Utlandssvensk nykomling

N8MJK

Member
Hej allesamman, "Mjukis" Lundin, KJ6GZM här. Jag har bott i södra Kalifornien sedan 2002, och är nymyntad amatör. Jag började med hobbyn för att jag och min fru (KJ6IRG) gillar att vara förberedda på allehanda otrevligheter framtiden kan föra med sig. Vi känner att det är lättare att njuta av nuet med en generator och en massa mat i garaget. En sak vi noterat här i södra Kalifornien är att varje gång det blir en liten jordbävning eller rejäl regnstorm (de brukar föra med sig elakartade jordskred) så dyker mobiltelefonnätet totalt. Alla ringer samtidigt och ingen kommer fram. Så vi började titta på olika alternativ för hur vi skulle få våra nyheter och kommunicera med varandra nästa gång det händer. Amatörradio verkade vara det bästa och smidigaste sättet, och det var visst ganska beroendeframkallande!

Min fru återfinns (än så länge) bara på 70cm och 2m, med en liten Kenwood i bilen. Själv har jag en ICOM IC-7000 som jag har i bilen till vardags och huset på helgerna. Jag själv har fattat tyckte för antennbygge och har utöver lite vanliga dipoler byggt en 20m "C-pole" och ett par 70cm-Yagi-antenner som jag tänkte experimentera med för EME. På bilen har jag en liten Comet för 70cm/2m och en Little Tarheel II för HF-banden.

Nu blev det väl en lite svamlande introduktion. Jag får avsluta med att jag jobbar med mekanisk design i ett labb som utvecklar elektrodlös belysning. På helgerna gillar jag, förutom att pladdra i radion, att flyga småplan. Är utbildad flyglärare och influgen på några högst varierade jetkärror. Är det några frågor så är det väl bara att ställa!
 
Välkommen hit!

C-pole antenn? Har inte hört benämningen förut.
Är det en variant på dipole?

Vill du berätta mer om "generator och en massa mat i garaget"?

/ Ingvar
 
Enkelt = nöje

Hej Erik och välkommen till Ham.se......när jag kör /P har jag helst nåt enkelt med mig i antennväg. Effektiviteten i min Buddy stick kopia är omvänt proportionell mot nöjet att köra fielday.
 

Attachments

  • beach1.jpg
    beach1.jpg
    60,1 KB · Views: 238
Då har jag skaffat en anropssignal som är lite mer i linje med mitt namn Mjukis, N8MJK. Någon som vet hur man byter namn på forumet?
 
Det är vi några stycken som försökt med i flera år utan resultat. Det enda du kan göra är att registrera en ny användare med din nya signal. Har själv inte velat göra det utan har lagt till min signal i signaturen i stället.
 
I ditt fall skulle jag registrera den nya signalen. Du har (idag) bara tre inlägg med din gamla.

73 ;)
/Ingvar
 
Det... verkar som att jag bytte? Fick inget svar på PMet om att byta så jag reggade nytt konto som någon föreslog. Och när det nya kontot blev godkänt så verkar det som att mina gamla inlägg fick mitt nya namn? Gött som körv!
 
Det är vi några stycken som försökt med i flera år utan resultat. Det enda du kan göra är att registrera en ny användare med din nya signal. Har själv inte velat göra det utan har lagt till min signal i signaturen i stället.

Jag har haft exakt samma problem, också försökt i flera är utan att lyckas.
 
När det gäller N8MJK så bad jag om experthjälp och han gjorde en ny plus en sammanslagning så alla gamla inlägg följde med.
Jag har experten tillgänglig hemma hos mig om en knapp månad, han är i Asien just nu, så då kan vi nog fixa några byten till....
/ Tommy
 
Hejsan och vδllkomen, nu δr vi fler utlands stationer hδr pε Ham.se. 73 de sv7/sa0bgi
 
Last edited:
Välkommen i sällskapet Mjukis.
Vi skall resa til San Fransico i slutet av mars i år för att hälsa på vår dotter som väntar barn. Vi får väl hoppas att det inte blir något bävande just då.
73
SM0KFR
 
Back
Top