Tyska amatörers moral?

SA0BUX

Old Member
Man får höra så mycket att det är riktig ordning i Tyskland för amatörradio jämfört med eländet i Sverige.

Men då undrar jag varför en tysk amatör bygger slutsteg som är totalt olagliga (han lär dessutom sälja dom till andra tyskar)

http://www.dc9dz.de/en/tsunami40k.html
 
Tja, för 300kkr lär inte så många köpa den.

Dessutom så ger 10W in 1,5kW ut, dvs. du kan sannolikt köra den på max output 1kW hur länge som helst i en digital/RTTY-contest. Min bil kan gå i 220km/h, men jag kör inte så fort. Sen finns det väl en tjustning i att ha fina överdimensionerade ingenjörsmässiga mästerverk.

Problemet idag är snarare de som "tror" att deras slutsteg klarar av 1kW, fast de i praktiken borde köra på max 500W, men känner sig "tvingade" att kräma ut den sista LED-stapelns lysdiod för att "komma fram" i pile-uper osv.

Men visst, det finns de som "måste" köra 220km/h, så det finns nog de som försöker köra 40kW. Fast jag undrar vad en 200A huvudsäkring kostar hos elleverantören? Men det är väl som en Bugatti Veyron. Man gör det för att man kan, inte för att det behövs eller är användbart i något praktiskt sammanhang. Med normala huvudsäkringar (25A) kommer man upp i cirka 5kW inmatad effekt per fas. Så i teorin kanske en amatör kan driva ett PA med 6-7kW utmatad effekt.

Bara mina korvören
73 de Kai
 
>but excessively exceeding legal constraints should not be considered. As the author abides to the rules,
>the Tsunami is up for sale – but of course the bet has to be won first.

Det är alltid svårt att veta hur personer man inte känner tänker och tycker, men ovanstående ser rätt OK ut tycker jag.
 
Tja, för 300kkr lär inte så många köpa den.

Dessutom så ger 10W in 1,5kW ut, dvs. du kan sannolikt köra den på max output 1kW hur länge som helst i en digital/RTTY-contest. Min bil kan gå i 220km/h, men jag kör inte så fort. Sen finns det väl en tjustning i att ha fina överdimensionerade ingenjörsmässiga mästerverk.

Problemet idag är snarare de som "tror" att deras slutsteg klarar av 1kW, fast de i praktiken borde köra på max 500W, men känner sig "tvingade" att kräma ut den sista LED-stapelns lysdiod för att "komma fram" i pile-uper osv.

Men visst, det finns de som "måste" köra 220km/h, så det finns nog de som försöker köra 40kW. Fast jag undrar vad en 200A huvudsäkring kostar hos elleverantören? Men det är väl som en Bugatti Veyron. Man gör det för att man kan, inte för att det behövs eller är användbart i något praktiskt sammanhang. Med normala huvudsäkringar (25A) kommer man upp i cirka 5kW inmatad effekt per fas. Så i teorin kanske en amatör kan driva ett PA med 6-7kW utmatad effekt.

Bara mina korvören
73 de Kai

"Erst kommt dass fressen, dann die Moral..."

25A på 230/400V 3-fas kan mata 17,3 kW in i en rent resistiv last.

Om man har ordning på inkopplingen av fläktmotorn (startmotstånd)
så går det att köra ett Collins 208U-10 10 kW uteffekt effektsteg på
en 25AT servis utan att lösa säkringarna.

Sedan är tyska radioamatörer så intresserade av moral att de t.o.m. kostar på sig att ha dubbla sådana...
Det är ganska stor skillnad mellan "folk och folk" i tysk amatörradio, det finns ett DARC närstående
skikt av "Goldfasanen" som tycker sig stå över både effektbestämmelser och EMF-självdeklarationer.

För några år sedan avslöjades några "höjdare" med att både köra vida mer än 750 W PEP och dessutom
inte deklarera sina EMF-förhållanden.

Känns det bekant?

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Haha! Det där var ju fina grejer.
Nä, men det är väl kul om det är någon som tar fram och verkligen bygger pa´n. Får fram något färdigt!
Och det är väl som med bilar; Många är gjorda för att kunna gå över 250km/h men det innebär ju inte att man måste bryta mot hastighetsbestämmelser för den saken skull.
Han har ju många olika steg i olika effektklasser.
-Det är många som snackar om pa men väldigt få som får fram något färdigt att visa upp.
Det är väl inte så festligt att behöva använda tre-fas kanske eller betala 300kkr ur en Svensk lön, men denna kan ju vara ett trevligt alternativ DC9DZ: Projekt Aladin – Power Amplifier (PA) mit GU74b
 
Last edited:
Varför finns det inte preamps för HF som motsvarar dessa slutsteg? ;) -Tänk så trevligt!
Varför finns det inte contests för qrp där en regel är att qth´t skall ha S-0 i störnivå ? -Tänk så trevligt!
 
Jo, du har ju rätt i den rent resistiva lasten. Jag förenklade lite.

Men om vi förutsätter att din fru faktiskt vill ha varmvatten i duschen, det är -20 grader ute och de direktverkande elementen jobbar på för för fullt för att kompensera för gamla tvåglasfönster, så lär det vara svårt att ta alla 17,3kW själv. Plus att man vill kanske ha lite marginal också ;)

Men visst, teoretiskt helt rätt. Men lever man ett liv, så skulle jag nog inte chansa på mer än 5kW ut med normala säkringar. Kollade för övrigt upp hur mycket 63 amperes säkring kostar. Cirka 14kkr.

Men visst, det finns alltid de som betraktar sig som lite bättre och lite finare. Men jag kan tänka mig att om man snällkör det här jättesteget med ärliga 1kW ut, så räcker den nog en livstid, typ...

73 de Kai


"Erst kommt dass fressen, dann die Moral..."

25A på 230/400V 3-fas kan mata 17,3 kW in i en rent resistiv last.

Om man har ordning på inkopplingen av fläktmotorn (startmotstånd)
så går det att köra ett Collins 208U-10 10 kW uteffekt effektsteg på
en 25AT servis utan att lösa säkringarna.

Sedan är tyska radioamatörer så intresserade av moral att de t.o.m. kostar på sig att ha dubbla sådana...
Det är ganska stor skillnad mellan "folk och folk" i tysk amatörradio, det finns ett DARC närstående
skikt av "Goldfasanen" som tycker sig stå över både effektbestämmelser och EMF-självdeklarationer.

För några år sedan avslöjades några "höjdare" med att både köra vida mer än 750 W PEP och dessutom
inte deklarera sina EMF-förhållanden.

Känns det bekant?

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Det är inte hur mycket eller lite effekt man kör i ett 4CX10000D som avgör hur länge det håller.
När man närmar sig 10-15000 "filament hours" så börjar emissionen ta slut.
I det avseendet är (var) oxidkatodrör bättre.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Läser man lite noggrannare finner man orsaken till dessa slutstegsbyggen, "därför att jag kan" eller vadslagning...

Citerar lite text

Well, three years ago, the author of this article placed a bet against Burkhard to build a power amplified with more than half the output power of the VK20 in SSB mode, yet would fit the trunk of a compact car as well as a manageable weight. Burkhard's answer: No way! So the race was on!

DC9DZ: Project Tsunami – Power Amplifier (PA) using 4CX10000D
 
Fina byggen är det iaf.
Och det finns väl effektkrämare över hela världen.
Här handlar det dock om extremer som tom är svåra att köra lagligt, lika som med väldigt snabbgående motorfordon.
 
Läser man lite noggrannare finner man orsaken till dessa slutstegsbyggen, "därför att jag kan" eller vadslagning...

Citerar lite text

Well, three years ago, the author of this article placed a bet against Burkhard to build a power amplified with more than half the output power of the VK20 in SSB mode, yet would fit the trunk of a compact car as well as a manageable weight. Burkhard's answer: No way! So the race was on!

DC9DZ: Project Tsunami – Power Amplifier (PA) using 4CX10000D

..Ja visst! -Hade det inte varit så här i världen så hade vi tittat upp bakom rumpan på en oxe idag, på en okxkärra istället för att kommit till månen ;)
 
I Tyskland förekom tidigare en rätt finurlig form av effektbegränsning.
Man fick bara inneha och använda effektsteg med en viss högsta anodförlust.
Sedan hur mycket effekt som kördes in i eller ut ur dessa brydde sig myndigheterna inte om.
Möjligen om emissionerna blev för distorderade.

Den högsta licensklassen fick använda 150W som största anodförlust.
Med sådana bestämmelser fanns det mindre möjligheter att fuska utan att det märktes.

Oavsett hur mycket eller lite effekt som man körde på t.ex. sitt Henry 4K eller Drake L-4
så fanns risken att Bundesposts radiotillsyn kunde dyka upp och konfiskera PA-steget.

Att radioamatörer som skaffar sig stora och dyra slutsteg skulle avstå
från att använda dem fullt ut av någon sorts "hänsyn" eller "laglydnad" tror jag helt enkelt inte på...

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Well, det är väl enkelt att mäta på ett rörslutsteg. Hur överfördes det till transistorer/FET?

Ja, jag är ung nog att ha tillhört den första generationen som slapp rör på elektroniken och som sambandstroppchef slapp jag fjärrskrift med Siemens FSKR.

Men visst, det finns alltid folk som ska testa toppfart med mera. Själv skulle jag nöja mig med 1kW ut som var superrent, dvs. inom gällande bandbredd och med riktigt bra kvalité, men det är väl bara jag...

73 de Kai


I Tyskland förekom tidigare en rätt finurlig form av effektbegränsning.
Man fick bara inneha och använda effektsteg med en viss högsta anodförlust.
Sedan hur mycket effekt som kördes in i eller ut ur dessa brydde sig myndigheterna inte om.
Möjligen om emissionerna blev för distorderade.

Den högsta licensklassen fick använda 150W som största anodförlust.
Med sådana bestämmelser fanns det mindre möjligheter att fuska utan att det märktes.

Oavsett hur mycket eller lite effekt som man körde på t.ex. sitt Henry 4K eller Drake L-4
så fanns risken att Bundesposts radiotillsyn kunde dyka upp och konfiskera PA-steget.

Att radioamatörer som skaffar sig stora och dyra slutsteg skulle avstå
från att använda dem fullt ut av någon sorts "hänsyn" eller "laglydnad" tror jag helt enkelt inte på...

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Well, det är väl enkelt att mäta på ett rörslutsteg. Hur överfördes det till transistorer/FET?

Ja, jag är ung nog att ha tillhört den första generationen som slapp rör på elektroniken och som sambandstroppchef slapp jag fjärrskrift med Siemens FSKR.

Men visst, det finns alltid folk som ska testa toppfart med mera. Själv skulle jag nöja mig med 1kW ut som var superrent, dvs. inom gällande bandbredd och med riktigt bra kvalité, men det är väl bara jag...

73 de Kai

Anodförlust är inget som man mäter, utan det är en konstruktiv egenskap som anges av rörtillverkare och även av halvledartillverkare för den delen. Det är dock svårare att tillämpa detta mått i "halvledarvärlden".

Problemet med tillåten kollektorförlust var därför något som stöttes och blöttes i spalterna hos t.ex. "UKW-Berichte" under 60- och 70-talen.

En "super-ren sändare" startar med en motsvarande "ren" styrsändare. Sedan kopplar man en effektförstärkare som inte försämrar den spektrala renheten efter denna. Sådan materiel finns att köpa från hyllan hos de stora leverantörerna.
Bered dig dock på att betala uppemot en miljon för en 1 kW sändare som uppfyller ISB-prestandakrav.

Slutligen tycker jag uppriktigt synd om de som saknar grundkunskaper om elektronrör.
Dessa tillhör enligt min mening en omistlig del av radions kulturarv.

Man har inte "sluppit" elektronrör,utan har i stället gått miste om dessa kunskaper.
Att gå genom livet utan att känna till t.ex. Barkhausens rörekvation eller reflexklystronens svängningsvillkor
känns faktiskt som en ökenvandring.

Jag känner mig lyckligt lottad att ha fått läsa "Teknisk Elektronfysik" under min studietid.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Slutligen tycker jag uppriktigt synd om de som saknar grundkunskaper om elektronrör.
Dessa tillhör enligt min mening en omistlig del av radions kulturarv.

Man har inte "sluppit" elektronrör,utan har i stället gått miste om dessa kunskaper.
Att gå genom livet utan att känna till t.ex. Barkhausens rörekvation eller reflexklystronens svängningsvillkor
känns faktiskt som en ökenvandring.

Elektronrör är min stora fascination, jag önskar att jag hade fått det till livs i skolan istället för tråkiga transistorer,
men man kan ju inte välja när man föds :rolleyes:

Ökenvandring kan säkert vara spännande om man förmår uppskatta det monotona.
 
Hmm.... Han använder ju en transformator på 20kVA, så redan där börjar "snaran dras åt".
Jag byggde en gång ett steg för 27MHz med 35kW ut. Den erforderliga trafon var på 50kVA och vägde 450Kg.
 
Man lär sig alltid något nytt :D

Tror att min transceiver är ganska ren (K3), även om jag drömmer om en ADAT ADT-200A :eek:

För amatörradiobruk, är dagens moderna 1kW transistorsteg såpass mycket sämre än rör-dito med samma specar?
Funderar mest på att många rörslutsteg på 1kW verkar ha lite underdimensionerade rör, som 4CX800A. Borde man
inte ha CX1000 eller CX1500 för att slutsteget ska gå snällt?

Ja, jag är rörilliterat, men kan nog tillräckligt om den moderna elektroniken ;)

73 de Kai
 
AOM kan ge ett utförligare svar, men i databladet står det

"As a linear power amplifier, the 4CX800A will conservatively produce 750 watts PEP SSB, and 750 watts Key Down CW in any of the three modes: grid-driven, grid-driven passive input, and cathode-driven."

Så du verkar inte vara helt fel ute.


Edit: Ständigt denna PEP, varför envisas folk med det? :D
 
Back
Top