TVI på 2m

The_one

Well-Known Member
Hello!
Jag behöver hjälp!
Jag har problem med TVI när jag kör 2m.
Vad finns det att göra.
Problemet kommer när jag kör ut över 20W.
Jag kan tyvärr inte flytta på antenenn.
Tacksam för svar!

73 Andreas
 
Hej Andreas!

Om någon här ska kunna ge dig råd så tror jag att det underlättar om du ger oss lite mer data.
Tex:
Vad för sändningsslag stör du på? FM, SSB, CW?
Om det är FM, SSB - med eller utan processor, mic gain i bott?
Vad har du för antenn? Vad är skicket och SWR?
Har du motvikt på din antenn så du inte kör sk "Blinkäpp" och därmed använder koaxen som radial?
Har du balun på din antenn?
Har du RF-choke på din antenn?
Vad har du för matarledning till din antenn?
Hur lång är din matarledning?
Är din radio jordad?
Ditt nätagregat jordat?
Är det hos dig, dina grannar eller båda som du orsakar TVI hos?
Vad för TV system har du? Kabel TV? Egen parabol? Egen antenn (boxer/marknät), fastigheten har eget system med Parabol/yagi för marknät?
Hur nära är din antenn och din matarledning TV-systemets antenn och matarledningar?

73 de Magnus
 
1/4 stub

Hej!

Jag har löst liknande problem några gånger med en kvartsvågs stub, fast det var på analogTV-tiden. Men ligger TV-frekvenserna inte allt för nära någon udda överton till 144MHz borde det fungera fortfarande, även om signalerna är digitala. Behövs inte band III-antennen (= analog TV1) längre så börja med att koppla ur den. Annars en kvartsvågs stub som kortsluter 144 MHz. Jag kopplade in en 2m-RX på TV-kabeln och justerade tills det dämpade bra, runt 40 dB. Jag har MPI i samma riktning som TV-sändaren, den var bra att trimma på, men vilken 144-signal som helst med tillräcklig styrka duger. Tänk på att stubben ska sitta före ev antennförstärkare bara.

Bara att hoppas det är störningar via antennen, annars är det svårt. Är fältstyrkan vid TV:n över 3V/m är det ditt problem att få ner den. Annars är det TV-apparaten som är för dålig, det är nog ännu svårare...

73! /Jan
 
Hello igen!

Felsökning fortsätter!

Om någon här ska kunna ge dig råd så tror jag att det underlättar om du ger oss lite mer data.
Tex:
Vad för sändningsslag stör du på? FM, SSB, CW?: Jag kör FM
Om det är FM, SSB - med eller utan processor, mic gain i bott?Jag använder en FT 8900R med orginal mic.
Vad har du för antenn? Vad är skicket och SWR? X200 med en swr är ju inte justerbar.
Har du motvikt på din antenn så du inte kör sk "Blinkäpp" och därmed använder koaxen som radial?
Har du balun på din antenn? Ingen balun
Har du RF-choke på din antenn? Vet ej?
Vad har du för matarledning till din antenn? RG213
Hur lång är din matarledning?cirka: 10m
Är din radio jordad? jepp...
Ditt nätagregat jordat? nej.
Är det hos dig, dina grannar eller båda som du orsakar TVI hos? båda!
Vad för TV system har du? Kabel TV? Egen parabol? Egen antenn (boxer/marknät), fastigheten har eget system med Parabol/yagi för marknät? Jag har boxer grannen vet jag ej.
Hur nära är din antenn och din matarledning TV-systemets antenn och matarledningar Mycket nära! kablen går igenom antennen.
Jag har markerat mina svar med rött...tacksam för svar!

73 Andreas
 
Last edited:
Såg i en annan tråd här att du ville ha hjälp, här kommer något...

OK, tolkar dina svar som att du har egen antenn för TV. Denna antenn sitter på ett maströr, maströret fortsätter en bit, och där sitter din X200. Har jag förstått det hela rätt?

Du nämner din granne, störs de också av dina sändningar? Har de egen antenn, och hur långt från din sändarantenn finns i såfall deras antenn?

Något säger mig att du helt enkelt stör ut den mastförstärkare för TV som du förmodligen har. Lösningen i det fallet blir förmodligen att titta på förstärkaren för TV-signalen, är det av bredbandstyp, eller liknande? Ny, eller gammal? Om inte detta ger något så är troligen valet att köra med lägre effekt, eller att flytta din sändarantenn, men det var väl något du inte kunde göra.

Som du märker så är dessa störningsproblem svåra att lösa utan att se hur saker och ting ser ut i verkliga livet. SSA har störningsfunktionärer i sina olika disktrikt, så om du är medlem i SSA så kan du kontakta avstörningsfunktionären, som du hittar på http://www.ssa.se/medlemsinfo/funktionaerer.php, han kan sedan skicka dig vidare till någon i ditt distrikt som kanske kan hjälpa dig på plats.

73 de Lars, sm6rpz
 
OK, tolkar dina svar som att du har egen antenn för TV. Denna antenn sitter på ett maströr, maströret fortsätter en bit, och där sitter din X200. Har jag förstått det hela rätt?
Jepp...stämmer bra det. Det är ca:3,5m mellan antenn och antenn.

Du nämner din granne, störs de också av dina sändningar? Har de egen antenn, och hur långt från din sändarantenn finns i såfall deras antenn? Ja han har sin egen antenn.Det är grannen som störs.Jag stör bara mig själv om jag ligger på 50w.Avståndet mellan antennerna är ca: 12m. hus väg hus.

Något säger mig att du helt enkelt stör ut den mastförstärkare för TV som du förmodligen har. Lösningen i det fallet blir förmodligen att titta på förstärkaren för TV-signalen, är det av bredbandstyp, eller liknande? Ny, eller gammal? Om inte detta ger något så är troligen valet att köra med lägre effekt, eller att flytta din sändarantenn, men det var väl något du inte kunde göra. vet ej statusen på han grejor, men tänker gå över till han under fredagen.


Som du märker så är dessa störningsproblem svåra att lösa utan att se hur saker och ting ser ut i verkliga livet. SSA har störningsfunktionärer i sina olika disktrikt, så om du är medlem i SSA så kan du kontakta avstörningsfunktionären, som du hittar på http://www.ssa.se/medlemsinfo/funktionaerer.php, han kan sedan skicka dig vidare till någon i ditt distrikt som kanske kan hjälpa dig på plats.
Jag kommer att ta kontakt med han under morgon dagen(avstörningsfunktionären).
Tack så mycket för all hjälp!
Återkommer i frågan när felet är av hjälpt.

Som vanligt är svaren markerade i rött.

73 Andreas
 
Lars antydde att antennförstärkaren till TV:n blir överstyrd. Håller med honom. Detta är en mycket vanlig orsak till TVI. Prova utan förstärkare, alternativt byt den till en smalbandig modell om du har möjlighet att påverka. Kanske inte så enkelt...
/Ingvar
 
Last edited:
Som tidigare inlägg påpekat är det vanskligt att lösa sådant här "på avstånd".

En viktig fråga är också var man bor, så att det går att ta med frågan om vilken mekanism som ligger bakom störningarna.

Bor man så att digital-TV används så är orsaken vanligen överstyrning av ingångssteget i "boxen" eller antennförstärkaren samt att 144 MHz-signaler kan följa utsidan på antennkabeln och därmed kan gå rakt in i TV:n, antingen via antenningången eller SCART-kontakten.

En annan, men mindre, risk är att övertoner från sändaren hamnat just i den UHF-kanal som används. Detta kan endast angripas genom att ett bandpass- eller lågpassfilter sätts efter sändarutgången. Genom att undersöka ifall störningarna försvinner om man byter program eller kanal går det att utesluta detta.

Ett beprövat sätt att minska risken för störningar från 144 MHz och lägre band på UHF-TV (både analog och digital) är att sätta ett högpassfilter i serie med antennkabeln före en ev. mastmonterad förstärkare, och om detta kombineras med något som förhindrar HF-strömmar att flyta på utsidan av koaxialkablarna så brukar problemet vara löst.

Man kan kombinera dessa i en enhet, en s.k. "braid-breaker" http://www.uksmg.org/braidfilter.htm

Ifall störningsvägen också går via elnätet (främst vanligt när höga effekter används)
kan det bli nödvändigt att sätta ferritkärnor runt TV:ns och/eller digitalboxens nätkablar.

Vid riktigt svåra fall får man sätta ett ytterligare högpassfilter och kanske även ferriter runt antennkablarna och mellankablarna nära TV:n eller "boxen"

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
The_one said:
Är det hos dig, dina grannar eller båda som du orsakar TVI hos? båda!

73 Andreas

jag skulle först kolla vad som sitter mellan antenn och tv-display och sen notera detta på papper, det är inte ovanligt att det sitter en rf-förstärkare, en video/dvd, en box och sen en tv i slutändan, sen kan det finnas förgreningar till en playstation eller nåt.
det man kan råka ut för att att man fått jättemycket RF-förstärkning genom att seriekoppla många burkar och nånstans överstyrs en enhet och det börjar störa för minsta lilla.

Kolla att skarvkablar mellan enheterna inte har jättedålig skärm, då kliver dina RF-signaler lättare in där.

Har du kollat att dina(alla) koaxkontakter har bra kontakt med koaxskärmen och inte sitter lösa.

Att ha en 50W signal passera igenom en TV antenn är nog optimistiskt, går det så går det ...
 
Citat:Hur nära är din antenn och din matarledning TV-systemets antenn och matarledningar
Mycket nära! kablen går igenom antennen.
:confused:
Så kan du inte ha det! Naturligtvis det första du ska ändra på!
/Ingvar
 
Last edited:
sm7czr said:
Citat:Hur nära är din antenn och din matarledning TV-systemets antenn och matarledningar
Mycket nära! kablen går igenom antennen.
:confused:
Så kan du inte ha det! Naturligtvis det första du ska ändra på!
/Ingvar

Håller med även om 50W borde ha fungerat så något spök är det.

Det är i sig ett rätt intressant problem och det går att lösa. Dock måste man ju börja med att gå igenom hela antennsystemet för att se att allt är i bra kvalitet och då gäller det antenner, kablar (antennförstärkare vill jag inte höra talas om,,)

Jag har 98% signalstyrka på min digitalbox och kör över 100KW på VHF ca 10-15meter från TV antennen utan att förstöra nöjet för bolibompa tittarna.

Har man bara full koll (samt tillgänglighet att verkligen se över installationerna) så går det att lösa.

För att fördjupa sig lite så finns länken http://www.ifwtech.co.uk/g3sek/swxfiltr/swxfiltr.htm

73 Håkan SM7WSJ
 
SM7WSJ said:
Jag har 98% signalstyrka på min digitalbox och kör över 100KW på VHF ca 10-15meter från TV antennen utan att förstöra nöjet för bolibompa tittarna.
73 Håkan SM7WSJ
Hundra KW???:confused:
/Ingvar
 
Tackar för alla svar!

Jag löste problemen under går dagen!
Som första åtgärd bytte jag ut kablen och alla kontakter från X200 till radion.
Redan föra veckan var jag och hämtade SSA störnings låda.
Men efter att ha provat alla filter samt alla olika typer av ferniter för att bara konstatera att det inte blev bättre. Tänkte jag att nu äro slutet nära!
Men så ficka jag en idé av en kompis att sätta en "stubbe". OK tänkte jag.
Men det fungerade klockrent hemma hos mig på alla tv apparater!
Bra tänkte jag så jag gick över till grannen igår.
Då min granna ser på DK1 och DK2 kunde jag inte sätta ett spärr filter från 0-430MHz.
Så jag började med att sätta dessa "stubbar" på hans tv apparater, men ack inget funkade!
Jag gick upp på hans vind där filtret sitter, där kontakterade jag förs en stubb sedan en nummer två osv...
Men inget hjälpte, jag provade t o m att sätta spärrfiltret som skall blocka allt upp till 430MHz. Men jag bara slog rakt in!
DÅ när jag trodde att allt var passé och att jag skulle gå QRT för gått.
DÅ hittade jag en förstärkare!?
Och fyra timmar senare var allt klart!
Kontentan blev att han har mycket bra bild på 1,2 och 4:an men väldigt dålig bild på DK1 och DK2. Men jag stör inte. Inte ens på 50W

73 Andreas
 
The_one said:
Tackar för alla svar!

DÅ hittade jag en förstärkare!?


73 Andreas

Exakt vad var det för förstärkare och gick det att se hur hur mycket förstärkning den var inställd på ????
 
Jag vet inte vilken typ av försärkare det var, men den var ca:30år.
Så mao den hade gjort sitt.
Nej den ända man kunde se var två stycken pottar utan gradering.


73 Andreas
 
helt j*vla otroligt!
NU kommer grannen in och vill ha tillbaka bilden på DK1och DK2!!??
Medans igår så var det inte så viktigt!
Funderar starkt på att gå QRT tills mitten 2009 när både sverige och danmark har bytt till digitalt.
Men jag får väl köpa en ny förstärkare till han.
Man blir bara så trött!

73 Andreas
 
The_one said:
Men jag får väl köpa en ny förstärkare till han.
73 Andreas
Tyvärr tror jag inte att en ny förstärkare blir bättre. Felet är att din sändare överstyr antennförstärkaren. Passerar din kabel fortfarande genom TV-antennen?
/Ingvar
 
sm7czr said:
Tyvärr tror jag inte att en ny förstärkare blir bättre. Felet är att din sändare överstyr antennförstärkaren. Passerar din kabel fortfarande genom TV-antennen?
/Ingvar

Nej, Nej, Det är på grannen jag stör och där sitter inte min antenn.Mitt TVI problem löste jag med en "stubb" på varje TV.

Men jag har tänkt lite i går kväll.
Han har ju inget behov av förstärkaren på kanal 1,2 eller 4a: det kör han idag utan förstärkare. Så det är ju bara DK1 och DK2 som skall förstärkas. Helt enkelt.
Men jag skall förstöka fixa en förstärkare till han idag.

73 Andreas
 
Back
Top