UHF Special

Limmared säljer dom, tror han har det mesta i kontaktväg för ecoflex kabel hemma.
En riktig kvalitets kontakt som verkligen kan rekommenderas.
Annars finns det på WIMO, lev tid på ca 4-5 dagar.
 
Limmared säljer dom, tror han har det mesta i kontaktväg för ecoflex kabel hemma.
En riktig kvalitets kontakt som verkligen kan rekommenderas.
Annars finns det på WIMO, lev tid på ca 4-5 dagar.

Det finns andra företag som också säljer kontakten i Sverige.
- Bengt
 
Det finns andra företag som också säljer kontakten i Sverige.
- Bengt

Men det är få (eller egentligen ingen) svenska handlare som har det breda sortimentet av kontakter som Limmared har :)

Källan till de flesta av dessa kontakter av god kvalitet är kabel-kusch.de i Tyskland, där hittar man dessutom monteringsanvisningarna till kontakterna och massa annan matnyttig information.
 
Last edited:
Jodå det finns det.

Tipsa gärna, jag har letat men ej funnit några andra svenska handlare med webshop och ett stort utbud av kontakter av god kvalitet (ej professionella kontakter..)
 
Last edited:
Berätta gärna i klartext vilka firmor som säljer kontakten.
Limmared, 10st blir 82 kr/st med billigaste frakt.
VKChamshop ungefär samma pris som Limmared.
Classicinternational i Holland, 10st blir 58 kr/st inkl frakt. (4 dagars leveranstid)
Wimo ung samma som ClassicInt beroende på billigare frakt.

/SA0AND
 
Om man söker efter kontakter för antenn - matarledningar brukar jag först fundera över var jag skall använda dom. Gäller det under 100 MHz. brukar jag på vissa ställen använda vanliga sockerbitar eller liknande, väl avlastade och klimatskyddade, lättmonterat och väldigt billigt. Över 100 MHz. och uppåt börjar det att få betydelse vad jag använder, då är det N eller 7/16 gäller. UHF är ett gänsfall på t.ex. 144 MHz.

Viktigt att veta är vilket grundmaterial kontakten är gjord av och hur ytbehandlingen är utförd för att kontakten skall fungera under längre tid. Förr var det alltid svarvad mässing men så är det inte alltid idag. Många kända fabrikat köper sina kontakter från Asien oavsett vad det står på kontakten, allt beroende av prispressen inom marknaden. De mest seriösa företagen kontrollerar givetvis att beställd kvalité från tillverkaren uppfylls, men kanske inte alla.
Bl.a. finns det en Spansk tillverkare i Barcelona, de tillverkar också UHF kontakter och finns på adress. Página principal Vet ej vem som representerrar dom i SM men det kan man säkert fråga om via mejl. De har mycket hög kvalité men tillhör inte de billigaste.

Jag är medveten om att jag sticker ut hakan när jag påstår att man kan använda sockerbitar eller liknander på KV men den risken tar jag.
Hälsningar // Thord
 
Jag är medveten om att jag sticker ut hakan när jag påstår att man kan använda sockerbitar eller liknander på KV men den risken tar jag.

Om ingen sticker ut hakan så har vi inget att diskutera :)


Gäller det under 100 MHz. brukar jag på vissa ställen använda vanliga sockerbitar eller liknande, väl avlastade och klimatskyddade, lättmonterat och väldigt billigt. Över 100 MHz. och uppåt börjar det att få betydelse vad jag använder, då är det N eller 7/16 gäller. UHF är ett gänsfall på t.ex. 144 MHz.

Jo, för kortvåg går det finfint, förlusterna i dB räknat är små, dock får man väl säga att i dagens stördimmor bryter jag ogärna upp skärmen och bjuder in till onödig elektrondans.

Dessutom är ju en sockerbit per definition ingen koaxial kontakt.

Det som blir ett problem är väl snarare att impedansen får sig en törn och i förlust räknat blir det mer än märkbart redan på 50MHz,
den så älskade PL-kontakten lider av detta.

Jag bifogar en mätning med VNA:

10 meter ny RG58 (Bedea) utan skarvar

samma kabel men på mitten skarvad med banankontakter
 
Last edited:
Lite dyrare men oj vilken skillnad att montera jämfört med standard UHF kontakter.

Väl värda varenda krona om du frågar mig :)
Det känns verkligen att kontakten sitter på plats, gör man rätt släpper de inte in särskilt mycket fukt i kabeln heller.

Ha gärna i bakhuvudet att de är förnicklade så det kan vara en god idé att hålla de borta från försilvrade kontakter.
 
Last edited:
Det är trist med alla typer av skitkontakter på marknaden. Jag tycker vi skapar en tråd med rekomendationer på olika kontakter, av bra konstruktion och material, när lödtenn inte fastnar i plåten då är det skit!
 
XUN Nu gör du mig nyfiken.

Att förnicklade kontakter är smått pest greppar jag, men kan du utveckla varför de skulle ställa till det om de används mot försilvrade?

Ser fram emot lite värdefullt vetande.

/Janne
 
XUN Nu gör du mig nyfiken.

Att förnicklade kontakter är smått pest greppar jag, men kan du utveckla varför de skulle ställa till det om de används mot försilvrade?

Ser fram emot lite värdefullt vetande.

/Janne

Kontakter och dess utförande är en hel vetenskap som jag inte skall försöka gräva ner mig i, speciellt inte i denna tråden men lite OT får du ändå:

När det gäller att blanda kontaktdon med olika pläteringar, både på kontaktkropp och icke att förglömma själva mittstiftet så kan det uppstå otrevliga effekter efter ett tag..

Ur ett elektrokemiskt perspektiv ligger Ag och Ni en bra bit ifrån varandra på spänningsstegen vilket startar en korrosionsprocess där nickelanoden offrar sig.

Ställt bredvid det faktum att en ytplätering på mittstiftet på en billig kontakt är oftast mest för syns skull,
redan efter några få i- och urtagningar så är pläteringen att se som värdelös eller obefintlig,
är då metallen under pläteringen vanligt nickel (vilket det normalt är) så kan vi se ett problem då det stiftet möter ett motsvarande stift som kanske är silverpläterat.

Ytterligare en faktor som kliver in på spelplanen är passiv intermodulation som är ett resultat av den ickelinjära övergången som oxidskiktet bildar.

Fler saker som är intressanta i sammanhanget är kontaktyttryck, pressningsproblematik, RoHS (whiskers+HF=:( ), LWD och åtragningsmomentets påverkan på livslängden osv.

Detta är ganska offtopic till trådämnet så jag släpper ämnet, ursäkta TS :)
 
Hej Igen.
XUN, alldeles rätt, intermodulation är inte att förglömma, kan ställa till det ordentligt om man har maximal otur. I master med flera sändare är speciella åtgärder viidtagna
vid t.ex. mastskarvar, infästningar o.d. så varför skulle det inte kunna ske i en dålig koaxial kontakt med olämpligt materialval och undermålig ytbehandling. Tänkvärt.
73! // Thord
 
Back
Top