Tyginklädda paraboler i Fittja blir konst

SM5MX

Well-Known Member
Dagens Sthlmsdel av DN innehåller ett entusiastiskt reportage från Fittja, där konstnären Isabel Löfgren gläder sig åt att ha lyckats försköna stadsbilden genom att klä in 58 parabolantenner med vad hon kallar "parabolklänningar". Och visst ser det trevligt ut med dessa färgklickar mot de gråa fasaderna!

Hon säger bl a så här: "Rent tekniskt, för att komma åt parabolerna, är jag ju tvungen att gå igenom lägenheterna och kommer på så sätt i kontakt med deltagarna" o s v.

Men vad säger hrr Antennexperter? Är detta den enda tekniska frågan? Är det möjligen inte så att det tyg som spänns över parabolskålens framsida också knycker någon dB eller två från den inkommande signalen?

Undrar Rolf
SM5MX
 
Tvärt om, med riktigt HF-tyg uppnår man högre försärkning.
Se på DX-arna de klär ofta in sina Yagis med just HF-tyg.

de
FPD
 
Roy,

Jag befarar att konstnären inte känner till HF-tyg och därför klär in parabolerna med vanligt otyg.

Och, befarar jag, problemet med dämpning kan förmodligen accentueras om tyget blöts av regn o dyl.

Obs! att min fråga faktiskt är seriös, eftersom jag tror att konstnären gör de boende i Fittja en otjänst, även om det alltså kan se trevligt ut.

73,
Rolf
 
Rolf,
din fråga hör nog närmast hemma hos en radomkonstruktör - sådana hittar man väl närmast på SAAB (försvarsdelen) eller Ericsson -- men det finns en bra ingång till problematiken på Radome Transmission Loss and Antenna Pattern Degradation - jag har inte läst artikeln så noga (hunden ville ut och läsa sin pee-mail) men den kanske ger lite perspektiv på frågan "tyg eller otyg" :)
73 Janne/SM0AQW
 
-

Så här fint ser det ut :)

paraboler683.jpg
 
Det borde resultera i en massa dämpning om "klänningen" blir blöt.
Kan man inte bara ta och måla parabolen?

Kanske ska jag ta och sticka vantar till min Yagi:D

/Micke
 
Ett vattenavstötande tyg (dacron/nylon) eller en plastfilm ger nog obetydlig dämpning och färgen tål sol. Billigt blött pastellfärgat bomullstyg från Hemtex lär se ut som en sliten disktrasa om några månader och dämpa lika mycket. :p
Återkom gärna med en rapport, det livar onekligen upp även om det nog bara är tillfälligt.
 
Jag minns när det talades om tyget framför HiFi högtalare.
Det skulle vara särsklit dyrt högtalartyg som man köpte på Elfa.
Idag är det inget tyg på en dyr högtalare. Ingen talar om ljudkvalitet och tygkvalitet.
Hur mycket kan man då förbättra mottagningen av svaga DX genom att peta bort tyget framför amatörradions högtalare? 3 dB?

Tillbaka till allvaret.
När man kör förbi Brattfors (mellan Karlstad och Filipstad), strax innan vägen till Sunnemo, finns en transformatorstation, den har en mast med en parabol, nån form av mikrovågslänk, och den är klädd i grönt tyg, ser ut som kraftig kanvastyg, tyget bildar en strut då mataren sitter långt framför parabolen, offset, som är omkring en meter stor.
Detta är ju proffsgrejer så då får man ju inse att tyget är positivt. En installation gord av mikrovågsproffs. Dvs något att ta till sig som radioamatör.

(jo visst är man HF skadad som ser antenner på detta vis)

de
FPD

de
FPD
 
Jaha, det verkar som om den församlade expertisen inte är särskilt bekymrad över de produktutvecklade parabolerna i Fittja.

Jag hade sett fram emot tunga argument att slå i huvudet på konstnären och ett lattjo gräl. Konstnärer är ju ofta väldigt känsliga och nästan lika prestigefyllda som vi radioamatörer.

Jag tror jag skriver till Byggnadsnämnden istället.

73,
Rolf
SM5MX
 
Ja visst är det konstigt att det inte fanns någon mikrovågstygexpert här på forumet???
Det brukar tända till rejält om någon gör något i antennväg som ahr -0,5 dB.
Nämner någon ordet T2FD, Windom, Fd4 så smäller det direkt.

Varför inte be tygtillverkaren om specifikationer.


de
Roy
 
"Projektet bygger på medverkan. Varje deltagande parabolägare väljer själv färgen på sin parabol och bidrar också till projektet med en kort berättelse. Detta gör att varje parabolantenn kan förbli en sändare av signaler med korta berättelser som kan läsas på den framtida interaktiva hemsida.

Färgen läggs på parabolantennen via en vatten och vindtätt textilöverdrag i 9 olika färger och berättelsen publiceras på projektets interaktiva hemsida. Den offentliga installation på plats och berättelserna tillsammans skapar en ny porträtt av miljonprogramområdet och dess invånare. Crowdculture
Budget: 140 000 för 50 tygstycken :eek:
Som någon konstnär målande beskrev sina verk "-Konsten är att få någon att betala för skiten."
 
Budget: 140 000 för 50 tygstycken :eek:
Som någon konstnär målande beskrev sina verk "-Konsten är att få någon att betala för skiten."

Jag skulle kunna tänka mig att måla dem med paintballgevär för halva priset..:D
 
Back
Top