Uteffekt från xiegu g90

sm0ofg

Member
Hej jag är ny ägare till xiegu g90 sdr sändare jah har kopplat den till comet antenn 350m på balkongen den akuta frågan är när jag stämmer av antennen och sänder jag får 0 uteffekt jag har inte hittat svaret på alla möjliga sidor
Jag är tacksam om jag får tips eller förklaring om detta probmem
Tack på förhand och 73 från sm0ofg i Stockholm
 
Menar du att du vid avstämning med en autotuner inte får ut ngn effekt så kan det vara normalt lite beroende på.
Vissa autotuners ger minimalt med effekt just vid avstämning…långt under 1W för att inte störa på banden. Kanske samma sak där?
När du sänder med nyckel eller mikrofon så bör det såklart gå ut kräm.
 
Om jag får in en radio för rep så har jag för det mesta en prosedur som du kan försöka.
Sätt radion mot konstlast och med en effektmeter av bra kvalité mellan radio och konstlast.
Gör en fabriksåterställning på radion.
Sätt radion i sändning men inte på SSB utan förslagsvis CW eller digital mode.
Så brukar jag alltid starta en felsökning på en radio som inte sänder enligt ägaren.
 
Om jag får in en radio för rep så har jag för det mesta en prosedur som du kan försöka.
Sätt radion mot konstlast och med en effektmeter av bra kvalité mellan radio och konstlast.
Gör en fabriksåterställning på radion.
Sätt radion i sändning men inte på SSB utan förslagsvis CW eller digital mode.
Så brukar jag alltid starta en felsökning på en radio som inte sänder enligt ägaren.
Hei och tack för hjälpen fm o ft8 fungerar mycket bra bara SSb som är problemet
 
Bara problem med SSB, då är nästa steg att kolla upp mikrofonen, eller mikrofonförstärkningen.
Genom att sända AM eller FM kan man kolla ok det blir modulering. dvs mik hel eller trasig.
Är antennen 350 meter lång, eller för 350 meters bandet, eller heter antennen 350m?

SM4FPD
 
Bara problem med SSB, då är nästa steg att kolla upp mikrofonen, eller mikrofonförstärkningen.
Genom att sända AM eller FM kan man kolla ok det blir modulering. dvs mik hel eller trasig.
Är antennen 350 meter lång, eller för 350 meters bandet, eller heter antennen 350m?

SM4FPD
Den går på fm grön och hela vägen röd
 
Back
Top