Upprop om extra årsmöte i SSA

RM2D

Well-Known Member
Hej!

Som ett resultat av SSA:s styrelses ovilja att kommunicera med medlemmarna gällande agerandet i Samverkansgruppen samt avsaknaden av respons från revisorerna gällande granskning av styrelsen, startar vi nu en namninsamling för att kräva ett extra årsmöte inom SSA.

Vi behöver uppskattningsvis 600 medlemmmars namnunderskrift (10%) för att kräva ett extra årsmöte. För att det inte ska bli några diskussioner om huruvida dessa 600 namnunderskrifter motsvarar 10% eller ej, sätter vi målet till 800 underskrifter.

Vi uppskattar om Du sprider detta meddelande till de personer inom din bekantskapskrets som kan dela åsikten om behovet för ett årsmöte.

Länken till insamlingen är: http://www.namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=7920

Giltiga namnunderskrifter kommer från personer som är nuvarande medlemmar av föreningen Sveriges Sändareamatörer - SSA.

Ange både anropssignal och namn enligt formatet SM6xxx Anders Andersson samt bostadsort.

Ni måste fylla i en verifieringskod i rutan till höger. Ibland kan det krävas att ni avmarkerar rutan "Visa mitt namn på denna sida också" innan ni skriver i koden. Efter det att verifieringskoden fyllts i, kan rutan "Visa mitt namn på denna sida också" markeras med kryss igen.

OBS! Ni kan välja att vara anonyma på internetlistan genom att inte fylla i rutan "Visa mitt namn på denna sida också".

Tack för Er medverkan till att om möjligt göra SSA till en mer demokratiskt organisation med en styrelse som tillvaratar medlemmarnas intressen och arbetar enligt stadgarna och de befattningsbeskrivningar för styrelsemedlemmar som finns.

73 de SM6LRR, Mats
 
Last edited:
För de som känner att de behöver mer "kött på benen" för att förstå vad uppropet i sak handlar om, kan jag varmt rekommendera SA0BJL:s tråd i SSA Forum:

http://www.ssa.se/forum/viewtopic.php?f=45&t=3087

Man måste dock vara medlem i detta forum samt vara inloggad för att kunna läsa den intressanta tråden.

73 de SM6LRR, Mats
 
Jag erhöll en faktiskt riktigt bra fråga från Rickard SM6YOU på SSA forumet:

De stora penseldragen har jag snappat upp, men frågan är vad man vill åstadkomma med det extra årsmötet? Det står inte helt klart för mig.

Enligt stadgarna för extra årsmöte är det i princip bara punkten "* Fråga eller frågor i begäran om extra årsmöte." som är aktuell då allt annat är formalia. Innan jag eventuellt skriver under till förmån för ett extra årsmöte vill jag se dessa punkt(er) formulerade så att jag vet om jag kan ställa mig bakom ett upprop. Som jag tolkar den citerade texten ovan, från stadgarna (jag må ha fel), skall dessa frågor vara formulerade och skickas in samtidigt som begäran om extra årsmöte och namnunderskrifter.


Då Rickards fråga inte enbart kanske intresserar läsare av SSA forum, vill jag delge Er denna samt mitt svar enligt nedan:


"Hej igen Rickard!

Då förstår jag Dig bättre och ska försöka ge ett mer precist besked som gör det enklare för Dig och andra att förstå min avsikt med detta upprop:

Jag vill poängtera att det är i min egenskap av enskild SSA-medlem ("gräsrot") som jag på kammaren funderat mycket över det som hänt. Toppen på isberget är naturligtvis sammanbrottet i kommunikationen mellan SSA och PTS - en relation som är oerhört viktig inte enbart för oss SSA-medlemmar, men även för alla sändaramatörer i Sverige.

Dessutom är jag starkt kritisk till hur styrelsen valt att informera oss medlemmar om hur arbetet i Samverkansgruppen egentligen fortgått.

Styrelsen har ju, ser vi nu, med facit i hand, ljugit oss rätt upp i ansiktet. Om någon tvivlar på detta faktum så är det bara att läsa email mellan myndigheten PTS och Tore (se granskningtråden).

Andra frågor som gjort mig upprörd under det gångna året är styrelsens ovilja att öppet och konstruktivt diskutera med medlemmarna och lyssna till förslagen som framförts samt diskuterats i forumet.

Totalt sett innebär det ovanstående att styrelsen helt vägrat inse innebörden i begreppet medlemsdemokrati.

I sammanfattning har jag och många med mig helt förlorat förtroendet för styrelsen.

De frågor som jag vill använda som anledning till det extra årsmötet är helt enkelt:

1. Har styrelsen agerat i enlighet med stadgarna och enligt befattningsbeskrivningarna i samband med arbetet i Samverkansgruppen?;
2. Har medlemmarna fortsatt förtroende för styrelsen?

73 de LRR, Mats"
 
Sakta men säkert växer namninsamligen. Raljerande kommentarer om att det går långsamt finns givetvis :) Det bryr jag mig dock inte det minsta om. Det är bättre att ha 50 riktiga och ärliga underskrifter än att försöka forcera folk till att ta ställning.

http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=7920

Jag har full respekt för att folk måste tänka litet innan de sätter sitt namn på en namninsamling. Det är inget man kan och ska stressa fram. Bättre med få men ärliga underskrifter än enbart kvantitet.

Vi har tid tills det ordinarie årsmötet att samla underskrifter och supporters till ett FRIARE och MER DEMOKRATISKT SSA.

Att det finns bakåtsträvare och sådana som förlöjligar demokrati - det ingår i spelet!

73 de Mats LRR
 
Last edited:
Back
Top