uBITX

Ja, det var en snygg röd låda! Skulle kanske ha en ändå bredare låda men jag tror inte att Hammond har det. Var det väntetid på den, -KBW?

Hur tänkte ni ta upp dispaly-hålet? Kanske genom att borra en massa småhål och sedan fila? Ska displayen sticka ut genom frontplåten eller ska den ligga bakom?
 
Det fanns ett 50-tal lådor, man måste regga sig hos Digikey men det är inga problem som privatperson.
Om du köper lite mer så blir det fri frakt vid order över 430 SeK.

Tänkte använda min Dremmel med en kapskiva för att ta upp hålet för displayen, det brukar gå bra.
Borra en massa hål är ju annars en klassiker.
 
Ja, det var en snygg röd låda! Skulle kanske ha en ändå bredare låda men jag tror inte att Hammond har det. Var det väntetid på den, -KBW?

Hur tänkte ni ta upp dispaly-hålet? Kanske genom att borra en massa småhål och sedan fila? Ska displayen sticka ut genom frontplåten eller ska den ligga bakom?

Jag borrade en massa småhål och filade, Noggrant mätande och tålamod är bra att ha.
Tycker det blir snyggast att ha displayen liggande bakom, men det är ju egentligen inte så viktigt.
 
Hämtade ut lådan idag, tar med den till stugan, vi har långhelg. Får se om det blir något gjort med uBITX.
 
Hej,

Ja, du kan bara handla från USA, även om du använder dereas svenska sajt digikey.se.

Jag handlade för 456,48 kr och fick betala 155 kr i tull/moms. Det blir runt 34 % om
jag räknat rätt. Man vill handla för mer än 430 kr för att få fraktfritt.
 
Det blev inte av att ta med bygget till landet, jag startade idag istället.


Jag gjorde min första mod genom att byta plats mellan den vinklade headerkontakten och den raka på uBITX kortet,
då ligger displaykortet nederkant direkt mot uBITX kortet, se bild. Nu är det inga problem att få in radion i lådan.

Micke hur löste du att displayen hamnade så högt?

DSC_0072.JPG
 
Nästa fundering är slutsteget och dess kylning, ska man byta ut kylflänsarna mot något större?

Har för mig att kylytorna på IRF510 är anslutna till drain men det finns ju brickor av Aluminiumoxid som man kan lägga mellan.
Dessutom så hänger kylflänsarna på transistorerna, de är inte förankrade i kortet. Misstänker att efter omild portabelhantering
så kommer transistorernas ben att gå av.
 
Det blev inte av att ta med bygget till landet, jag startade idag istället.


Jag gjorde min första mod genom att byta plats mellan den vinklade headerkontakten och den raka på uBITX kortet,
då ligger displaykortet nederkant direkt mot uBITX kortet, se bild. Nu är det inga problem att få in radion i lådan.

Micke hur löste du att displayen hamnade så högt?

View attachment 5451
Höjden löste sig genom att använda endast en m3 mutter som distans, ditt knep var dock smartare.
 
Nästa fundering är slutsteget och dess kylning, ska man byta ut kylflänsarna mot något större?

Har för mig att kylytorna på IRF510 är anslutna till drain men det finns ju brickor av Aluminiumoxid som man kan lägga mellan.
Dessutom så hänger kylflänsarna på transistorerna, de är inte förankrade i kortet. Misstänker att efter omild portabelhantering
så kommer transistorernas ben att gå av.
Jag använde en bit alu med korrekt tjocklek som distans mellan trissorna och bakväggen på min låda, eftersom du har el länge låda blir det knepet inget bra. Men en aluvinkel som skruvas i botten på lådan, tillsammans med en distans för att komma bort från kretskortet kanske kan funka? ,Och JA! Isolerbrickor krävs
 
Hej
Är detta den tråd där vi uBITX nördar samlas för att i utbyta erfarenheter framöver? Vore bra isåfall. Väntar själv på min låda som verkar ha fastnat i Postnord soppan. Dumt att inte ta DHL. Köpte låda från HongKong. Tog bara tio dagar att få hem med Postnord. Fattar inte att det skiljer sig så mellan olika paket
Annars har Conrad lämpliga lådor för ca 300 kr plus frakt. Har varit QRT sedan ca 1980 då allt blev fabriksbyggt. Kul att bygga projekt igen. Har köpt SWR och S-mätare ftån Ryssland. Billiga med styrning med mikroprocessor. PA ca 50 W med filter under lev från China. Samma också köpt från Ryssland. ALC kort köpt från China. CW filter DSP från Sotacom i UK.Nu gäller det att plocka ihop det hela. Antenn för HF blir en T2FD.Med det valet så kanske RFI hos grannar blir mindre hoppas jag.
Jag informerar vidare
Ulf sm0cgl sedan 1959
 
Hej
Är detta den tråd där vi uBITX nördar samlas för att i utbyta erfarenheter framöver? Vore bra isåfall. Väntar själv på min låda som verkar ha fastnat i Postnord soppan. Dumt att inte ta DHL. Köpte låda från HongKong. Tog bara tio dagar att få hem med Postnord. Fattar inte att det skiljer sig så mellan olika paket
Annars har Conrad lämpliga lådor för ca 300 kr plus frakt. Har varit QRT sedan ca 1980 då allt blev fabriksbyggt. Kul att bygga projekt igen. Har köpt SWR och S-mätare ftån Ryssland. Billiga med styrning med mikroprocessor. PA ca 50 W med filter under lev från China. Samma också köpt från Ryssland. ALC kort köpt från China. CW filter DSP från Sotacom i UK.Nu gäller det att plocka ihop det hela. Antenn för HF blir en T2FD.Med det valet så kanske RFI hos grannar blir mindre hoppas jag.
Jag informerar vidare
Ulf sm0cgl sedan 1959
För DSP CW filtret skall lev vara Sotabeam inget annat.
Ulf
 
Nu är radion monterad och ska in i lådan.

ubitx_monterad.JPG

Hittade en bra kylfäns som kommer från ett PC nätagg. Tänker inte sätta in någon högtalare i lådan.
var missnöjd med hur VFO ratten fungerade, tycker att den gick baklänges så jag kastade om trådarna
rotationsgivaren. Kommer AGC monteras senare.
 
Nu är radion monterad och ska in i lådan.

View attachment 5458

Hittade en bra kylfäns som kommer från ett PC nätagg. Tänker inte sätta in någon högtalare i lådan.
var missnöjd med hur VFO ratten fungerade, tycker att den gick baklänges så jag kastade om trådarna
rotationsgivaren. Kommer AGC monteras senare.
På Bitx20 listan så beskriver en jänkare alla problem han har med enkodern. Kolla efter Encoder problem
 
Det har nu kommit en ny revision av uBITX, man kan läsa om vd som är nytt på https://ubitx.net/

Det mest intressanta är väl en mod som ökar effekten på 10m. det är C81 som ändras till 470pF.
Om man tittar på det nya schemat så ser man att även resistor R83 har ändrats från 10 till 2,2 Ohm
så jag antar att man bör byta det med.
 
Last edited:
Jag har nu hunnit köra några QSO:n med min uBITX och den rapporteras låta bra både på
SSB och CW, med en anmärkning att det är lite väl runda flanker på CW - men det är ju
bättre än nyckelknäppar. Det mest imponerande QSO:et var Brighton på 80m SSB och jag
fick 5-7 i rapport, kanske säger mer om min loopantenn?

Har beslutat mig för att bygga in AGC och en manuell RF "gain" potentiometer. Faktum är
att det redan sitter en sådan pott i lådan men den är inte inkopplad än.
 
Hur går det för er?
Min uBitx fick bekänna färg under SMP. 43 loggade qso, kalibrerad effekt 36 dBm..
Kanske är det dags för en sked?
Fixa till en uBitx ring under sommaren?
 
Har inte hunnit köra mer än vad jag skrev om i förra inlägget. Faktum är att jag packade upp
den nyss, vi blir kvar i stan under helgen.

7.177MHz är väl en sked frekvens för (x)BITX, 19:00 lokal tid på söndagar.
Vi kanske kan aktivera det skeddet?

80 och 40m verkar dött på grund av solstorm idag.

Vad jag planerar för helgen är att koppla in min RF dämpare och eventuellt bygga en AGC.
Det blir i så fall ND6T version med två 2N7002 trissor som dämpande element.
 
Last edited:
RF-dämparen på plats, utförd enligt ND6T beskrivning.

Dock så skippade jag att sätta en headerkontakt på kretskortet utan lödde koaxerna direkt på kortet.
Koaxerna är bara jordade vid potten då jag inte hittade någon bra jordpunkt på kretskortet.

Den fungerar utmärkt och man kan dämpa ut det mesta så ND6T angivna -40dB vid max dämpning
stämmer nog,

Får se om jag orkar bygga AGC kretsen i helgen . man vill ju inte precis öka på med värmekällor
av det slag som en lödpenna utgör i dag.
 
Back
Top