Uppladdade moln

SM0BRF

Well-Known Member
I kväll var det kanonkonditioner mot hela världen, men problem med passerande uppladdade moln.
Några iakttagelser:
Problemet var störst på antennerna som satt högst upp i masten och allra värst när man lyssnade på masten själv (på 160m). Det sitter en "kvast" på ett rör ca 3 meter ovanför den högsta Yagin, 28 meter över marken som uppfångare. Det hördes ett vinande på flera hundra Hz och S-metern slog i botten i AM-läge. På övriga antenner var det ett intermittent knatter. Bävrarna var helt tysta. Inte tillstymmelse till elektrostatiskt QRN.
Närmsta åska fanns i Finland enligt väderradar.
/Roland
 
Om det är konditioner mot hela världen lär det vara konds mot mot det finska åskvädret också.
Noterade samma fenomen här !
 
På ett av mina tidigare QTH med en takmonterad vertikal har jag upplevt samma statiska moln som du. Det brukar börja med ett starkt
knäppande som ökar snabbt i frekvens. Min nuvarande vertikalantenn är markmonterad (sedan 1998) och har klarat sig från dessa uppladdningar.
Tyvärr skall det höstliknande vädret tydligen fortsätta ett tag till. När skolorna börjar igen brukar sommaren komma tillbaka.
 
Back
Top