Utbildning i Kalmar

SM7MCD

Well-Known Member
Kalmar radioamatörsällskap (KRAS) fortsätter med utbildning i klassisk radioteknik och elektronik.

Tisdagen den 1:e februari kommer KRAS att starta upp fortsättningen på 2009 och 2010 års byggkurs. Vi vågar att påstå att kursen är bland det bästa i kursväg i Sverige när det gäller att bygga och förstå klassisk mottagar- och sändarteknik. Vi behandlar tekniken både djupt i detalj såväl som systemförståelse i större byggblock.
Deltagarna i kursen erbjuds att få en ökad inblick i klassisk radioteknik och de instrument som vi använder eller bygger själva. Även icke medlemmar är välkomnas att deltaga i utbildningen mot en förhöjd kursavgift.

Vi kör nu i två spår. Dels så repeterar vi tidigare moment så de som inte blev färdiga kan göra en nystart och få en fungerande sändare/mottagare. Samtidigt som vi börjar bygga den avslutande digitalskalan till sändaren/mottagaren, eller som frekvensräknare för labbänken. Preliminärt kör vi varannan gång så de som önskar kan följa båda delarna. Planeringen publiceras i kalendern på KRAS hemsida.

Till hösten fortsätter byggkursen med att vi utbildar oss inom följande preliminära delar. Vi räknar med att diskutera en hel del kring dessa alternativ på vår fieldday under sommaren, men följande punkter är ett planeringsunderlag för höstkursen.

  • En variant av mottagare och/eller sändare.
  • Ett LF-filter som passar för både SSB/CW, eller som basfilter till stereoanläggningen, man väljer själv.
  • En LF-förstärkare på ca 5W, lämpligen bygger man in denna i en högtalarlåda så att man får en aktiv högtalare att koppla en eller flera mottagare till och får därmed möjlighet att få betydligt bättre ljud än det ljud man får med oftast lilla högtalare som radion levereras med. Denna förstärkare passar utmärkt att kombinera med LF-filtret vilket vi kommer att räkna lite kring.
  • En S-match till QRP/QRO-sändare med tillhörande stege.

Som vanligt ingår alla de komponenter som finns i vårt digra komponentförråd, vissa delar kan man vilja bygga en egen variant med och då kanske man kan man skaffa egna delar så hjälper vi till att dimensionera kringkomponenter, bocka plåtlådor, etsa kretskort eller vad som behövs. För de som hellre vill bygga med elektronrör så finns vårt digra rörlager att botanisera i och kanske bygga en ljudförstärkare med rör eller en klassisk rörsändare. :rolleyes:
Att det finns flera alternativ i fortsättningskursen är för att underlätta för de som vill hoppa på KRAS utbildning, men inte följde det stora projekt vi genomförde 2009 – 2010.

Som förkunskaper är det nödvändigt med en viss nyfikenhet inför radiotekniska lösningar, övriga förkunskaper anpassar vi kursen efter deltagarna. Lödutbildning ingår i kursen.

Se reportage från olika kursmoment på:KRAS_kurs
För datum, tid och plats se löpande info på: http://sk7ca.org
 
Leif,
jag blir glad i hela kroppen när jag läser om era kurser och experimentverksamhet - ni i KRAS är ett föredömme för oss andra! SSA har startat ett initiativ för att öka experimenterande och byggande, och det är väl ett steg på rätt väg, men det ni gör ligger på en mycket bättre nivå. Jag hoppas det blir stilbildande för andra föreningar i landet. Om ni inte låg så sabla avsides skulle jag hälsa på bara för att insupa atmosfären på era byggkvällar :)

73 de Lars
 
Tack för de orden Lars. Om det finns intresse från andra klubbar att arbeta med vårt material så är det helt OK. Allt material är helt öppet och fritt att kopiera bara ni anger källan. Vi hjälper gärna till med tips och viss handledning om några vill prova. Det finns tämligen rikligt med komponenter till olika moduler. Däremot säljer vi inga byggsatser,och vi etsar inga kort, men mönstret finns öppet.

Vi kommer att komma ut med en handleding i att bygga och förstå oscillatorer under våren. Dokumentationen kommer att finnas tillgänglig som ett samarbete mellan KRAS och ESR. Flera delar är beskrivna i ESR "Resonans".
 
Jag är en av deltagarna i den ovan beskrivna kursen/aktiviteten, som gick under säsongen 2009-2010. Vi byggde en rak mottagare och 5 watts sändare för 80-meters bandet. En omfattande dokumentation finns på KRAS hemsida och ESR.

Detta är den bästa kursen eller klubbaktiviteten jag varit med om under alla mina 50 år som radioamatör.

På tidigt 60-tal byggde jag en sändare med VFO ur en artikel i CQ Magazine. Jag hade ingen att rådfråga och kunde nästan ingenting. Jag höll mig slaviskt till beskrivningen som dessutom var på utrikiska. Då hade jag behövt en sådan här klubbaktivitet!

Denna KRAS-kurs gjorde att en massa "poletter" trillade på plats. Flera "poletter" hade nog väntat nästan 50 år på att få trilla dit! Många av mina erfarenheter fick sina förklaringar.

En trevlig upplevelse var att laborera med koppligsgraden till oscillatorn och återkopplingen så svängnigen upprätthålls. Det har stor betydelse för renheten i signalen. Det var en ny praktisk erfarenhet mig och jag undrar hur ren signalen i 60-talsoscillatorn ovan var??

Många innovationer ägde rum under kursen. Bl a skapade Johnny ett nytt ställbart nycklingsfilter till sändaren av sitt avstörningsfilter på sina omformare. Flera listiga mätutrustningar såg också dagens ljus under projektets tid.

Det är också i denna miljö jag personligen har "vuxit" då det gäller stegmatning och "matchboxar" för balanserad matning.

För oss i detta kursgäng så har ju Leif, SM7MCD och Johnny, SM7UCZ de viktiga "motorerna". De har alltid legat steget före med tester och prototyper som vi övriga sedan hängt på. Praktiskt byggande har varvats med teorigenomgångar.

Miljön på våra träffar har varit sådan att vi gärna åkte dit. Roligt, gott om skratt och prestigelös samvaro. Tillåtet att "göra bort" sig och ställa dumma frågor. En bra grogrund för att "växa". Kaffe med bullar! Gott i gott gott!

Jag undrar just....vad skulle en sån här kurs vara värd på öppna "marknaden"? Det måste ju handla om många 10-tusentals spänn? Kanske mer?
Tänk på det herrar klubbchefer (och medlemmar)!

I våra klubbar runt landet finns en massa kompetens. Så där ligger inte problemet! Man behöver inte heller börja storskaligt. Några samlas och kör en byggsats tillsammans. Förhoppningsvis finns det någon som tar hand om lite teori.
Det gäller att klubbarna kan engagera sina egna "Leif och Johnny".
De finns över allt i våra klubbar i hela landet!
Det är aldrig för sent att lära!
Det är kul att äntligen begripa det som varit obegripligt så länge....
Du som funderar på hur Du ska utveckla klubben...få igång aktiviteter.
Detta är ett bergsäkert spår.....!
Tore SM7CBS
 
Lars, vi måste sätta igång något här i Stockholm. Det gäller att inventera resurser (plats, kunniga personer). Jag kan bidra med kunskaper i att räkna på kretsar.
 
Lars, vi måste sätta igång något här i Stockholm. Det gäller att inventera resurser (plats, kunniga personer). Jag kan bidra med kunskaper i att räkna på kretsar.
Jag mailade dig på en emailadress jag hittade. Om du inte får det får du gärna maila mig: lars.norlander (at) gmail.com
/Lars
 
Ytterligare lite reflektioner från deltagarhåll.

Jag minns hösten/vintern 2009 (tror jag det var) då vi skulle igång med kursen. Vi pratade tillsammans om vad vi skulle bygga och det landade i en enkel 5 watts trx för 80 meters bandet med rak mottagare. Leif menade att vi bör ha åtminstone ett läsår på oss, kanske mer. Det tyckte jag kändes väldigt lång tid för en sån relativt enkel sak som en enbands qrp rig!

Så här efteråt kan man se att min reaktion var "icke yrkesmässig" (jag är inte lärare) och att jag var så fokuserad på att "bygga radio".

I själva verket var det så att radiobyggandet snarare var ett medel för att nå Leifs huvudmål nämligen att vi deltagare skulle bibringas kunskap, vilket vi deltagare också egentligen ville.
Då tar det tid och det visste Leif eftersom han är lärare till yrket. Inför varje "byggsteg" ska det till teorigenomgångar och kanske flera labbar.

Vi började på grundnivå. Ohms lag är ju en hörnpelare i radiosammanhang.
Första gången fick vi en knippe lysdioder och ett batteri. Vi räknade och mätte under flera träffar.
En annan fördel med att starta från grunden är att alla deltagare därmed är på samma nivå oavsett bakgrund.
Vi hade en genomgång i hur man använder ett oscilloscop.

En annan grundpelare inom radioteknik är oscillatorn. Den höll vi på med i säkert en månad...kanske mer. Vi limmade schemat på en bit spånskiva och slog mässingnubb i lödpunkterna i schemat. Därefter lödde vi upp ett labbexemplar av oscillatorn på "nubbskallarna". Vi testade med olika komponenter och kopplingar för att testa och lära.
Vi använde Scröders nomogram för beräkning av L och C. Vi luskade ut dimensioneringen av kretsar om vi ville ha en täckning av t ex 3,5 till 3,6 mHz vid 180 graders vridning av kondesatorn eller kapacitansdioden.

Hela tiden låg Johnny, SM7UCZ, steget före i sin prototypverkstad och inför nästa steg i processen.

På detta sätt jobbade vi oss igenom kursen (och bygget).

Allt detta finns ju dokumenterat på KRAS hemsida.

Alla vi människor innehar en ledarroll flera gånger under livet. T ex som förälder har man ju rollen av att lyssna, prata, ge råd, entusiasmera, samarbeta, mm för att laget "familjen" ska fungera. Samma princip gäller ju en koncernchef på ett storföretag liksom läraren i klassrummet.
Ett gott ledarskap kännetecknas ju av att ledaren i högsta grad är medlem i gruppen.
Jag tycker Leif hanterade den rollen utmärkt.

Det finns många spaltkilometer och avhandlingar skrivet om ledarrollens psykologi.
Jag nöjer mig med det ovan sagda som kan vara viktigt att ha med i bakhuvudet i samspelet i klassrummet.

Hälsningar
Tore SM7CBS
 
Liten "update" i ord och bild från oss i Kalmar Radioamatörsällskap KRAS om vad vi haft för oss de senaste veckorna.

På vår hemsida ser man också vad som händer och sker i klubben.

Här är första träffen efter nyår. Ett tiotal medlemmar mötte upp och Leif gick igenom planeringen inför vårens kurser.
179478_174885395888911_100001023567403_413651_1780636_n.jpg


Förutom att lödröken låg tät i lokalen och kaffe och bullar avnjöts, hade Leif en rejäl genomgång av logaritmer och deras berättigande inom hobbyn. Mycket kom man ihåg sedan tidigare men repetitionen gav ändå upphov till ett och annat AHA!
181840_175413625836088_100001023567403_416118_1544893_n.jpg


Sen körde vi igång på allvar med byggandet.

Här ser vi Tore SM7CBS: Foto Johnny SM7UCZ
IMG_0186.JPG

Här finns fler bilder från samma tillfälle.

Vi testade en beräknande SWR-meter i torsdags. Samtidigt provade vi ett oscilloskop med widescreen som levererats från Electrokit. Finessen med en beräknande SWR-meter är att man inte behöver kalibrera mot max effekt. Funkar det OK så kan det bli ett projekt i höst. Leif och Johnny har hur många projekt som helst. Det känns som om vi har material och underlag till ett tiotal års kursverksamhet framför oss.
dscn1192_mini.jpg

dsc04744.jpg


Torsdagens föreläsning handlade om PIN-diodswitchning.
pin-diod_s.jpg


Först ut med färdigt PIN-diodswitch bygge blev Tonny SM7NUN
nun_pindiod_small.jpg
 
Last edited:
Back
Top