TV och mobiltäckning stängs ned i Mora p.g.a. allergi?

För många år sedan var det en artikel i QTC om en "elallergisk" svensk amatör som för att slippa röda blemmor i ansiktet hade konstruerat en plåthjälm med små hål för mun och ögon. Som jag minns det, var han ganska aktiv. På armlängds avstånd ett rejält hembyggt och oskärmat slutsteg, oskärmad tuner med stor spole med flyttbara krokodilklämmor och en longwire in i schacket. :rolleyes:
Någon som minns artikeln?
 
Jag tror ingen har blivit sjuk av magnetarmband, knappast någon som har blivit frisk heller.
För hundra år sedan fanns maskiner som gjorde radioaktivt vatten, liksom man idag har maskiner som gör kolsyra av vatten och koldioxid, idag är det farligt med radioaktivt vatten. De som drack blev sjukare.

Vad man än tror och tycker om elallergi så finns det människor som faktiskt är sjuka av något skäl.
Det är ju där stöten skall sättas in. Det är ju jättesynd om dessa stackare.
Torgskräck kan behandlas, liksom koskräck, USA försökte bota sin Kommunistskräck en tid.
Sjukdomar vad de än är orskade av, eller inbillade, är ju ändå en sjukdom.
Att säga till de sjuka att: "du är dum" hjälper onekligen inte.
dvs om elallergi är elallergi eller psykisk sjukdom, båda två, om de existerar, är just sjukdom, och normalt försöker man hjälpa en sjuk människa.
Genom att i tid försöka bota sjukdomen kan man slippa smitta och värre utbrott.
Även inbillad sjukdom kan smitta. Som just elallergi.

de
FPD
 
Hej!

Egentligen skulle vi försöka att leta fram den artikeln och använda i våra värvningskampanjer,,, May the force be with you young skywalker.:p

73 Håkan SM7WSJ


För många år sedan var det en artikel i QTC om en "elallergisk" svensk amatör som för att slippa röda blemmor i ansiktet hade konstruerat en plåthjälm med små hål för mun och ögon. Som jag minns det, var han ganska aktiv. På armlängds avstånd ett rejält hembyggt och oskärmat slutsteg, oskärmad tuner med stor spole med flyttbara krokodilklämmor och en longwire in i schacket. :rolleyes:
Någon som minns artikeln?
 
Hallo alla!
Tnx för alla goa och bra inlägg. Här kommer mitt

Jag vill givetvis inte göra någon oförrätt om man nu tror på mäniskapåverkan av en viss teknink/typ. Visst man kan tro vad man vill men men!!

"En" så kallade elallärkiken är ju inget hot självklart, men kan i förlängningen bli ett stort samhällsproblem om dessa utvecklas till en sekt. När jag läste på -67-72 talet fanns ca 2600 riligösa sekter, givetvis ingen rumsren sekt, alla med våld förtryck etc etc, dessa finns givetetvis även i dagens sammhälle....förmodligen väldigt, väldigt många fler ....

Sålänge man har att göra med religösa fanatiker/sekter/"kufar" som tror på biblen, koranen, rödluvan och vargen, mfl mfl mfl skrifter i religonens namn samt mäniskor som propagerar för dessa organisationer så utgör de verkligen ett hot för den enskilde och givetevs samhällets bestånd.

Tänk om det vore så enkelt att ta på sig/dela ut några långkalsonder som FPD skriver, varm och gott under vintern... ps de sticks till och från, vad jag kommer i håg från 60-talet....tyvärr ingen jättebra lösning på problemet.

Håller givetvis på strålningens nytta på högsta nivå. Tänk efter om om dessa elalerkiker skulle tänka om, på solen eller hur..hi.. hi... hi ha det riktigt skönt i solen och blir brunfärgad och få vy fb vitaminer tycker jag....

73

de sm7fcn Björn
 
Last edited:
Troligen är det lika svårt att omvända den som tycker sig vara sjuk som den som tror på religion av någon form, Björn.

Troligen är solens strålning både mer aggressiv och strakare under det aktuella solfläcksmaximumnet vi nu lever i. Kanske oxo farligare än något männiksogjort här på jordytan.
Men det är inte så vanligt att man är rädd för det.

Det skulle såeldes behövas omvändelse för att göra elallergiker friska.
Och sådant går ju inte........

de
Roy SM4FPD
 
Tror vi på vampyrer också?

Väldigt många gör det faktiskt och försöker skydda sig genom att bära en mindre kopia av ett gammalt romerskt tortyrinstrument i en kedja runt halsen. Effektivare skulle vara att äta en massa vitlök. (Se Roman Polanskis film "Vampyrernas natt", flera goda skratt utlovas.)
I morafallet rekommenderas foliehatt och remiss till psykakuten. Där kan vdb få den hjälp han (som FDP så klokt konstaterat) behöver.
 
Nja du har inte tolkat mig helt rätt där SM6BZE, jag menar att de är sjuka, och behöver vård, liksom den som har tandvärk, eller skitzofreni. Men rätt vård finns ju inte.
Det finns inga psykologer som har den kunskap som krävs för att hjälpa en elallergiker.
Han är sjuk, av el eller psykiskt sjukdom.
Sjukdom brukar kureras
Men här finns varken medisin eller vårdalternativ.
Det är där haken finns.
Sjukdomen är så lite utbredd att ingen vill forska i saken, dvs jsälva sjukdomen, då det ju inte ger några penagr i att sälja piller.

Så hos psykologen får dessa stackare ingen hjälp, ej heller hos kotknackaren eller bilreparatören.

Vi har en sjukdom men inget motmedel.
Och jag lovar er, det är ett helvete att ha denna sjukdom!
Jag har en vän som har den.

de
FPD
 
Roy, först vill jag fråga om källan till att ingen får hjälp?
Kan det möjligtvis vara baserat på ett fåtal fall som du känner till själv?

Jag har ingen källa att hänvisa till angående behandlingsresultat för "elallergiker". Men jag skulle vara förvånad om det inte finns positiva resultat med medicinering och/eller terapi.

Psykisk ohälsa är tyvärr ett jättetabu. Det är mindre stigmatiserat att vara "elallergiker" än att vara psykiskt sjuk. Tragiskt.

Min personliga åsikt är att dessa människor skulle kunna vara svåra att nå. De är förmodligen själva väldigt övertygade om sin diagnos. Det gör saken mycket svårare förstås.
De söker kanske inte hjälp hos rätt kompetens, iställer tapetserar de sina husvagnar med alu-folie eller sover i badkaret. (båda exemplen från en TV-dokumentär).

I grundfrågan håller jag med till 100%. Dessa människor är sjuka och behöver rätt vård. Men går det till som i Mora så har samhället misslyckats kapitalt. Nu verkar dock Mora sansat sig.

Hoppas din vän hittar rätt behandling snart.

Lite intressant läsning:
Elallergi – elöverkänslighet eller elfobi? « Medvetenskap

"Kognitiv beteendeterapi (KBT), som framför allt är effektivt mot olika ångesttillstånd (exempelvis fobier, paniksyndrom och tvångssyndrom), har visat sig vara effektiv behandling av elöverkänslighet."

73 de SM0RVV
 
Back
Top