Udda QRM på Sthlm:s repeatern

QRP

Well-Known Member
Under natten till den 6/1-2016 förekom det en störning (QRM) av mera udda slag på Sthlm:s repeatern. Under ca 2 timmar förekom det "skönsång" av en herre med gitarr på en av kanalerna avsedd för amatörradiotrafik. I amatörradiosammanhang föreföll rösten att vara mycket välbekant men eftersom ingen anropssignal angavs låter vi det vara osagt vem rösten eventuellt kan tänkas tillhöra. Det kan ju tänkas vara en inspelning i syfte att justera/trimma vissa repeaterkanaler, vem vet ...
 
Jovars, Är ibland en flitig repeater *lyssnare* här i 08 området. Sällan ropar jag CQ, eller svarar på ett "dussin" anrop. Men det är kanske mest för att jag
för stunden, själv, inte har så mycket intressant att komma med.

Ofta bjuds det på tänkvärda och ganska roliga QSO:n amatörerna emellan.Vissa amatörer är riktigt skickliga QSO:are, kvicka både i tanken och på PTTn.
Ibland är det totalt kaos, lekstug(or), 1750 toner och syntetiska röster om vart annat. Påminner mycket om bristen på respekt och empati som också i råder i vår
värld, utanför amatörradion.

Det jag gör när jag får nog, är att jag avbryter scanningen på min radio, och manuellt väljer in någon av de 15 andra stockholms repeatrarna.
Då är radion helt knäpptyst förutom enstaka CW id:n och uppläsning av tiden varje heltimme... Så otroligt skönt. :p
 
Last edited:
Det är troligt att du faktiskt avlyssnade en "live" sändning, och ja, du gissar nog rätt om vem denna amatör är.

Amatören i fråga är en ganska unik herre som gillar att "ta ut" svängarna och om du inte står ut så följ CNH:s
råd att helt enkelt inte lyssna.

Denne amatör är uppskattad av många, jag är en, men han har också dragit på sig fiender som gör allt för att
släcka ut honom med diverse störningar. Man har till och med gått så långt som att fälla en mast för att få tyst
på honom, vilket uppenbart misslyckades totalt.

Men som sagt, för egen del så uppskattar jag att han finns och brukar enstaka gånger lyssna på honom och det
gäng han samlat omkring sig. 2m FM i Stockholm skulle vara ett rätt så dött band utan honom.
 
Jag vill bara klargöra att jag föredrar att det är trafik på repeatrarna. O så klart av sådan form att både utövarna & lyssnarna mår gött av det.
Är väl kanske mer en personlig svaghet att jag får "overload" i central-computern, när det går lite för villt till ;)
 
Detta är inte ett försök att knäppa någon på näsan men repeterar bör nog användas med förstånd och det dom är avsedda för. Det finns de som starkt ogillar avsiktlig QRM-verksamhet på amatörfrekvenserna och det gäller att stämma i bäcken när det gäller detta ofog.
 
Jag vet inte vad du avser med QRM, är det trafiken som sådan eller är det de störningar
som självutnämnda "poliser" sänder för att tysta den trafik som pågår?

Visst finns det rekommendationer från bl.a IARU angående repeatertrafik men de förutsätter
en situation med få repeatrar och många amatörer, i Stockholm är detta inte fallet - vi har så
pass många repeatrar att man aldrig behöver vänta på att någon ska bli ledig.

Jag uppfattar nog dessa medvetna störsändningar som ett större brott mot "ham spirit" än de
QSO:n som de försöker tysta.
 
Jag vet inte vad du avser med QRM, är det trafiken som sådan eller är det de störningar
som självutnämnda "poliser" sänder för att tysta den trafik som pågår?

Visst finns det rekommendationer från bl.a IARU angående repeatertrafik men de förutsätter
en situation med få repeatrar och många amatörer, i Stockholm är detta inte fallet - vi har så
pass många repeatrar att man aldrig behöver vänta på att någon ska bli ledig.

Jag uppfattar nog dessa medvetna störsändningar som ett större brott mot "ham spirit" än de
QSO:n som de försöker tysta.

Förstår ändå inte syftet med gitarrspel och skönsång över repeatern..?
Du får nog utveckla ditt resonemang lite tydligare ...
Är det tillåtet eller inte?
 
Svårt att säga, du får nog ta upp det med PTS om det nu stör dig så pass mycket.
 
Back
Top