TV över HF?

SA6APZ

Well-Known Member
Skulle det vara möjligt? Det slog mig när jag lyssnade lite på DRM (Radio Romania) som använder 10 kHz bandbredd och strax över 11 kbit/s att Real Media som man tittade på över modem i webbens barndom klarade sig på extremt låg datahastighet. Visserligen var bildkvalitén helt erbarmligt dålig men ändå, det var rörliga bilder i färg över en telefonlinje.
Har det sänts rörlig digital bild över kortvåg? Tänker både på amatörformat och proffs-dito.
 
Det har gjorts.

På en av de senaste HF-konferenserna, tror det var HF16, presenterades
ett US Air Force-sponsrat studieprojekt där rörliga bilder sänds via HF från spaningsdrönare.
Man siktade på en aggregerad datatakt i 24 kHz bandbredd av ett par hundra kilobit/s.

Problemet med sådana här överföringar är som vanligt länkbudgeten och svårigheten att
hitta så mycket störningsfri bandbredd inom i synnerhet det lägre "taktiska" HF-området.

Även Thales i Frankrike håller på med liknande studier, men för markbundna tillämpningar.
Där talar man om 200 - 250 kbit/s i 30 kHz aggregerad bandbredd, men där finns det bättre antenner och högre effekt att tillgå.
 
Det har gjorts.
Tydligen har det även gjorts med DRM-teknik redan för 11 år sedan, upptäckte jag efter en stunds sökande:
Men som vanligt när det gäller DRM så var väl intresset svagt bland de tilltänkta användarna.
 
Den springande punkten i sådana här system är vilken latens som kan tolereras.
Militär bildöverföring har mycket större realtidskrav, i synnerhet i den taktiska miljön.

DRM har fördelen av att vara envägskommunikation och där är fördröjningen ganska egal.

Tyvärr har DRM rent allmänt visat sig vara en "nitlott", det har varit svårt att uppbåda det nödvändiga intresset för att
ta fram billiga mottagare.
 
Back
Top