Unidirektionell W8JK

SM5NFT

Well-Known Member
Hejsan,

Läste en artikel av K5LJ "Modified W8JK Array", som beskriver hur man får en W8JK att bli unidirektionell genom att flytta matningspunkten något. Sitter nu och leker med olika mått i Eznec för att se vilka egenskaper man kan få fram, och jag har fastnat för en variant med 12.9m elementlängd, 3m elementavstånd, och 110 graders fasförskjutning i matningen. Med de måtten får jag bra gain och ganska bra fram/back förhållande mellan 14MHz och 30MHz, vilket känns smått fantastiskt. Nästa steg blir att undersöka matningsimpedansen, där jag befarar problem på 20m.

Är nu nyfiken på om det är någon som vill provköra Eznec-modellen, och kommentera. Är även intresserad om någon har mer information om tidigare experiment när det gäller varianter av W8JK.

Eznec-filen View attachment unidir_w8jk.zip

/Arne


.
 
Körde din modell på 14MHz och justerade fasläget till 90 grader som gav nästan samma resultat, bara något lägre gain.
90 grader är ju 1/4-våglängd, ganska lätt att åstadkomma.
Man får väl ha flera koaxstumpar som man kan koppla in med en remote switch.
På det viset borde man kunna åstadkomma 90 grader på flera band.

Eller har du funderat ut något smartare?

/Micke
 
Arne,
jag tror du har råkat ut för ett tankefel -- det är nog så gott som omöjligt att konstruera ett matnings/fasningsnät som bibehåller både amplitudbalans och fasdifferens över frekvensområdet 14 - 30 MHz. Man får nog nöja sig med betydligt mindre bandbredd för F/B i ett praktiskt fall. Sen är det nog också så att när man fasar antenner så är det fasdifferensen mellan strömmarna i elementen (inte mellan matningsspänningarna!) som man styr upp med fasningsnätet.

W7EL har gjort ett program arrayfeed1 (hittas under "Misc Files.." på Eznec hemsida) som du kan använda för att dimensionera matningen/fasningen av två fasade dipoler (eller vertikaler).
Good luck! 73 //JanneG
 
Tack för synpunkterna. Ja, det finns inga fria luncher, i detta fall är antennen enkel men matningen komplicerad. Jag blev fascinerad över att antennen behåller snarlika egensaker över så stort område, men inser samtidigt att matningen blir komplicerad.

Tänke att man kanske kan välja ut en eller möjligen ett par frekvenser och mata antennen ala ZL-special på dessa, och behålla W8JK matningen för övriga.

/Arne
 
NFT de GLD,
Har du någon fungerande EzNEC modell där du har realiserat matningen mellan elementen på samma sätt som orginalantennen d.v.s. med 180grader "vriden" bandkabel eller öppen stege?

Jag har svårt att få detta att fungera d.v.s jag får inte rätt fasvridning.

/Micke
 
Jag har använd TL (Transmission Lines) funktionen:

Först skapade jag ett kort element (0.2m) mitt i mellan de två andra (med ett udda antal noder) där jag satte matningspunkten. Sedan lade jag en "transmission line" från varje element till det korta, och den ena TL satte jag som R(everse).


Jag är ingen expert på simulering så jag vet inte om jag har gjort rätt, men det verkar fungera.

/Arne
 
Jag har använd TL (Transmission Lines) funktionen:

Först skapade jag ett kort element (0.2m) mitt i mellan de två andra (med ett udda antal noder) där jag satte matningspunkten. Sedan lade jag en "transmission line" från varje element till det korta, och den ena TL satte jag som R(everse).

OK, låter helt rätt.
Jag har försökt bygga med "wire" men det fungerar inte helt som jag tänkt mig.

/Micke
 
GLD och NFT:
Här är en artikel av "Eznec-mästaren" Roy Lewallen W7EL: http://www.eznec.com/Amateur/Articles/Simpfeed.pdf

Där finns matematiken för att dimensionera 2 el phased arrays beskriven. W7EL behandlar fall med vertikalantenner, men beräkningarna kan anpassas till horisontella dipoler. Beräkningarna är jobbiga att göra för hand, men W7EL har skrivit programmen som finns i simpfeed.zip ( Index of /misc )för att förenkla jobbet

73 JanneG/SM0AQW
 
Last edited:
Back
Top