TVI problem! 50MHz

SM6WET

Well-Known Member
Än så länge enbart QRV på 50MHz, 144MHz och 432MHz.

Har inga problem på 2m och 70cm men stör mina grannar på ca 100m i radie från mitt QTH.

Har en väl balanserad 5el Vårgårda med 1:1/1 SWR.
Bra jordad rigg.
Tjock välskärmad koax (H1000) och med RF-choke på antennen.
Antennen sitter 8m över marken.

Grannarna har inte förstärkare då det är fri sikt till Skövdesändaren (tror den ligger på 55.25MHz)
Vi har även luftledning i området vad gäller telefon.

Jag kan köra max 5W på 50MHz, sen stör jag oavsett trafiksätt deras TV såpass att dom fortfarande kan titta. Går jag några Wattar högre så tappar dom snart bilden helt.
Vid högre effekter stör jag även TV2 och 4an som ligger på UHF, samt de närmaste grannarnas telefoner.

Har tittat på SSAs filter, men de går ju bara upp till 40MHz
Har hört någonstans att "Eter går före ledning" betyder det att jag kan tvinga Telia att ge oss nedgrävd teleledning?

Kommer inom kort "så fort PTS tagit bort morsekravet" att bli aktiv på kortvåg med. Men har inte provat TVI där än.

Tacksam för tips.

73 Magnus
 
Hej Magnus.
Som första åtgärd skulle jag sätta antennen högre upp, 8m är efter min uppfattning
för lågt. Grannars antenner ligger säkert på samma hjöd. Titta på öppningsvinkeln
på din antenn så kommer du säkert till samma fundering.

När du matar ut 10W från din transceiver ligger du redan på din tilllåtna effektgräns, jag kan inte tänkar mig, att PTS gett tillstånd till högre effekt så nära Skövdesändaren,
men rättar mig om jag har fel. Så länge vi har Skövde igång måste vi finna oss i, att för högt effekt stör.

73 de Gerhard
 
Vi har haft TVI problem på SK6AL med 50MHz, dock var detta ganska enkelt att åtgärda med en feritkärna runt koaxkabeln precis vid utgången från radion.
*ALLA* störningar från oss till TV försvann.

73 es lycka till!
/Dennis
 
Last edited:
SM6ONH said:
Hej Magnus.
Som första åtgärd skulle jag sätta antennen högre upp, 8m är efter min uppfattning
för lågt. Grannars antenner ligger säkert på samma hjöd. Titta på öppningsvinkeln
på din antenn så kommer du säkert till samma fundering.

När du matar ut 10W från din transceiver ligger du redan på din tilllåtna effektgräns, jag kan inte tänkar mig, att PTS gett tillstånd till högre effekt så nära Skövdesändaren,
men rättar mig om jag har fel. Så länge vi har Skövde igång måste vi finna oss i, att för högt effekt stör.

73 de Gerhard

Har ingen mast än Gerhard! Annars skulle den åka upp i den. Men lägsta jag kan sätta är 7m nu, högst är 11m men det tror jag inte gör så stor skillnad när jag stör nästan 100m bort.
Kan vara värt att prova men det blir svårt.

12w kan jag köra på den antennen å den kabeln för att komma upp i min Werp

Har inte för hög effekt, börjar störa redan på 5W

Nått tips om telefon då?

73 Magnus
 
SM6USS said:
Vi har haft TVI problem på SK6AL med 50MHz, dock var detta ganska enkelt att åtgärda med en feritkärna runt koaxkabeln precis vid utgången från radion.
*ALLA* störningar från oss till TV försvann.

73 es lycka till!
/Dennis


Tack Dennis!

Kan vara värt att pröva!

Hur många varv? Speciellt sätt att linda?

73 magnus
 
En feritkärna lindas inte, den är en (oftast svart) "klump" med hål som man trär på koaxkabeln.
Det finns sk. koaxferitkärnor som är som två halvmånar i plast förslutning som man bara "knäpper" på.
Feritkärnor kan man oftast hitta i slaktade stereo/radioapparater, datanätaggregat osv.
Dock finns dom också att köpa.
Fäst den så nära koaxkontakten som möjligt.
Må väl!
/Dennis
 
Jaha, du menar en sån, men det blir inte lätt att hitta en som klarar så tjocker kabel.

tack o 73
 
Nån som vet om det finns något TV filet som går från typ 0-51 MHz eller liknande?

Finns det något filter för telefon som är bra?

73 Magnus
 
Back
Top