att sälja iväg ett sådant stort lass? Är det någon som är intresserad?
 
Ja det går säkert att sälja. De flesta samlare inser inte att det redan är fullt i egna huset. Lägg ut några bilder så vi får se omfattningen.
 
Att rensa en samlares hus är ofta ett oerhört stort arbete, samtidigt finns det garanterat betydande historiska och ekonomiska värden att ta vara på.
Kontakta en radioklubb i närheten, de brukar kunna hjälpa till med att ta vara på det som är värt att bevara. Men de är inga städfirmor, så tyvärr kan du inte förvänta dig ett renstädat hus och en tjock sedelbunt inom en vecka.
 
Last edited:
nu blev ni nyfikna Hi!!

men det är en radio loppis i Lanskrona folkes hus 7 april kl 10-16

där kan du sälja dina saker om du vill


Stig SM7DYZ
 
Last edited:
Sälj dina prylar på Tradera som enskilda objekt eller i kluster och du kommer att bli förmögen eftersom folk gärna betalar ett överpris för det mesta.
//QRP
 
hej

okej jag har förstått att tradera är den bästa sälj kanalen,men finns ingen av er samlare här i stockholm ?
jag hade tänkt lägga ut alla apparater på auktion, ca 1-300 st? + 1000tals mindre apparater.
men jag vet ej vad jag skall göra med all radio literatur,kartongvis med radio böcker,reklam,brorshyrer. Kartonger med gamla radio rör samt apparater,Radio delar.mm
 
allt sånt går bra på tradera.

Det finns olika avdelningar för komponenter, böcker och apparater.
Allt behöver inte ligga under Amatörradio. Under böcker finns det ju underavdelningen "Technica & Nautica" för gamla teknikböcker osv, om du förstår hur jag menar.

Om du lägger ut 300 olika böcker som en auktion så kan chansen att få sålt minska eftersom 300 olika samlare tänker "det var ju bara en intressant sak i högen".
 
Kan du inte lägga ut lite bilder här , så ska du se att det finns folk som hugger på mycket av grejjerna.
 
Äntligen börjar jag få lite ordning på grejjerna, nu har jag äntligen tagit lite kort.
Finns det något större värde i något radiorör? något som är lite bättre än alla andra?
jag har lagt upp lite bilder på photobucket.
http://i182.photobucket.com/albums/x112/mongolidberg/DSC07772.jpg

samt några auktioner på tradera
Sökresultat från Jetsons - Tradera.com

Jag har ju egentligen ingen aning av vad hälften av sakerna jag har är för något,hade uppskattat hjälp från er,kanske ni kan fynda något som ni länge sökt efter.

kuriosa information Samlingen kommer från en som kallade sig SMOKEY jobbade som lärare på kth, skrivit radio böcker .m.m. kanske någon av er vet vem denne man var?
 
Vad röret heter är det mest viktiga, det är olika grejjer inne i glasbubblorna och det avgör om röret är av intresse för olika personers tänkta användning.
Det bör du ange i rubriken på Tradera.
Namnet består av några siffror och bokstäver. Att askarna är kvar är ett plus.

Sen har rör en egen kategori på Tradera: Hemelektronik/Elektronikkomponenter/Elektron- & Radiorör
 
Last edited:
okej jag skall tänka på det, men hur ser man om ett rör skulle vara trasigt?
är till 99.9 % säker att inget är det men skulle gärna vilja veta
 
Om röret är helt i övrigt är det något man bara kan mäta sig fram till med mätinstrument.


Rör har en egen kategori på Tradera: Hemelektronik/Elektronikkomponenter/Elektron- & Radiorör

Alla rör-intresserade är inte radioamatörer. Ljud-tomtar och andra gillar också rör.
 
Back
Top