Detta med maxlast på elinstallationer (och troligen även lösa aggregat, som grendosor) är tydligen lite svartkonst. Jag frågade elsäkerhetsverket om vad som var avsikten med att säkra av en grupp med en viss säkring (typ 10 eller 16 A) och sedan gå ut och hävda, att man inte ska belasta gruppen med märkström mer än tillfälligt; frågan kom nämligen upp när det skrevs en del om att ladda sin elbil hemma. Sånt skulle man inte göra utan att installera speciella anordningar, eftersom det skulle innebära brandrisk (sic!) att ta ut nära full ström under en längre tid.
Så att nåt är märkt med en viss maximal strömstyrka, ska man uppenbarligen inte lita på - det kanske bara gäller max den tid det tar att torka håret eller nåt i den stilen.
Den här informationen är nog inte att betrakta som allmängods. Om man frågar någon "normal elkonsument", som mig, tillexempel, skulle jag tänka mig att de flesta anser, att om det är säkrat med 10 A så kan man ta ut 10 A. Punkt, liksom. Det som brinner först ska väl vara säkringen... Fast det är tydligen inte så...
Och många "gjutna" sladdställ verkar inte klara den apparat de är monterade i heller. Jag har flera gånger noterat att kontakten till elektriska värmeelement blir ljummen under drift även om de inte körs för fullt. Troligen är det förbjudet att klippa sladden och montera en rejäl kontakt på rätt sätt, men det är ju rätt frestande.