UHF-kontakters olika gängor, ett bekymmer.

SM6MFA

Well-Known Member
Ibland passar inte UHF-kontakterna ihop vilket är något irriterande.
Det finns faktiskt två olika standarder. En DIN (Deutsches Institut für Normung) och den ursprungliga från
United States Army Signal Corps.
Dessa två standarder passar givetvis inte ihop. Bara nästan.
Jag har själv hittat denna DIN-UHF på ett gammalt Belcom PA, på en loppis och hos RF-supplier i HongKong.
Dessa två standarder är okända för de flesta och är inte inköparen på "lågprisföretaget" medveten om detta kan det lätt bli fel.
Hoppas detta har rätat ut några ? till att ha blivit ett ! istället.

UHF DIN (mycket ovanlig)
rant.gif

M16 x ? Din standard
http://rfsupplier.com/x2/rfbat/tu/728a.jpg

Standard UHF United States Army Signal Corps (USASC). Den vi vanligtvis använder.
5⁄8 inch x 24tpi UNEF standard thread
http://rfsupplier.com/Datasheets/U01-FJHL4-41BS00.pdf

Samma gänga på N kontakt
http://rfsupplier.com/Datasheets/N01-BHT15-41BS00.pdf

/Kenth
 
På min Kina ATU satt det UHF DIN. Väldigt irriterande!
Jag hade inte en enda kabel som passade.
Bytte snabbt till N så klart;)
 
För många år sedan släde Clas Olson PL-259 med lågt pris, men med "fel" gängor.
Det lär ha varit på 70 talet.
Men jag har för mig att problemet då var att gängorna var för grunt skurna. Dvs fabriken hade fortsatt att tillverka med slitna verktyg.
Jag kan dock ha fel här men har aldrig hört talas om DIN UHF kontakter????
Problemet är inte kul i alla fall och verkar då har kommit upp igen nu då?

SM4FPD
 
Ja, det är sannerligen inte ofta man stöter på, kanske två-tre gånger under hela min "radiokarriär",
vanligare är det nog att hylsan är för lång eller honan är för kort i rocken men det brukar bero på att man monterat en vanlig kort hona i ett för tjockt material och då räcker det inte till riktigt.

Grunt skurna gängor kan ha att göra med toleransklassen, om nu classes kontakt passade i övrigt.
läser man på specen så står det exempelvis 5/8" 24 UNEF 2B
att det då rör sig om 5/8" och 24tpi är vi med på, sedan står det ju UNEF, många är bekanta med UNC och UNF vilket betyder UNified Coarse (grov) och Unified Fine
medans UNEF betyder UNified Extra Fine, fint skall det vara :)

När det gäller tillägget i exemplet 2B så betyder 2 mellanklass när det gäller toleransen, hade det stått en 1 så hade det varit grov tolerans, lite som det du skrev FPD, glappigt och dant men det är för att skiten skall få plats när det blir lite grisigt i nåt dike när kriget rasar.
klass 3 är riktigt fin tolerans, knappt görbart på en vanlig svarv, inte ens finkontakten PC7 har tillägget 3 utan för nöja sig med 2.
Bokstaven B betyder att det är en hona, en yttre gänga alltså, boksataven A är då följdaktligen en hane med en inre gänga.
 
Jo men när det gäller tummått så är frågan hur de mäter och specar toleranser.
Exvis för ett kullagers passning +-0,012 mm.
Vi vet ju att man måste beställa kvartumssksruv från samma tillverkare för att de skall passa i muttrarna.

Nå, när det gäller N så är det väl samma gängor, så vitt jag förstår, men oftast av bättre klass. Så har man en N-jack kan man jämföra gängorna.

I produktionen där det skall gå fort och vara billigt använder de förstås verktygen längre än spexat, och ett par tiotusentals artiklar blir över toleranserna.

Jag vet att det fanns PL-259 och So259 som var kromade ett tag, förnicklade går an men krom är svårt att löda på.

Det borde räcka väl med skruvklämmor för att ansluta RG-58 och RG213 åtminstone på HF.
Jag kommer ihåg att jag föreslog ICOM att sätta en skruvklämma för skärm och mittledare inuti antennavstämmarna, AT-120 AT-130 AH2 AH3 AH-4. de tär ju knöligt att montera n PL-259 under locket utomhus i en sådan.

Vad de gjorde var att sätta på en fast sladdstump med PL259 sladdhona, i proffsmodellerna AT-140 etc.

Nej inte går det med skruvklämma för koax inte, vem vågar vara först som tillverkare med något sådant?
Det vore ju självmord....
Ironiskt nog.

Men Amerikanarna körde ju med RCA kontakter för 100 W.... VFO sigs etc.


Roy
 
Ecotec-online i Motala har en Webbutik där dom säljer komponenter ifrån Luxor
men han har även åxå Uhf Pl kontakter på lager bla har du tittat på dom om det går att säga någonting
om kvalliten på dom jag har köpt några chassikontakter därifrån med fyrkantig fläns med fyra skruvhål

mvh Lasse
 
Back
Top