Ultimate3s QRSS/WSPR

SA7CNG

Well-Known Member
Nu har jag fått hem och lödat ihop min Ultimate 3s QRSS/WSPR sändare, ett roligt och enkelt bygge. Den fungerar som en beacon på diverse olika moder, alltifrån diverse CW/QRSS moder till WSPR JT9 och Hell.

Den är uppbyggd kring en ATmega328(samma krets som i flera arduinokort), en extern oscilator och ett lågpassfilter. I slutet sitter det en FET BS170 som PA, vilket ger ca 200mW, plats finns för ytterligare 2st samt att driva dessa med en högre drivspänning än dom 5V som resten av paketet går på.

Efter att ha fått ihop det hela kopplade jag den till min vertikal för 20m och satte igång den på CW, 12 WPM. Kort därefter trillade det in en träff på reverse bacon network i Canada, 8500 km bort från mitt QTH.

Kortfattat; mycket roligt för 250kr utan att man måste vara expert på att bygga radioanläggningar. Viss erfarenhet från lödning skadar dock inte, oscillatorkortet är lite pilligt.

http://qrp-labs.com/ultimate3/u3s.html

DSC_0559_zpsteya8pvo.jpg


DSC_0557_zpse464nfnj.jpg
 
Ja det är mycket för pengarna! Jag har en likadan byggsats liggande och som skall pillas ihop så fort de pågående modifieringarna av portabelstationen slutförts. Mycket på gång just nu!

Sändaren skall användas som en stand alone beacon för att utvärdera antenner på samma sätt som jag tidigare använt rådata från Reverse Beacon Network. Så om allt blir bra med pilotbygget så beställer jag några sändare till så de kan köras på olika antenner med olika anropssignaler. Här öppnas ju många nya möjligheter till vågutbredningsexperiment som med datorns hjälp kan sköta sig själv.
 
Back
Top