TV Reparation?

SM4RNA

Well-Known Member
Min 2 år gamla 40" LCD Samsung TV har blivit allt långsammare att starta. I går så bara klickade det i den om och om igen med en frekvens på ca 3 sekunder. Drog ur nätsladden ett tag och provade igen. Efter en längre stund hoppade TVn igång.

Misstänkte redan när den började bli långsam i starten att det än en gång är en av dessa "älskade" switchade nätdelar som vägrar svänga igen. :mad:

Kontaktade Samung på nätet och efter lite dividerande så blev så kom jag i kontakt med en firma i Borlänge som skulle serva Samsung. Han bekräftade mina farhågor om att nätdelen behöver bytas. Men tyvärr höll han på att avveckla verksamheten och inte kunde han rekommendera någon. Tydligen var det glest med reparatörer i Dalarna nu mera.

Så jag undrar om någon vet vart jag skulle kunna skaffa en nätdel och om det är möjligt att byta den själv? Svårast brukar ju vara att få av skalet på modern hemelektronik.... Eller annat tips på lösning på problemet. Bor i Ludvika.
 
Jag har en arbetskamrat som säkert går i land med jobbet. Han kanske rentav lyckas laga nätdelen. Är det en "Romresa" till Uppsala?

/ Göstha
 
Jag har en arbetskamrat som säkert går i land med jobbet. Han kanske rentav lyckas laga nätdelen. Är det en "Romresa" till Uppsala?

/ Göstha

Tack för erbjudandet!

Jag hittade en bra sida på nätet med reparationstips för TV och andra hemelektronikprylar. http://www.leifline.com/reptips/LCD_PLASMA/LCD_PLASMA.htm Och där var det beskrivet två andra Samsung med samma syntom och det inspirerade mig att öppna TVn och se hur det stod till. Jag noterade snabbt att två switchlytar blivit gravida och troligen tagit barnledigt. Så jag tar och byter alla de kondingarna mot lämpliga med lite högre spänningstålighet när jag ändå håller på.

Skönt att slippa släpa i väg TVn och bättre för plånboken också. Ställer jag till något i mina försök hör jag av mig. :D
 
Min kollega brukar peka ut lytarna som de vanligaste bovarna i switchade nätaggregat. Nu senast lagade han ett litet nätagg (av stickproppsmodell) till en AXIS 1650 Network Print Server genom att just byta de väl genomkokta små lytarna.

Det är i allmänhet inte spänningståligheten som är problemet, utan värmetåligheten. Se alltså framför allt till att du skaffar komponenter som är specificerade för högre arbetstemperatur än originalen. Komponenter som dessutom är avsedda för högre spänning blir kanske väl stora. Då blir det trångt om utrymme och kylningen försämras.

Jag hoppas inget annat strök med på kuppen.

Lycka till med reparationen!

/ Göstha
 
Min kollega brukar peka ut lytarna som de vanligaste bovarna i switchade nätaggregat. Nu senast lagade han ett litet nätagg (av stickproppsmodell) till en AXIS 1650 Network Print Server genom att just byta de väl genomkokta små lytarna.

Det är i allmänhet inte spänningståligheten som är problemet, utan värmetåligheten. Se alltså framför allt till att du skaffar komponenter som är specificerade för högre arbetstemperatur än originalen. Komponenter som dessutom är avsedda för högre spänning blir kanske väl stora. Då blir det trångt om utrymme och kylningen försämras.

Jag hoppas inget annat strök med på kuppen.

Lycka till med reparationen!

/ Göstha

Jag hittade ingen högre temperatur än 105 grader, vilket det redan var monterat. Typen jag köpte var lågimpedans som rekommenderas till switchat.

Med högre spänningstålighet så tål den även 25% högre rippelström. Dessutom sjunker impedansen nästan med faktorn 10. Diametern ökar i från 10 till 12,5 mm och längden i från 25 till 30 mm. Med sänkt impedans och större kylyta tycker jag att kondensatorn borde bli kallare. Att den tål 25% högre rippelström tyder på det.

Plats finns det gott om. T.ex. så är spänningsförande kylflänsar högre. Komponenterna är väl utspridda. Verkar som de tagit kylningen i beaktande.
 
Då ber jag att än en gång få önska dig lycka till!

Återkom gärna och berätta hur det gick. Det är säkert fler som kan dra nytta av dina erfarenheter.

/ Göstha
 
Hej på er!

Ett par års livslängd för dagens komponenter tycker jag är kort tid.
Eventuellt kan stand-by funktionen bidraga till kondingens förkortade livslängd.
Jag har reparerat TV och radio fram till 1987 och efter solid state produkternas intåg i hemelektroniken upplevde jag åtminstone att komponenterna höll längre än på rörtiden.
Dock uppstod problem med varma komponentben som så småningom orsakade sprickbildning i lödanslutningarna.

Hur pass "servicevänlig" var din TV? Var det jobbigt att öppna den för att komma åt att felsöka?
Har en känsla av att reparationskostnaderna idag kan bli så pass dyra, att ett nyköp blir mer logiskt.
Dessutom blir en TV fort "gammal" idag p.g.a. nya idéer i sändningstekniken.

Lycka till med apparaten!

/ Ingvar
 
Ett par års livslängd för dagens komponenter tycker jag är kort tid...

Dessutom blir en TV fort "gammal" idag p.g.a. nya idéer i sändningstekniken...

Håll med om att det luktar affärsidé! Dålig eller inte beror på om man är slutkund eller leverantör. :rolleyes:

/ Göstha
 
Hur pass "servicevänlig" var din TV? Var det jobbigt att öppna den för att komma åt att felsöka?
Har en känsla av att reparationskostnaderna idag kan bli så pass dyra, att ett nyköp blir mer logiskt.

Skapligt servicevänlig skulle jag påstå. Vid alla skruvar för att öppna TVn hade en pil inguten i plasten. De 4 skruvar som håller både bakstycke och foten var markerade med stora "S" så man skulle förstå att man inte skulle ta ur dessa med TVn stående på foten. Nätdelen är utspridd på ett ganska stort kort. Om man behöver mäta i drift på baksidan så måste några kablar tillfälligt skarvas. Själva TV-kortet går at släppa och mäta på båda sidor utan att skarva någon kabel. Dock har inte jag kompetensen att göra nåt åt detta kort, annat än att möjligen byta nån av de "större" effekt/utgångstrissorna. Mycket är inbyggt i kretsar och mycket är interfacekretsar antar jag. Utan servicemanual tror jag inte jag gör någon nytta där. Sen finns det ett kort som driver själva skärmen, som sitter tillsammans med en skämplåt med 4 skruv. Ser enkelt ut att släppa på, men jag tänker inte skruva bort det bara för att ta reda på om så är fallet.

Jo det beror väl säkert på att folk köper nytt som reparatörerna lägger av. Men den kostade 10k för två år och två månader sedan och har inte gått särskilt mycket. Det tycker jag är för hög kostnad per år för en TV. Jag har sett på nätet att flera har haft samma problem med andra Samsung-TV med 5V och 10V-delarna. Tycker det verkar som ett klart fall då man prutat på de tekniska marginalerna för att öka de ekonomiska dito.

73 de Anders SM4RNA
 
Då ber jag att än en gång få önska dig lycka till!

Återkom gärna och berätta hur det gick. Det är säkert fler som kan dra nytta av dina erfarenheter.

/ Göstha

Tackar!

Det kan jag göra. Fungerar det som tänkt tänker jag även dela med mig av erfarenheterna till den eminenta sida som jag fick inspiration ifrån och länkade till ovan. Ju fler som kan lura tillverkarna med deras "tidsinställda" komponenter, ju bättre. :)

/Anders
 
Har en Samsung monitor som nätdelen har gått sönder på efter tre år. Tyvärr inga synliga spår i form av gravida lytar, men dom är ändå misstänkta.
 
Hej.

Har okså 2st SAMSUNG monitorer hemma som fungerar inte. 930B där bilden"hoppar" några millimeter vertikalt och 940B som är helt mörkt utom kontrollampan som lyser. Båda lite över 3år gamla. Har sökt schema men inte hittat något tyvärr.

//6slj
 
Då var de två lytarna bytta och TVn hoppade i gång direkt. :)

Inga skruvar eller andra delar blev över, förutom de två svullna lytarna. :D

Nu får vi se hur länge det går innan nåt lägger av igen..
 
Back
Top