U-klammer till antennbygge?

Uffe Stjärna

Well-Known Member
Hej,

Är det nån som vet var man kan hitta U-klammrar för antennbygge i litet mindre dimensioner? Jag behöver främst 24, 26, 28, 30, 32 mm. Jag har kollat på de vanligaste byggvaruhsen, Clas-Olle, OKQ8, Biltema utan att hitta något mindre än 38 mm. Helst rostfritt skall det vara.

/U
 
När jag byggde antenner för ett par somrar sedan köpte jag U-klammer i dessa dimensioner från
Mekonomen.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Jula har i rostfritt där den gängade delen är extra lång. Bra då jag tycker att vanliga avgasklammor inte räcker igenom alltid. Finns säkert på Biltema och även på båtbutiker.


U-bultar Rostfri. (Artnr: 300051) Finns i 20 och 30mm diameter. Räcker kanske till 32mm om man filar lite.

300051_c.jpg
 
Lantmännen maskin har ett bra sortiment av typ avgasklammer. I alla fall här i Falkenberg.

APZ
 
Om man filar eller bockar så blir det väl inte rostfritt längre, eller har jag missuppfattat totalt?
 
Om man filar eller bockar så blir det väl inte rostfritt längre, eller har jag missuppfattat totalt?

Rostfritt är rostfritt raktigenom. Du tänker på ytbehandlat vanligt stål t.ex. förzinkat (galvat).
 
Last edited:
Är det nån som vet var man kan hitta U-klammrar för antennbygge i litet mindre dimensioner? Jag behöver främst 24, 26, 28, 30, 32 mm.

Jag hittade dylika (25 mm typ avgasklämma) på Slangservice i Uppsala. Bör rimligtvis finnas hos din lokala slangfirma.
 
Gör egna klammer som håller !

Hi,
kända mobiltele-operatörer har testat olika alternativ för klammer i sina 60m höga master.
Böjer man gängad rostfri stång, går denna mycket ofta sönder, då det rostfria är härdat på så vis att metallen är "kort" och inte seg.

Använder man två bitar RAK gängad rostfri stång (6mm) och TVÅ klammersadlar och 4 á 8 rostfria muttrar (4 för låsning) går det UFB. Sadlarna från vanliga galvade kan användas.

Det är sådana de använder, efter att ha fått göra ett antal reparationer på hög höjd.
Ju färre gånger de behöver klättra upp i masterna ju billigare blir det för dem.
Alltså ett säkert sätt att göra såhär, även för amatören, för att det skall hålla länge.

Lycka till !
 
Böjer man gängad rostfri stång, går denna mycket ofta sönder, då det rostfria är härdat på så vis att metallen är "kort" och inte seg.

Lycka till !

Hände det också när den suttit uppe en längre tid? Jag har mycket bockad 12mm rostfri stång. Den är bockad som ett U och går genom bergöglorna och används för att spänna staglinorna.


73, Roland SM0BRF
 
Rostfritt betyder inte att det inte rostar.
Det är snarare en kvalitetsfråga.
Rostfritt stål är en legering av järn krom och nickel.
Man ja fåp fram olika kvliteter, och även sk syrafast stål.
Vanligen är rostfritt segt och spricker inte vid bearbetning, böjning.
Det är oxo svårt att borra i.
Rostfritt stål liknar den tråd man använder till motstånd eller värmespiraler. den får en viss stabiliserande effekt då motsåtndfet stiger med temperaturen, samt att värmen inte oxiderar tråden.

Det finns galvade gängade stänger, då kan ytan av Zink spricka och det rostar kraftigt, och det sker ofta i briottanvisnigarna, dvs i gängornas bottnar.

Ett sätt att bestämma om det är rostfritt är att testa emd en magnet, rostfritt stål är omagnetiskt.
Lika katten fastnar IKEAs rostfria knivar på en magnethållare.
det visar då hur olika kvaliteter det finns.
Att göra en kniv av vanligt rostfritt stål ger en värdelös kniv, och man tvingas legera en annan kvlitet för knivar.

Gängade stänger vi talar om är fotast utmärkta, men vist finns det utländskt skit här oxo.

Och som rubriken sade, rostfritt stål rostar även det men det tar längre tid bara. Nog har vi hittat en rostig rostfri gaffel under altangolvet.

Tiden för antennprojekt är dock sådan att man med fördel kan använda SS skruv och stång.



På OBS fanns det skruvar i "Syrefritt" stål. Märkta med glada röda lappar. Någon har skrivt skyltar och blandat ihop syre med syra. Men vem behöver syrafasta skruvar till hemsnickeri?
har dom ingen kunskap i skallen på järnavdelningen?


Det går att göra så dålig legering så at det blir mikrosprickor vid böjning och att ytan mot luften och oxidering underlättas.
Det går även att skära gängor som är så fula att det har stor yta mot luften och oxidation sker trots att det kallas för rostfritt.
Så det är en kvaltietsfråga.
 
Last edited:
När jag tillverkade en yagi för 6 meter böjde jag rostfri gängad stång för att fästa elementen. Efter ett antal månader lossnade några av elementen. Antennen satt då på
c:a 25 meters höjd. Kul! Vad hade hänt? Jo, de rostfria böjda stängerna hade gått av.
Det hade jag inte förväntat mig. Jag fäste i stället elementen på det sätt som EHY föreslår. Nu har antennen suttit uppe utan problem under en längre tid.

73 de Leif SM5KNV
 
Ja vad hade hänt Leif, varför gick de böjda gängade stängerna av?
kanske var det metalurgiskt dålig valitet?
kanske var de galvade och mikrosprickor i varje gänga gjorde att det rostade invändigt?
kanske var det du som överbelastade genom att dra åt för hårt. Stängerna töjs då ut och brister efter hand.
Det är rätt lätt att dra åt en mutter så kraftigt att en gängad stång 6 - 10 mm går av.
Visst har vi många dragit av bultar under bilen som man trodde skulle hålla för handkraft.

Hur hårt får man dra då? Behöver man momentnyckel för en så här "enkel" sak?
Går det att få specifikationer från tillverkaren hur stort moment man få dra med i ett sådant här fall. kan tillvekaren ge spec om hur den försvagas vid böjning?

Frågorna är många.
Svaren få.
 
U-klammer

Rostfri gängad stång är vanligtvis tillverkad av kvaliteten A2 (SS 2333) och gängorna rullas, man skär inte längre gängorna med gängsnitt.
Materialet i gängstången får alltså en mycket kraftig kallbearbetning under tillverkningen och materialet hårdnar starkt.
Böjer/bockar man sedan gängstången blir det ytterligare en kallbearbetning och på utsidan i böjen kan det då uppstå mikrosprickor. Drar man sedan åt U-klamret hårt så får man dessutom en förspänning i materialet och tillsammans med de rörelser som uppstår i konstruktionen på grund av varierande vindlaster, fåglar och temperaturvariationer så kan man efter en tid få ett utmattningsbrott i gängstången utgående från någon av mikrosprickorna.

För att ta bort de spänningar som har uppstått i gängstången vid tillverkningen bör en normalisering av materialet göras, man får då tillbaka materialets ursprungliga egenskaper och tar bort den hårdhetsökning som kallbearbetningen har orsakat.
Normaliseringen är nog lite överkurs för oss amatörer och innebär en värmebehandling som härdverkstäder kan stå till tjänst med.

Rådet från SM6EHY att använda två raka stumpar av rostfri gängstång plus två st ’sadlar’ är ett mycket gott råd. Använd då ett snäpp grövre dimension på gängstången så att inte ens de raka stumparna kan utmattas och gå av, de har ju redan inbyggda spänningar efter gängrullningen.

Annars är galvad gängstång av kvaliteten 8.8 ett gott val, välj bara inte för klen dimension. Rostskydda med färg som innehåller zink – ”kallgalv” osv.

Rostfritt stål är förresten inte helt rostfritt, en riktigare benämning är nog rosttrögt.

Slutligen kan nämnas att det faktiskt finns 'rostfritt' material som är magnetiskt…;)
 
Last edited:
Back
Top