Utbildning av blivande radioamatörer

SA3BYC

Well-Known Member
Jag har haft ett väldigt långt uppehåll i mitt amatörradio intresse. Qrv som tonåring fram t.o.m. 1973, sedan har intresset funnits, men inte förrän jag av en slump hittade Hamsphere på nätet för 5 år sedan tog det riktig fart igen. Efter att varit väldigt aktiv på denna "artificiella" amatörradio i drygt två år så var det dags att skriva provet och resten är ett enda häftigt återinträde i amatörradions underbara värld.

Att många rynkar på näsan åt den här formen av konstgjord radio vet jag mycket väl. Det kan man tycka vad man vill om, tänka är fritt :D Men att inte detta verktyg, för jag vill betrakta det så idag, används av klubbar för utbildning av framtida amatörer tycker jag är oerhört tråkigt.

Varför? har man helt enkelt inte upptäckt vilken enorm utveckling detta system genomgått de sista åren?

Fick häromdagen Hamspheres senaste News Letter där man slår ett slag för den kommande plattformen, version 4, release under nästa år. Här går man inte bara ett steg längre utan en hel massa. Känn lite på det här:

- moduluppbyggd transceiver, välj själv delar och sätta ihop. Tänker mig att detta vore användbart för att lära nya hur en modern transceiver är uppbyggd och hur det fungerar.
- man inför antenner, vertikaler, beam, dipoler, som får egenskaper liknade hur det fungerar på riktigt.
- möjlighet att köra slutsteg med förhöjd effekt och få en uppfattning om hur det påverkar möjligheten att komma fram i en Pile.

Det finns hur mycket som helst för en utbildningsansvarig med fantasi och lite nytänk i en radioklubb att utnyttja Hamsphere till. Bara möjligheten att låta "studenterna" skaffa sig trafikvana är ju hur användbar som helst, här finns rag chew, DX trafik, contests, allt som finns i riktig radio. SSB, CW, SSTV, bara skummar lite på ytan nu. Allt fler äldre radioamatörer som fått problem att sätta upp antenner, oerhört vanligt problem i utlandet på s.k. retirement homes, för att köra riktig radio har hittat till Hamsphere. Snacka om att dom är en resurs i att hjälpa nya slipa på sin trafikteknik.

Kolla lite på det News Letter jag hänvisar till härovan:: HamSphere Newsletter Sept 2013 hur coolt som helst.

Att sedan Hamspheres grundare, ägare och utvecklare, Kelly, eller Kjell som han egentligen heter är Svensk och radioamatör med signalen SM7NHC (numera 5B4AIT sedan flytten till Cypern) gör det ju inte sämre. Jag har förmånen att ha träffat och lärt känna Kelly lite grand och har diskuterat utbildning med honom. Då var han i alla fall helt öppen för att diskutera speciella upplägg prismässigt om en klubb skulle vilja använda systemet just för utbildning. Han brinner för amatörradio och jag skulle bli väldigt förvånad om han inte skulle kunna ordna något riktigt bra om en Svensk amatörradioklubb kontaktade honom för att prata om detta.

Bara en liten idé för er som sysslar med utbildning och rekrytering av nya radioamatörer.

Johan / SA3BYC
 
De rättrogna må förfasas men möjligheterna är naturligtvis stora med hamsphere i utbildningssyfte,
tyvärr är det behäftat med en prislapp och avskräcker ju som bekant många radioamatörer och blivande dito är jag rädd.

Hamsphere tilltalar ju idag främst målgruppen "de sociala kommunikatörerna" och inte i samma utsträckning de lödrökta gammelgäddorna, med den teknikvinkel som införs i version 4 kan det absolut komma att förändras, jag tycker det blilr spännande att följa utvecklingen :)
 
Jo det där är inget som jag säger emot, inte luktar det lödrök om HS precis, men kan det attrahera och få igång några så må det kunna åtgärdas i ett senare skede hoppas jag.

Vad gäller prislappen så tror jag som sagt att om en eller flera klubbar tog kontakt med Kelly och pratade utbildning, ja då fixar han nog en riktigt bra uppgörelse. Vi pratade i termer om att skapa någon sorts klubbsignals abonnemang och jag tror inte han skulle vara ointresserad av det heller. Vilken klubb har inte ett gäng PC stående i klubblokalen? och PC headset och mikrofoner kostar ingenting idag.

Ja vi får väl se, ville se om det går att väcka lite intresse? Känns som att allt som kan göras för att attrahera nya amatörer borde kunna vara värt att pröva.

/J
 
Back
Top