Urtag...

SM6GXV

QRV: HF, VHF, UHF
Höll på att lyfta ner ett tungt instrument från hyllan ovanför labbänken när jag råkade komma åt en grendosa som hängde på väggen en bit från hyllan. En lätt "touch" räckte för att grendosan skulle splittras i smådelar som bilden visar. Visade sig vara bräckligare än äggskal (!) Grendosan var kanske 10 år gammal och inköpt som mycket annat på C-O. Den som har sådana här i hemmet kanske skall ta och knacka försiktigt på dom i förebyggande syfte om dom är några år. Jag funderade ett tag på om jag har UV-lysrör i labbet men nej, inget sådant.
 

Attachments

  • Urtag.JPG
    Urtag.JPG
    689,7 KB · Views: 61
Hej!
Usch...
10 år för en grendosa om den används "stillsamt" är ju ingen ålder.
 
Ska ta till mig det tipset och föra det vidare, är ju fullständigt livsfarligt!
 
Jag har kasserat alla sånna där "konsument" grendosor och kablar i hushållet efter en brand i en dosa för något år sedan. Dosan kolade ordentligt och vi kunde lika gärna ha brunnit inne.

Har köpt på mig ett gäng Rittal rackmonterade dosor i mestadels aluminium, förhoppningsvis bättre kvalitet på kontakterna så att glapp ej uppstår. de är ju så smidiga också, Lätta att skruva fast och går att vinkla genom att flytta racköronen, bättre att de sitter på väggen eller under något bord än att de ligger på golvet och skräpar

Jag gjorde ett test på ett par lite billigare dosor genom att linda ett par varv lindning kring en ringkärna, anslöt den till vridtransformatorn och kortslöt sek sidan genom skarvdosorna... De var märkta 3600W och vridtransformatorn justerades in så att 16A gick genom dosorna, de vart så varma att det luktade bränd plast om dem och kablarna var som kokta nudlar i konsistens...

Hur kan man med gott samvete sälja liknande grejer i "skräpaffärer" till ovetande konsumenter? dåliga kontaktbleck och 0,75mm2 kabel bör inte godkännas för 16A... det är som gjort för brand.

Suget efter billiga artiklar gör att säkerheten eftersatts
 
Last edited:
Rittal har en hel del sådant som köptes in till jobbet. Precis som Du skriver kan man flytta öronen för att optimera installationen.

Kjell har en liknande 19" monterbar produkt; 39557. Den kostade under 200 pix när jag köpte ett gäng för några år sedan. Nu är priset strax under 400 pix. ("Morr...")
 
Detta med maxlast på elinstallationer (och troligen även lösa aggregat, som grendosor) är tydligen lite svartkonst. Jag frågade elsäkerhetsverket om vad som var avsikten med att säkra av en grupp med en viss säkring (typ 10 eller 16 A) och sedan gå ut och hävda, att man inte ska belasta gruppen med märkström mer än tillfälligt; frågan kom nämligen upp när det skrevs en del om att ladda sin elbil hemma. Sånt skulle man inte göra utan att installera speciella anordningar, eftersom det skulle innebära brandrisk (sic!) att ta ut nära full ström under en längre tid.

Så att nåt är märkt med en viss maximal strömstyrka, ska man uppenbarligen inte lita på - det kanske bara gäller max den tid det tar att torka håret eller nåt i den stilen.

Den här informationen är nog inte att betrakta som allmängods. Om man frågar någon "normal elkonsument", som mig, tillexempel, skulle jag tänka mig att de flesta anser, att om det är säkrat med 10 A så kan man ta ut 10 A. Punkt, liksom. Det som brinner först ska väl vara säkringen... Fast det är tydligen inte så...

Och många "gjutna" sladdställ verkar inte klara den apparat de är monterade i heller. Jag har flera gånger noterat att kontakten till elektriska värmeelement blir ljummen under drift även om de inte körs för fullt. Troligen är det förbjudet att klippa sladden och montera en rejäl kontakt på rätt sätt, men det är ju rätt frestande.
 
Litet OT: Vid något tillfälle när frustrationen över all RFI från solceller och LED-belysningar var som störst och ett 50Hz sprak hördes bad jag grannen i förbifarten att kolla om alla proppsäkringar i deras elcentral var åtdragna. Spraket försvann efter någon dag. Hade noterat själv att några proppsäkringar i den egna elcentralen var misstänkt varma när jag flyttade in i mitt hus för ~ 25 år sedan och jodå - dom var inte åtdragna.
 
En "vanlig" stickpropp ("schuko") är inte gjord för kontinuerlig drift på maxström utan det handlar bara om någon timme som de ska klara enligt någon standard. Det kan vara intressant att fylla tekokaren hemma till max med iskallt vatten och sedan koka upp. Drar ur stickproppen och
känn hur varma stiften är. Är sedan uttaget lite lagom slitet så blir det ännu varmare. Det kan vara intressant att skruva isär ett uttag utomhus som suttit uppe ett tag. Oftast är det en hel del smuts och gamla döda spindlar där inne och kontaktytorna är oxiderade plus att fjädringen är lite lagom slapp. En kollega råkade ut för att tvättmaskinen slutade fungera. När han försökte dra ur stickproppen gick inte det... Tvättmaskinen är annars ett bra exempel på hur mycket bättre det var förr. Då var en tvättmaskin trefasmatad och man spred ut lasten på faserna. Nu finns knappt några trefasiga konsumentgrejer kvar. En modern spis kan verka trefasig när den är ansluten med en perilexkontakt och det är tre säkringar i elcentralen men lasterna internt i spisen är så gott som alltid enfasiga. Följden blir att det ofta blir ojämn belastning på huvudsäkringarna.

Med tanke på hur otroligt billiga de flesta sladdosor är ska man nog förutsätta att kvaliteten är minimal. Jag har aldrig själv råkat på någon som pulveriserats men i flera fall har jag sett att kabelisoleringen blivit ganska dålig med tiden. Även brytaren brukar vara opålitlig. Opålitligheter i form av glapp och dålig kontakt är aldrig bra för då blir det en brandrisk. En bil jag hade saknade halvljusautomatiken och det visade sig efter felsökning att reläet och dess sockel hade förenats i en halvt förkolnad plastklump. Det hade säkert börjat lite försiktigt med antingen gradvis slitage på reläkontakterna alternativt dålig kontakt i reläsockeln. Även med bara 12V blir det snabbt värme av dålig kontakt. Finns säkert en del bilbränder som börjat den vägen.

Den pulveriserade saken kanske har varit utsatt för sol? Dålig plast brukar åldras snabbt. Här i det egna radiolaboratoriet har jag en lång förgrening med säkert 10 uttag från Klasse. Brennenstuhl är tillverkaren och höljet är i metall. Man får säkert en kasse med lågprisgrejer för en sådan och det är nog ingen storsäljare.
 
Jag försöker att använda mig av dom här gråa skarvuttagen med skruv i brunnarna här en med kort sladd dom kan man hitta med
olika antal.uttag och en annat uttag med skruv på baksidan och där jag satt dit en platt stickpropp som inte tar så mycket plats
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    1,3 MB · Views: 12
  • image.jpg
    image.jpg
    1,3 MB · Views: 12
Last edited:
Regelboken går inte i hand med verkligheten, det tycker jag är konstigt.

En vanlig "Svensson" utan närmare elkunskap ställer upp sin 2KW värmefläkt inköpt på Jula i garaget, sladden räcker såklart inte fram till uttaget. Vid nästa sväng förbi affären får han syn på skarvsladdar, 49:- och åker hem och ansluter sin fläkt.

Detta riskerar ju att bli en farlig situation, omedvetet.

Hur kan man tillåta att undermåliga elprodukter säljs öppet på marknaden till personer utan elkunskap?

Man tycker att skarvsladdar och grendosor bör klara den ström de kan utsättas för när de ansluts till ett vanligt vägguttag med rätt avsäkring bakom.

Regelverket är ju hårt åtstramat i övrigt, för att minska olyckor med hempulad el osv, då förefaller detta rätt märkligt.

Jag köpte en fönsterlampa på... Ikea? Har jag för mig.. ska inte svära på att det var Ikea dock..
Iallafall, när jag packade upp den noterade jag att kabeln kändes väldigt klen och kollade såklart märkningen, 0,50mm2! Visserligen drar inte lampan något knappt med dagens LED lampor...

MEN jag har vid ett tillfälle varit med om att det blivit kortslutning i en GU10 LED lampa.. det blev en ljudlig knall när likriktar dioderna pulvriserades inne i plastkapslingen och säkringen i centralen gick..

Hade denna varit ansluten till uttaget med 0,50mm2 kabel Vetekatten vad som hänt..
 
Last edited:
Jo jag brukar ibland hålla koll på om stickproppar blir varma i stiften vid belastning .sm0ydo men det finns uttag som är stämplade 16 A också
 
Last edited:
Man tycker att skarvsladdar och grendosor bör klara den ström de kan utsättas för när de ansluts till ett vanligt vägguttag med rätt avsäkring bakom.

Regelverket är ju hårt åtstramat i övrigt, för att minska olyckor med hempulad el osv, då förefaller detta rätt märkligt.

Ja det kan man tycka, och det är inte bättre i USA.
Här tar "Techology Connections" upp just detta problemet:
 
USA är "tredje världen" när det gäller eldistribution, elinstallationer och elsäkerhet, och man
ligger kanske 40-50 år efter de mer utvecklade delarna av Europa.

Under 80-talet gjorde man en "drive" i svårt elolycksfallsdrabbade europeiska länder som Spanien, och lyckades reducera olycksfrekvensen med flera gånger.
 
Back
Top