USB -> "V24"

SM0BRF

Well-Known Member
Någon här som känner till en USB till "V24"-omvandlare som ger riktiga nivåer?
Eller vad någon standardburk ger. Ska användas till hemmagjort interface så jag kan i värsta fall ta fram lödkolven.

Dagens nivåer på rs232 (V24) är inte mer än 0-5 volt, v24 är så vitt jag kommer ihåg -12 - +12 volt och då måste du använda någon sorts spänningshöjare.

Jag kan minnas fel ;-)

Det verkar finnas olika en del kör 5/0V andra 5/-5V. Blir nog svårt att hitta en "äkta" 12/-12V, man får helt enkelt mäta, eller om det är nyinköp, kolla specen.

Problemet är att de specifikationer jag hittat på USB till V24-adaptrar bara säger hur lång kabeln är och vilket operativsystem som passar. Det känns som om man måste köpa 17 olika och mäta upp för att hitta en med vettiga nivåer. En som ger +/- 5V uppfyller i alla fall V24-specen om än på marginalen. Men var finns den?

Problemet är att de specifikationer jag hittat på USB till V24-adaptrar bara säger hur lång kabeln är och vilket operativsystem som passar. Det känns som om man måste köpa 17 olika och mäta upp för att hitta en med vettiga nivåer. En som ger +/- 5V uppfyller i alla fall V24-specen om än på marginalen. Men var finns den?

Det verkar vara lite olika vilka kretsar som de stoppar i "donglarna". den här från Classe hade jag hemma och testade mot oscilloskopet och den går mellan -6,5 och 6,5 Volt så den bör kunna uppfylla ditt behov. OBS att jag bara mätte med probe, vad det blir vid belastning har jag ingen aning om, förmodligen så kan de nog inte leverera några strömmar att tala om.

Men som du säger, informationen är skral så du får väl tjata till dig öppet köp?

Last edited:
Det verkar vara lite olika vilka kretsar som de stoppar i "donglarna". den här från Classe hade jag hemma och testade mot oscilloskopet och den går mellan -6,5 och 6,5 Volt så den bör kunna uppfylla ditt behov. OBS att jag bara mätte med probe, vad det blir vid belastning har jag ingen aning om, förmodligen så kan de nog inte leverera några strömmar att tala om.

Men som du säger, informationen är skral så du får väl tjata till dig öppet köp?

Tack för info! Ja det är ju rejäla nivåer. Jag provar och köper en sådan.

73, Roland SM0BRF

Egentligen har ju tillverkaren/försäljaren förbundit sig att ligga högre/lägre än +-3v på linan när de påstår att enheten har en RS232 utgång. Om den inte följer standarden så bör det vara ett bra argument för återköp.

Tror att alla donglar som jag köpt faktiskt följt standarden och inte gett några problem. Men den jag skriver om tidigare är väl den enda som jag faktiskt mätt nivåerna på ;)

Last edited:
Back