UHF-steg

SM1TDX

Well-Known Member
Jag hittade några gamla slutstegsmoduler i garget, trol från GSM-bas.
Är det nåt som går att bygga om till 432 eller 1296? På kortet sitter 2xTP3024B UHF ca30W och 2x30w 50ohms laster, kanske användbart iallafall som konstlast...:p
image.jpg
 
På kortet står det "(C) ERA 1987".

ERA är Ericsson Radio, det ericssonbolag som på den tiden hanterade mobilradio. På den tiden var Ericsson främst ett fastnätstelefonibolag. Eftersom det första GSM-telefonsamtalet gjodes 1991, och detta kretskort är från 1987 gissar jag att det handlar om NMT istället. Gissningsvis ett slutsteg för NMT450 eller NMT900 [MHz].
Raden som börjar med "TVA" är produktens serienummer. Man kan säkert fortfarande få ut information och schema om man jobbar på Ericsson, och vet hur man navigerar i produktkatalogen.

SM5OCI Per
 
Måtten på kombineringshybriderna antyder frekvensområdet 900 MHz, och transistorerna är internt matchade
för samma frekvensområde, alltså med all sannolikhet NMT900.
När transistorer har interna matchningsnät är de ganska oanvändbara på andra frekvensband.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Tack, det förklarar att jag inte hittade några Application notes. Då är nog trimkondingarna, kontakterna och tjockfilmslasterna det enda användbara på kortet. Svar via PM om någon vill ha nån komponent, annars går de till återvinning.
 
Har du gott om transistorer kan du ju prova det Lars SM0IQC beskrev vid nordiska VHF-mötet i Knottebo 2009, att ta bort matchningen. Jag har en bild från mobilen som jag försökt göra läsbar, han hade fler bilder också.
/Jan
Intmatch_removal_IQC_2009.jpg
 
Jag hittade några gamla slutstegsmoduler i garget, trol från GSM-bas.
Är det nåt som går att bygga om till 432 eller 1296? På kortet sitter 2xTP3024B

Javisst går det att bygga ett steg för 1296 med den trissan.

I3QNS har tidigare publicerat en beskrivning på sin hemsida 9 sidor.
Vet inte om artikeln finns kvar, I3QNS microwave page 1.2 GHz Amplifier TP3024B.

SM0NCL Har skrivit ett förslag på ombyggnadbeskrivning.

Nu är det några år sedan beskrivningarna skrevs, på mina kopior står det 2002:rolleyes:
men sök på nätet om du har bygglust.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
SM0NCL Har skrivit ett förslag på ombyggnadbeskrivning.

73 de SM7NTJ Lorentz

det där var länge sedan nu...jag gjorde aldrig några praktiska prov med exakt det slutsteget. Det är dock inget slutsteg från ett nmt system. Slutsteget ska i orginal gå bra mellan 860- 960 och ge ~6.5dB gain, 10W in ger ~50W ut vid 26V,
men man kan mata på med lite till i driveffekt och passera 60W. Har transistorer kvar ännu i junkboxen.

Italienaren verkar ha gjort praktiska prov - med radikalt omgjorda in/utgångbaluner, man kan tolka uppgifterna som att 7W ger 30W vid 24Vcc så gain fanns det - och troligen hade man fått ut mer effekt vid 26V och med mer ineffekt.

Transistorerna har ett internt matchningsnät vilket brukar betyda att man tappar gain utanför det spec.ade MHz'en.
Har tvingat många internmatchade transistorer att jobba utanför sitt frekv.område - men det kräver lite anpassningar, tid och ev. en del transistorbyten under processen för att uppnå hyfsade resultat. Och Ibland går det inte helt enkelt.

Att börja ta bort bond-trådar är ett jobb under mikroskop, och är det BeO i kapseln...så är det ingen bra ide'.
 
Back
Top