Udda antenner

Per Bengtsson SA7PGB

Well-Known Member
Ingen seriös mening från min sida med detta inlägg mer än jag personligen tycker de är ganska underhållande med lätt vansinniga konstruktioner.
Så se detta med en gnutta humor eller "allting går att sälja med mördande reklam".
73









 
Det lustigaste är att de flesta konstiga antenner, och fantasiskapelser fanns långt före Internet.

SM4FPD
 
Är lika fascinerad av de antenner där man gjort bästa möjliga av en jobbig situation och begränsade möjligheter, som nämnts i andra trådar ubåtar, flygplan mm ...
Kompromisser ja, men av nödvändighet och inte för att sälja :)

Sen hävdar jag att sportfiskare, golfare och radioamatörer är några av de första en marknadsförare ska rikta in sig på för att skaffa sig goda inkomster :)
 
SM6VJE, du menar sådana som vill bli sportfiskare eller radioamatörer? Golf vet jag inget om.
 
1639065395983.png

Mitt bidrag. Dock inte min antenn.
Avdelningen "Cajsa Warg: Man tager vad man hafver".
 
Ett bidrag till.
Är den udda nog?

ADS-B loop_s.jpg
Denna antenn är klippt för 1090MHz men kan lätt anpassas för andra frekvenser.
En 2m variant står närmast på lut.
Antennen är anpassad för 50 ohm.
 
SM0IKR , morgontrött o smula korkad , jag ser bara en bild med lite text så förstår inte riktigt

SM0GLD , absolut , försök till julantenn med hög WAF ? ;)
 
Svårt att avgöra storleken på den utifrån bilden , men 2 eller 6m bandet ute på gården klädd med julgransgirlanger modell granbarr i plast så har vi en ny "seasonal stealth antenna " :cool:
 
Svårt att avgöra storleken på den utifrån bilden
Antennen består av 4st rätvinkliga helvågsloopar ställda "rygg mot rygg" där den vertikala katetern har reducerats ner till endast en gemensam tråd.
Dom sneda trådarna, triangelns hypotenusa, är ca 1/2wl och den vertikala katerern något kortare än 1/2 wl.
Med rätt förhållande mellan triangelns kateter får varje loop en matningsimpedans på 200 ohm.
Detta medför att matningsimpedansen för 4st loopar "rygg mot rygg" blir 50 ohm.
 
@SM0GLD Tack för beskrivning. Vad har antennen för egenskaper strålningsmässigt? Jag gissar på att den liknar en GP eller vertikal dipol. (Men snyggare!)
SM5OCI Per
 
Jag gissar på att den liknar en GP eller vertikal dipol
Den har väl något lägre strålningsvinkel jämfört med en 1/4 wl GP.
Antennen var ursprungligen avsedd för portabelbruk och konstruerad för att möta vissa praktiska krav.
Detta blir mycket tydligare i 2m versionen.
 
En av de underligaste antenner jag byggt var en två elements magnetic loop för 145 MHz.
Etsades på ett kretskort, c:a 160 x 400 mm. två ringar om c:a 150 mm diameter, pirmärloopar och trimrar som vridkondingarna på en HF-mag loop.
Riktverkan var väldigt god. En god pejlantenn!
Har nog ritningen kvar från nån ameriknsk tidning , om nån skulle vara intresserad.

Roysan
 
Nej den jag talade om var etsad på ett kretskort och bestod av två 150 mm loopar i form av kopplarbanor på ett kretskort.

SM4FPD
 
Skall se om jag lyckas få in en bild på 2 el magloop för 145 MHz.



De
SM4FPD
 

Attachments

  • 2 el magloop 145 MHz.pdf
    211,2 KB · Views: 74
Back
Top