Tvåmeters Repeatern I Västerås

SM5XZY

New Member
Hej jag bor i Västerås trakten och lyssnar mycket på tvåmeters Repeatern här Nu skulle jag vilja ha reda på vad man kan göra åt alla blindöppningar det är otroligt många som bara öppnar repeatern och inte säger något och sedan om repeatern är öppen och det är trafik på den då försöker man att öppna den med 1750-ton ändå Jag har tröttnat på att prata på repeatern jag tycker det liknar en lekstuga.
 
Hej,

Det är ungefär samma problem på alla repeatrar som du beskriver. Och det är mycket irriterande att lyssna på en repeater som öppnas och sen är det tyst.

Men det kan finnas många orsaker till att det blir så:

Konditioner: Ett 1750 tryck i Skåne kan bära iväg till Norrland och öppna massa repeatrar på vägen.

Mycket effekt och höga antenner/bra gain gör samma sak.
I dagens riggar är det inte ovanligt med 50w. Tidigare höll man sig kring 10-20w. Fins ingen anledning att köra med mer än 1w eller så för qso på lokala repeatern. Den är konstruerad för att kunna köras från handjagare med små antennsystem och låga effekter.

Mottagarblokering: Man kanske når att öppna en repeater men repeaterns egna sändare minskar känsligheten i repeaterns mottagare och man kommer inte in på repeatern man öppnat.

Och sist men inte minst! Gummitummar!
Folk som njuter av att reta upp andra genom att ideligen tuta upp repeatern eller trycka ut pågående qso. Mycket irriterande och är det ett lokalt problem så kan man med enkla hjälpmedel pejla sig fram till vederbörande som inte alls behöver vara amatör. Det flyter runt en massa amatörpyttsar där ute!

Det finns naturligtvis fler osaker men detta är något av vad jag upplevt/varit med om......

73 de Uffe
sm7sek
 
Därför är det ett rent nöje att använda direktkanal för då slipper man många gånger nämnda problem.
 
Back
Top