uBITX

Nej, bara sett det nämnas - men det ger så klart dämpning det med.

Men man måste väl fortfarande detektera signalstyrkan och låta det värdet styra if shiftet,
den delen måste byggas och blir väl snarlik.
 
Ok, ska försöka aktivera 7,177 MHz 19:00 SNT ikväll.
Kan vara möjligt att jag ställer in det i sista minuten då vi har åska här 08 trakten.
 
Jag väntade lite på att den värsta åskan skulle dra över och ropade lite runt 19:10 men det blev inget svar.

Vi kanske ska ta en annan tid / frekvens? För vi vet ju att 80m på kvällen fungerar bra.
 
Så nu är AGC kretsen på plats med, utgick från ND6T lösning men jag saknade ytmonterade bipolär trissor
så jag använde 2N7002 även som föstärkare. 2N7002 gav inte lika bra gain så jag fick lägga till en extra trissa
som förförstärkare, bilden kommer från simuleringen i LTspice IV.
Dessutom använder jag mig av Schottkydioder i detektorn.


Kretsen ger en bra reglering och reagerar snabbt på starka signaler och det finns inga tendenser till "pumpning"
av ljudsignalen.

Byggde upp kretsen på en bit experimentkort, av typen med öar. Bygget blev inte så snyggt så jag lägger inte
upp någon bild på det :)

agc.jpg
 
:) Det är glädje när det där "uggly" och det fungerar, men kan raseras vid den slutgiltiga "fina lösningen och det inte fungerar. Hela tiden ska man prövas.. Som tur är kan vissa byggen gömmas i fina lådor.

- Fortsatt lycka till..

/Sven.
 
Back
Top