Tvärbanans spårvagnar riskerar att störa Bromma flygplats

SM2OWW är kanske inne på rätt spår. På den tiden det fanns trådbussar i Stockholm lär man ha haft en "pensionerad" buss med förbränningsmotor som hade ett par o-anslutna trådbusspröt på taket. Spröten hade glidstyckena mot kontaktledningen utförda av stål i st f av kol. Svårt frostiga mornar skickades ekipaget ut på linjen före den första trafikbussen för att skrapa bort frosten från kontaktledningarna.
 
Men det finns tyvärr väderlekar då konstant påisning förekommer. Exempel på det har jag iakttagit i Norrköping med 6-minuterstrafik där varje spårvagn hade konstant gnista. Därför behöver varje fordon skrapa.
 
Kan meddela att även tunnelbanan stör. Mellan 5 - 6 MHz viner det som tusan när dom passerar här utanför i Hagsätra.
 
Kan meddela att även tunnelbanan stör. Mellan 5 - 6 MHz viner det som tusan när dom passerar här utanför i Hagsätra.
Det är säkert pga den "nya" tyristor tekniken.
Gamla tåg med kampådrag har inget sådant elektroniskt skräp.

Även moderna tåg från RC och framåt stör på det sättet.
 
Back
Top