USB <-> RS-232 och Win8

sm0imj

Well-Known Member
Någon som har ett bra tips på en bra RS-232 adapter för USB och Win8?
Gärna en variant med 2 eller flera RS-232 portar och som plockar med alla trådar (inte bara receive data/transmit data och jord). Behöver få ut lite riggstyrning m.m. fråm min Lenovo IdeaPad.
 
Se till att adaptern har ett FTDI-chip. Jag försökte först med ett par olika adaptrar med Prolific-chip och det funkade inte med WIN 8 trots att det stod i bruksanvisningen. Jag tror det kan variera med tillämpningen.

/Roland
 
Jo, har tidigare använt adaptrar med FTDI-chip, har alltid funkat bra.
Skulle dessutom behöva en med fler än en RS-323 port.
 
MOXA är det första som dyker upp i huvudet, jag har en adapter som heter 1110 (finns nog på Dustin) men den har bara en ensam port, utmärkt val om tillförlitlighet är intressant.

Här är en 4-portars: Moxa USB to Serial - UPort 1410 4-port RS-232 USB-to-serial converters
Prislappen blir ju förstås därefter, tror de har en tvåportars som heter 2210 och den är väl mest prisvärd för konsumenter,
alternativet är att bygga själv med FT232, chipet hittar du på ebay.
 
Jag byggde en riggstyrning med RS-232 krets för att få HRD att prata med min TS-850. Först provade jag med en adapter med ett enklare chip från Kjell&Co men det funkade inte alls. Därefter provade jag ett par adaptrar med FTDI-chip men de skötte inte all trafik helt ok. bl.a. blev det orimligt stor fördröjning till frekvensvisningen. Så jag vände på allt och byggde in en RS-232 port i datorn istället och då fungerade allt som det skulle.

Surfade i ämnet en hel del och det var många som delade mina erfarenheter. Men det här är ju ett par år sedan och kanske chipen sköter transföreringen bättre nu.
 
Har använt Deltacos UC-232B9 hittils (en RS port), fungerat felfritt.
Men funderar på någon variant med fler portar (behöver två).
 
Finns lite överallt... Funkar bra...
Kört WinTest i åtskilliga tester med den...
Knäckte en med lite krypande HF en gång, men man lär sig ;-)
 
Om du har lediga USB-portar varför inte använda 2 deltaca - elle rom du har brist, en USB-hub
som driver 2 Deltaco donglar?
 
Back
Top