UG-572A/U antennkontakter?

sm4tht

New Member
Jag har kommit över Rg213-kabel med något udda kontakter. Det är en slags BNC-kontakter. De är märkta UG-257A/U Suhner. Är det någon som känner till dem och var man kan få tag på adaptrar till någon vanligare kontakttyp som N-kontakter eller vanlig BNC? 73 de SM4THT, Samuel
 

Attachments

  • F88F3555-A0B3-4571-A8A7-86C078973CD4.jpeg
    F88F3555-A0B3-4571-A8A7-86C078973CD4.jpeg
    1,1 MB · Views: 7
Det ser ut som "C"

En bra kontakt för både HF och VHF då den tål effekt samt är lätt att ansluta och dra ur.
Numera nästan utdöd. Adaptrar och kontakter finns, men dom är d y r a . . .
 
Ja, det är Amphenols kontaktserie C, döpt efter "uppfinnaren" Concelman som konstruerade den.

Den var mer vanlig förr, mest i militära sammanhang tillsammans med HN-kontakten, en grövre variant av kontaktserie N, (jag tror H står för High Voltage?) bokstaven N kommer sig av att konstruktören hette Neill i efternamn.
 
Kan instämma med föregående talare att C är en bra kontakt.

Jag har byggt min station "runt" C,BNC och i viss mån PL-kontakter. Men just C-kabelhanarna är väldigt praktiska att jobba med då de har bajonettfattning och är därmed väldigt enkla att plugga i och ur i olika utrustningar.

Har man bara en riklig laddning med övergångar till N, PL, BNC m.fl kontaktdon så kan man gott använda C-kontakten till det mesta runt stationen.

73ś de Sm2vki
 
Finns några C kontakter i surplus listan hos Bhiab i Nyköping men inga adaptrar vad jag kan se
 
Back
Top