Upplockad handske... baluner och liknande grejer

SM0UAN

Well-Known Member
Som en följd av en kommentar i slutet av tråden "Balunens kärna" (2022-02-04) kommer här lite tankar att bygga vidare på rörande "lindade produkter" i antennkretsarna.

1. Vilka problem är det man vill lösa, när man sitter med en sändare och en icke-perfekt antennanläggning? Om vi bortser från strålningsdiagram och antennvinster och koncentrerar frågorna kring matning och god effektekonomi hamnar vi väl i frågor om transmissionsledningar och anpassningar mellan olika enheter i systemet. Finns det möjlighet att definiera delproblem och visa hur en del problem löses med vissa komponenter och andra problem med andra komponenter?

2. Hur jobbar man med terminologin här? Många begrepp är ju benämnda med anglosaxiska uttryck, men i och med att det samexisterar svenska uttryck och diverse ord som har viss mångtydighet, blir det ibland en viss begreppsförvirring. Hur ska vi tackla detta för att skapa en informationsbas som kan hanteras även av nybörjare (och ombörjare)?

3. Vissa komponenter, som kärnor till induktanser och transformatorer, är offer för en omfattande märkesmystik eller vad man ska kalla det. "Ferrit" kan betyda en sak ("en klämferrit på kabeln"), medan "ferrit" väl egentligen är ett visst speciellt material. Ibland talas om "röda toroider" och material med nån viss beteckning ("T43" eller nåt), men det måste väl finnas ett antal fabrikanter som gör en massa olika kärnor/material. Finns det nån form av samlad info om materialen och dimensionerna, som inte är tillverkarspecifik? Det skulle troligen vara till stor nytta för experimenterande nybörjare...

Det finns troligen en hel del ytterligare frågeställningar som kan kvala in här. Jag vet inte vad man skulle göra med all info som kan komma in, men en tanke vore ju om det gick att kondensera ett antal informativa inlägg i en sorts permanent tråd med möjlighet att hitta lite av det man just funderar över, utan att söka i hela forumet. Mängden användbar information här är ju enorm, men utspridd.
 
Så blir det när tråden går in på den teoretiska delen hur det fungerar i detalj med våra antennsystem. Frågan är om man på djupet vill sätta sig in i hur det fungerar eller om man vill lösa ett konkret problem. Att hämta detaljkunskap i en grupp som här tror jag blir svårt när riktigt pålästa deltagare diskuterar ett komplext ämne även om det är det mest utvecklande och det man förhoppningsvis vill eftersträva. Är man bara ute efter att till en antenn att fungera optimalt så blir det enklare. Då väljer man en antenn i resonans eller en antenn som är beprövad och bygger en sådan. Den svåra vägen är alltid intressantast och mest utmanande och det finns en hel del litteratur att tillgå som komplement till gruppen. En tråd som bara hadlar om detta är en bra idé bara den inte bär iväg till för många det ogreppbara.
 
Som svar på UAN:s punkt 1 kan jag rekommendera Sevicks böcker om "transmission line transformers".
Som svar på punkt 3 kan jag rekommendera programmet Mini Ring Core Calculator som ger data på många av de kärntyper som vi stöter på. Jag ägnade en kväll åt att mäta induktans på och därmed artbestämma toroidkärnor i mitt komponentförråd varefter jag kunde märka med AL-värde och sortera dem efter kvalitet.
Till båda källorna har jag lagt länkar i tidigare inlägg.

Lennart
 
Jag förmodar att det är frekvensområdet 3,5 - 29 MHz som du avser.
I Amatörradiosammanhang är det nästan alltid "Fair-Rite" benämningar på ferritmaterial som användes. Fair-Rite 43 motsvaras av 4A11 från Ferroxcube.
Det är inte alltid det behövs balun, för en yagi-uda antenn finns det ju gamma-anpassning (eng. gamma-match).
Om det endast gäller en specifik frekvens, går det att bra bygga balun utan ferrit, nämligen "Marchand-Balun".
Det finns bra sidor på nätet hur man konstruerar baluner med ferritkärnor av:
*VK6YSF
*W4ULD
*GM3SEK
*G8JNJ
 
Last edited:
Jo, jag avsåg "HF", borde nog tagit med det. Men tråden kanske blev alldeles för diffust presenterad rent allmänt och den relaterar till en kommentar i en annan tråd (nämnd ovan).

Vad jag menade med punkten 1. var att man resonemangsmässigt borde bena upp vilken typ av problem man vill lösa genom att introducera en ny komponent (exempelvis en "BalUn"). Just "baluner" tycks vara lite universalmedicin, men ibland låter det som man egentligen behöver en impedanstransformator och ibland en drossel och ibland en "UnUn" eller nåt. Och då har vi kanske inte ens börjat tänka på fenomen kopplade till jordning eller brist därpå...

Punkten 2. handlar ju om terminologi.

Punkten 3. var ju som en frågeställning om de olika kärnmaterialen och deras beteckningar och om det är "tillverkarspecifika" namn/nummer/färger, eller om det finns en mer övergripande standard för material, form, färg etc.

Visserligen finns ju "allt på nätet" och är man duktig på att söka, kan man nog hitta all den info man önskar. Å andra sidan finns det en del forum som gör "samlingstrådar" kring vissa grundläggande saker för det gemensamma intresset, där man kan samla länkar, texter och egenskriven info som då blir lätt tillgängligt.

Jag tackar för kommentarerna, men föreslår att den här tråden får självdö.

73 de sm0uan
 
Back
Top