TV DX på 80-talet

SA6APZ

Well-Known Member
Detta tyckte jag var lite intressant.

Folke som tittar på finsk TV är radioamatör och stavar nog sitt efternamn Rosvall, inte Råsvall som i videon. Avståndet mellan Åbo och Åkersberga är ca 25 mil och jag antar att vågutbredningsfenomenet som nyttjas är troposcatter.
 
TV-DX var ju nåt som förekom rätt tidigt, men i början var distansmottagning beroende av sporadiska E-skikt. Kanske senare tiders högre frekvenser kan utnyttja troposcatter.
 
Kommer ihåg någon sommar då italiensk tv (RAI) dundrade in i färg till och med. Rejäla konditioner då. Ah, vad exotiskt allt var innan internet.
 
Minns också det. Det var spännande när det bara fanns två kanaler på tv.
Jag var tonåring då och hade tröttnat på att följa med familjen ut med båten på somrarna. Brukade ofta kolla läget i etern med en tråd i tv:n som antenn och skruva runt. Plötsligt kunde det dundra in allt möjligt från alla möjliga länder runt i Europa. Allt från att det kom och gick under några sekunder till att två länder "tävlade" om kanalen till att det låg på stabilt under hela eftermiddagen. Det var även roligt när FM-bandet fylldes av italienska radiostationer. På den tiden var det inga svenska kanaler på övre delen av FM-bandet.
 
Back
Top