TVDX

Jag läste för ett tag sedan en bok av Peter Kadhammar som handlade om Albanien under kommunisttiden. Tydligen var det väldigt populärt bland den styrande eliten att titta på Italiensk TV. Lite i förbifarten skrevs det om att där skulle ha funnits en slavsändare, vilket verkar rimligt då mottagning inne Tirana som ligger i en dal omgiven av berg, inte torde vara möjlig.

Jag är mycket intresserad av att hitta mer fakta om detta förfarande, även kvalificerade gissningar kring hur det kan ha gått till, vilka italienska sändare som togs emot, hur bra det fungerade i praktiken osv, är intressant.

Idéer?
 
Det kan ha varit fråga om en "repeater" eller förstärkare för vidaresändning av italienska TV-program. Sådant går att göra, men är svårt att realisera p.g.a. risken för instabilitet om man förstärker på arbetsfrekvensen.

Närmaste sändare på den italienska landmassan ligger i Brindisi-området, men
det är ganska svårt att hitta några uppgifter om kanal och antennhöjder på 70 och 80-talen.

1687166982788.png

Vid den här tiden fanns TV-monopolet kvar i Italien, där RAI hade sändarinfrastrukturen.
Enligt ITU:s Stockholmsplan från 1961 fanns den närmaste VHF-TV stationen för CCIR kanal 5 på berget Martina Franca ovanför Taranto.

Sådant här har annars gamla anor. Redan i början av 60-talet blev det uppmärksammat i media att man kunde förbättra TV-täckningen genom förstärkare.
Radiohandlaren Anton Kalmer i Mariehamn byggde en egen sådan anläggning för att distribuera svensk TV, och blev åtalad för brott mot den finska radiolagen.

Saken nämndes i TV-Aktuellt 1964 och jag lade inslaget på minnet.

Snabbspolning framåt till 1989.

Det var julfest för inbjudna kunder hos Intensa, som var Kathreins Sverige-representant. Bordssamtalet kom att handla om "återutsändare" för inomhustäckning, och Kathrein hade nyss levererat hårdvara till ett sådant till Knutpunkten i Helsingborg. Av någon anledning kom jag att nämna det åländska exemplet, och döm om min förvåning när VD Lennart Carlsson tittade storögt på mig och utbrast:
"Den utrustningen hade jag sålt till Kalmer".

Det visade sig att radiohandlaren vänt sig till Intensa och köpt antenn- och förstärkarmateriel därifrån. Världen är liten...
 
Last edited:
Jag frågade min vän Albanienkännaren Ullmar Qvick om TV-mottagning i Albanien och fick det här svaret;

-----------------------

Hej Lennart!

Jag kan bara bekräfta att slavsändaren på berget Dajti fanns och att tv-tittare i Tirana använde den. Bara då känsliga religiösa eller politiska program sändes stängdes den av tillfälligt.

I hamnstaden Durrës där jag oftast befann mig på mitt hotell såg man italiensk TV direkt. Och när jag besökte Korça, "lilla Paris" i södra Albanien, såg jag tre tv-antenner på många hustak. Det var inte svårt att räkna ut att man tittade på grekisk, jugoslavisk och albansk TV. Sen såg jag ( eftersom jag läste albanska tidningar i 20 år) att det blev en "revolutionär aktion" då aktivister tog sig upp på taken och förstörde de misshagliga antennerna.

Albanska ungdomar i städerna var ofta mycket väl informerade om västerländsk pop redan på 1960-talet. När det var party tog man in " Music USA ", AFN m fl. vilket givetvis inte uppskattades av makthavarna, men barnen till partimaffian var nog med i svängarna.

Ja, Albanien var speciellt. En ruggig diktatur, men det rådde lugn i regel. Kvinnofriden på gatorna var absolut. Bara turistande västerländska tjejer i kortkort kunde utsättas för provokationer eller jagas av ilskna gamla tanter.

Mitt intresse var språket och litteraturen men jag följde livet i stort. Fascinerande men stundom hemskt.
(Detta får gärna publiceras.)

73
Ullmar







.
 
Det kan ha varit fråga om en "repeater" eller förstärkare för vidaresändning av italienska TV-program. Sådant går att göra, men är svårt att realisera p.g.a. risken för instabilitet om man förstärker på arbetsfrekvensen.

Närmaste sändare på den italienska landmassan ligger i Brindisi-området, men
det är ganska svårt att hitta några uppgifter om kanal och antennhöjder på 70 och 80-talen.
Just det här med antennhöjder är ju intressant. Som boende vid Västkusten sitter det i ryggmärgen att räkna på ganska låga höjder, men kommer man upp i säg 1000 meter både i sändar- och mottagarantenn, så är kanske inte avståndet länderna emellan oöverstigligt. Minns för övrigt färden uppför berget Lovcen i Montenegro för ett antal år sen och hur FM-bandet i bilstereon blev fullt av italienska stationer.
 
Jag frågade min vän Albanienkännaren Ullmar Qvick om TV-mottagning i Albanien och fick det här svaret;

-----------------------

Hej Lennart!

Jag kan bara bekräfta att slavsändaren på berget Dajti fanns och att tv-tittare i Tirana använde den. Bara då känsliga religiösa eller politiska program sändes stängdes den av tillfälligt.

73
Ullmar
Mycket intressant! Tack!
Med en höjd på 1600 meter så borde inte mottagningen från Italien varit några större problem.
 
Mitt intresse var språket och litteraturen men jag följde livet i stort. Fascinerande men stundom hemskt.
Albanien...
Kommer inte att glömma i brådrasket när en annan Balkan-kännare, Uno "Myggan" Ericsson, berättade i ett radioprogram under slutet av 70-talet den lätt absurda historien om "Ateistmuseét" i Shkodra.

Även den märkliga historien om när den tyska kabeltillverkaren Kabelmetall försökte sig på
att etablera en fabrik i Albanien efter Hoxha-regimens fall där både koppar och arbetskraft skulle vara billigare.

Hittade även lite bilder på radiohandlaren i Mariehamn:

1687179043697.png
Framför tornet där TV-repeatern satt, med "corpus delicti" i
händerna


1687179143103.png
 
Berget Dajti används uppenbarligen fortfarande till att förmedla etervågor av olika slag.
1687185781332.png
 
Underbart!
Detta (om än inte just TVDX) var hur jag kom in i radiohobbyn och sedermera amatörradion. Tyvärr ligger den nu, som så mycket annat i mitt liv, i träda.
 
I och för sig utanför bild (!) men glöm inte Radio Tiranas riktade sändningar till Sverige på 70-talet. Såå värt att lyssna på :)
För övrigt Uno "Myggan" Erikssons reportage från Albanien matchade med Radio Tiranas sändningar är ta mej f-n humor på högsta nivå!
 
Radio Tirana hade en fruktansvärt stark signal på 7065 kHz, vilken när man rattade in den på en Ra200
med en bra antenn förbrukade hela mottagardynamiken.
Påannonseringen varje halvtimme (tror jag) med “Ici Tirana, la voix de la révolution prolétarienne internationale” samt några takter av Internationalen rejält övermodulerad har fastnat i minnet.

Kan inte påminna mig att jag någonsin lyssnade till programinnehållet, vilket verkade väldigt stereotypt.
 
Kan inte påminna mig att jag någonsin lyssnade till programinnehållet, vilket verkade väldigt stereotypt.
De sände på många språk, vill minnas att de på tisdagar hade riktade sändningar till Sverige på svenska. Syftet var att förhärliga Albanien som var paradiset på jorden för arbetarklassen och Enver Hoxha var närmast helgonförklarad. Roligast var det regelbundna inslagen med lyssnarkontakt, eller påstådd sådan... Lyssnarna skrev tydligen och ställde (ledande) frågor samt berömde programmet, landet och politiken.

En f.d. ingift släkting i Stockholm var imponerad, gick med i Svensk-Albanska vänskapsförbundet och följde med på en resa till Albanien där gruppens förflyttningar var välregisserade i varenda sekund och millimeter. Vi lärde känna varandra först 25 år senare och kom att tala om Albanien. Hon berättade vilken fantastisk upplevelse, och vilket fantastiskt land Albanien var. Skriver "var" för vid det laget hade ju kulisserna rasat genom Hoxhas död och förändringens vindar och även hon hade insett bedrägeriet. Helt klart var Uno "Myggan" Eriksson rapporter från Albanien betydligt sannare än Radio Tiranas.

Jag kom att tala med ett gäng Albaner härom året när jag var i Kroatien. De beskrev det nya Albanien som nu växer fram. En kompis reser runt där i detta nu och jag får bilder och rapporter som gör mig betydligt mer sugen att besöka landet än vad Radio Tirana lyckades med på 70-talet. Det kanske är läge att åka innan hela turistindustrin exploaterar den långa kusten, det har ju redan tagit fart rejält.
 
Back
Top