Undrar över en sak!

SM7CZR

Old Member
Jo, jag har som nykommen medlem här på Ham.se läst en massa inlägg och kommit fram till en sak, nämligen att diskussioner här på nätet ofta leder till ovänskap och man tar upp ovidkommande saker o.s.v. medan man sällan hör såna bråk på radion. Där är det oftast en trevlig och glad stämning! Är det någon här som har en förklaring på detta? :confused:
/ Ingvar
 
Detta fenomen gäller forum överlag.
Detta beror på (enl,mig) att folk har svårt för att formulera sig i text,vilket lätt leder till missförstånd som i sin tur leder till just bråk och ovänskap.
Detta gäller som sagt inte enbart detta forum utan dom flesta, eller kanske rent av alla.
 
En mycket berättigad undring måste jag säga!

Detta med att folk visar sina dåliga sidor på nätet är inget som bara radioamatörer gör. Det verkar som att folk - när de har lagt upp tangentbordet som en befästningsmur mellan sig och omvärlden - vågar säga saker som man "ute i verkligheten" aldrig skulle våga säga. Det är inget som är speciellt för oss radioamatörer. Det bara är så. Man får ta det med i beräkningen när man läsar inläggen.

Sedan går det väl inte heller att bortse från att vår hobby har en tendens att dra till sig en massa individualistiska kufar. Den är ju oftast en hobby som utövas i ensamhet på sin kammare med alla pryttlarna som enda sällskap. Men det är kanske en annan historia...
 
Jag skulle mer vilja formulera det som om att folk har svårt att TOLKA skriften på forumen. Samma mening kan tolkas väldigt olika.

Han som skriver vet ju EXAKT vad han menar .

Men att skriva att "Han är en riktig skitstövel" kan ju inte misstolkas eller...
Men att uttrycka sig med Smilies är ett mycket gott tips .

"Han är en riktig skitstövel ;-)" kan ju bara läsas på ett sätt..

Men sen å andra sidan , varför bråka om vem som är skitstövel eller inte ;-)

// Freddy
 
Får man idag vara klart positiv till sin medmänniska?

Alla forum återspeglar bara hur världen ser ut. Just amatörradion hade i vart fall förr ett rykte om sig att omfatta folk med en speciellt positiv människosyn. De som nu använder forum och band att avreagera sig på är definitivt få trots allt. En tänkbar förklaring till dåligt beteende kan vara att det är resultatet av en stressad omvärld på både jobb och hemsociala sidan. Jag är inte heller så perfekt minsann, men en fråga som jag ställer mig innan jag trycker något på nyckeln, micken eller tangentbordet är: -Vill jag själv ta emot det här av en medmänniska? Blir det ett klart ja så fortsätter jag, annars försöker jag skärpa mig och se det hela lite från ovan.

Den andra sidan är hur man ska ta "felaktigt" uppträdande. Jag försöker vara tolerant och QSY-a, banden har gott om plats. Dumma inlägg på webben kan man svara off board om man vill försöka göra en insats för världsfreden. Den som avsiktligt vill spela en pajasroll är trots allt beorende av att märka reaktioner från sin publik. Att ignorera kan vara en effektiv lösning i vissa fall.

Min approach bakom detta är att om man är positiv till 50 medmänniskor så hittar man statistiskt sett 2 som man inte vill fortsätta med. Utbytet från de 48 gör att det trots allt lönar sig med bred marginal att sträva efter att behandla alla lika positivt.
 
Man brukar elakt skriva "please connect your brain before writing e-mails"...

Detta uttryck är väl egentligen lite väl hårt uttryckt men tål att tänka på.

E-mail till grupper som Ham.se innebär för många ett avsteg från deras normala sociala kommunikation med släkt, vänner, arbetskamrater och så även radioamatörer.

Det uppstår omedelbara problem för många då det med e-mail som media, inte är lika lätt att uttrycka sig nyanserat i text. Visst kan man lägga till "smileys" med eftersom dessa kommer efter texten, så är ofta skadan redan skedd. Det är få förunnat att kunna uttrycka sig klart och ändå nyanserat i det skrivna mediet. Detta är naturligtvis ett av skälen till att vi inte har så många författare bland radioamatörerna...

Vi har inte hunnit anpassa vårt sociala beteende till den distans- och känsla av anonymitet som internet och diskussionsgrupper som t.ex Ham.se. Hur ofta skapar vi konfglikter ansikte mot ansikte och bokstavligt ber folk att fara till ett varmare ställe? I ett debatt inlägg går det naturligtvis bra.

Vi har som "ras" inte skapat de inbyggda inhibitorerna gentemot fjärrkonflikter ännu. Vi kan utan vidare skapa lidande och förödelse genom beslut i en kommission eller med knapptryckningar.

Det är därför oerhört mycket lättare för den lille debattören att bli personlig och påflugen när han inte behöver se och träffa sin(a) antagonister. Detta återfinns hos många "skandal journalister" som går till attack med detr skrivna ordet som vapen, och ofta skapar konsekvenser som mamn sedan försöker att rätta till. Det är inte bara vi radioamatörer som är syndare, även s.k. "professionella" skriftställare tenderar att vara för arroganta/aggressiva när de inte ser eller träffar motparterna.

Jag tror nog att många håller med mig när jag hävdar att de flesta radioamatörerna är med eller mindre galna och har mer eller mindre stora ego'n. Många radioamatörer delar gärna med sig av sina erfarenheter medan andra vaktar sitt eventuella försprång med svärd i hand.

En av avarterna i amatörradio sammanhang är tyvärr föreningsmissbrukaren. Vi känner igen dem genom deras engagemang inom våra större föreningar, ofta med en politisk förankring i något av regeringspartierna. Denna typen av radioamatörer har föreningen som hobby, inte själva innehållet, dvs radio'n som hobby.

Detta har i många föreningar skapat en klick radioamatörer som motsätter sig all förändring av verksamheten eller det sätt som hobbyn utvecklas. Det ärt därför inte speciellt långt bort till att man tar till ordet som vapen i debatter på nätet och då även tar till extra mycket adjektiv i skriftväxlingarna. Detta kan uttrycka sig i alla möjliga egendomliga avarter. Ta till expempel debatten om telegrafi provet, nu till debatten om teknikkunskapskravet... Det bara fortsätter, med nya spärrar.

I och med att vi alla har olika förmåga att uttrycka oss i text så kommer alltid någon kunning i att använda det skrivna ordet, att ta till kraft uttryck när någon har andra åsikter än man själv.
För övrigt så har vi lika mycket stora ego'n inom amatörradion som hos andra intresse grupper.

En debattgrupp som Ham.se ibland är, kräver en aktiv moderator. Detta kräver engagemang och opartiskhet samt en stor gnutta psykologi - dvs ingen lätt uppgift.

Det är möjligt att människan vidareutvecklas till att kunna hantera det skrivna ordet på ett vettigare sätt än idag... Med detta kommer inte att ske tills i morgon så det är bara för oss att försöka hantera probledmen när de uppstår.

//Om nu någon kände sig påhoppad så var det nog menat så...//

Cheers


M0DFI
 
Back
Top