Utmaning i CQWW CW?

RM2D

Well-Known Member
Hej!

Funderar på att sasta litet på en Singel Band klass i CQWW CW nästa helg.

Även om det inte är helt lika förhållanden mellan Moskva och SM, kan man ju försöka finna litet likasinnade i samma klass och sporras litet av varandra via Live Contest Score Server

Någon som har lust att fajtas litet internt även om vi inte har med den absoluta tätstriden i Europa att göra?

Jag funderar främst på Single Band 80 meter High Power (unassisted), men kan även tänka mig 40 meter.

Assisted kan vara en variant också.

Ser fram emot QSO med så många SM som möjligt och gärna litet sugna medtävlare...

73 de RM2D, Mats


PS Jag kommer köra med en kvartsvågsvertikal och 700W (TS 590S + ACOM 1010). På 80 meter har jag cirka 3000 meter radialer (huvuddelen 5 cm ner i marken + en del liggande ovan jord). På 40 meter också en vertikal men med 2 eleverade resonanta radialer. SO1R (Single Operator 1 Radio)
 
Hum, nä jag är för dålig på telegrafi. Jag kan däremot sända ut en konstant
bärvåg så kan du själv hacka upp den efter behag om du vill :)
 
Låter som ett resonabelt förslag Christian har Mats, självklart stödjer jag det.

Om du på något sätt kan hålla oss ständigt uppdaterade om din qrg så kan vi hjälpas åt att lägga ut bärvåg där som du sedan kan fylla på din 700W med och hacka upp vid behov ... :)

Johan

Ps. Lycka till förresten!
 
Så underbart med snälla kompisar :)

Blir nog ingen tråkig helg med Er som supporterklubb...

73 de Mats
 
Så underbart med snälla kompisar :)

Blir nog ingen tråkig helg med Er som supporterklubb...

73 de Mats
Vi håller på dig Mats! i alla väder, det vet du!

Kanske till och med kan låna ett rejält slutsteg så blir bärvågen ännu starkare å användbar på din frekvens :D

J
 
Fördelen med det QTH:t är att det är självsanerande mot Power Cheating.... Enfas och endast max 15 Ampere över till all radioutrustning efter det att annan hushållsel tagit vad som finns :D
 
SM0O
Hum, nä jag är för dålig på telegrafi. Jag kan däremot sända ut en konstant
bärvåg så kan du själv hacka upp den efter behag om du vill "

------


Liknande sa en kompis till mig på FRA (tyvärr SK), vid s.k." informationsinhämtning".

"Det ramlade ut en massa korta och långa ur högtalaren, sedan fick man pussla ihop det som man ville..." :D

73 / Uffe
 
Att det så småningom blir bokstäver och ord som ramlar ur högtalaren förminskar inte den humoristiska inställningen.

/ Göstha
 
Aha, det är alltså supporters jag har hört på FT4TM's frekvens, som har lagt ut bärvågor och toner som han själv fått modulera till! :D
 
En funderare bara som jag haft genom åren när det gäller contest: är det inte så, att vederbörande lands amatörbestämmelser skall gälla? Om det är så ,att det finns effektbegränsningar, skall man inte då bli diskad när man överskrider dom.

F.ö. tycker jag att contest skall återspegla vederbörandestations skicklighet och då skall man egentligen korrigera resultaten med hänsyn till ERP.Jag tycker inte det är rätt att en big Gun skall ha fördel före än Little Gun som inte har möjlighet till stor effekt och stora antenner.
 
Vidare hörde jag att en av de stora contestarna en gång yttra ,efter ett antal bärs , att han minsann drog ut ALC-sladden för att få elbow space under contest. En sådan borde diskas? Många stationer är mycket breda under contest och egentligen borde man ha officiella observerare med befogenheter att lyfta ut dom från resultatlistorna om vederbörande inte åtgärdar signalkvaliten när han får kritik av observern .

Ovanstående är säkert orealistiskt önsketänkande från min sida och ser för min del bara en fördel : man får ett gyllene tillfälle köra ett nytt sällsynt DXCC-land som går igång just då. / KI

Nu har jag förstås trampat på en och annan tå och blir tvungen klä mig i lösskägg. Tyvärr skägg har jag redan, hi!

Nej, jag är för gammal för tävlingar och tycker synd om hams som fortfarande jobbar och som endast kan köra radio under veckoslut.

/ de KI
 
En funderare bara som jag haft genom åren när det gäller contest: är det inte så, att vederbörande lands amatörbestämmelser skall gälla? Om det är så ,att det finns effektbegränsningar, skall man inte då bli diskad när man överskrider dom.

Alldeles riktigt. Om contestorganisatören kan belägga att stationen överträtt gällande effektbestämmelser för landet eller för deltagarklassen kan och ska ha diskvalificeras. Utmaningen ligger i att bevisa detta. men CQWW har i flera fall diskvalificerat stationer som har exempelsvis kört 100W eller mer, men hävdat att det deltar i QRP-klassen.

73 de LRR, Mats
 
F.ö. tycker jag att contest skall återspegla vederbörandestations skicklighet och då skall man egentligen korrigera resultaten med hänsyn till ERP.Jag tycker inte det är rätt att en big Gun skall ha fördel före än Little Gun som inte har möjlighet till stor effekt och stora antenner.

ERP är ett mått men det finns många fler parametrar som inverkar (höjd över marken, terrängförhållanden. konduktivitet, geografisk belägenhet inom kontinenten etc etc.

Tanken är god att finna rättvisa förutsättningar, men den enda tävlingen som strävar efter att visa vem eller vilka operatörer som är bäst. är WRTC. Där använder de deltagande lagen identisk utrustning på utvalda operatörsplatser inom ett begränsat område. Så närmare rättvisa förhållanden än så lär vi inte komma med dagens teknik att utvärdera QTH.

73 de Mats RM2D
 
Vidare hörde jag att en av de stora contestarna en gång yttra ,efter ett antal bärs , att han minsann drog ut ALC-sladden för att få elbow space under contest. En sådan borde diskas? Många stationer är mycket breda under contest och egentligen borde man ha officiella observerare med befogenheter att lyfta ut dom från resultatlistorna om vederbörande inte åtgärdar signalkvaliten när han får kritik av observern .

Ovanstående är säkert orealistiskt önsketänkande från min sida och ser för min del bara en fördel : man får ett gyllene tillfälle köra ett nytt sällsynt DXCC-land som går igång just då. / KI

Nu har jag förstås trampat på en och annan tå och blir tvungen klä mig i lösskägg. Tyvärr skägg har jag redan, hi!

Nej, jag är för gammal för tävlingar och tycker synd om hams som fortfarande jobbar och som endast kan köra radio under veckoslut.

/ de KI

Finns inga ömma tår hos trådskaparen i alla fall, så alla kommentarer är värda att beakta.

Kvalitetsproblem hos conteststationer (eller för övrigt hos ALLA kategorier av amatörradioutövare) är ett problem som stör och irriterar. Detta med rätta. CQWW har numera infört en regel som ger dem möjlighet att diskvalificera stationen just på dessa grunder. Inom CQWW CC pågår diskussioner hur man ska definiera vad som är en tillräckligt dålig signal för att diska den. Jag tror att utvecklingen går emot att mätmetoder och online-kontrollörer i framtiden kommer finna och avskilja de ruttna äpplena.

Jag arbetar minst 5 dagar i veckan och har inga problem att finna testfria band eller testfria segment då jag inte önskar finna contest i mina hörlurar. Min radio har VFO, bandväljare, trafiksättsväljare och filter. Rätt utrustad och rätt använd är varje radio en tillgång. Med rätt val av frekvens kan jag 365 dagar per år finna användbara frekvenser och trafiksätt där jag slipper köra contest.

Den som hävdar motsatsen tror jag saknar något av ovanstående tekniska eller operatörsmässiga egenskaper. Jag kan gärna vara behjälplig att finna lämpliga frekvenser, trafiksätt och band för den som av någon anledning är allergisk mot contest.

73 de Mats RM2D
 
Tackar för det. Får jag hoppa över till en annan för mig intressant angelägenhet? Ser på internet att På ett försvarsmuseum i Moskva,där Du tydligen befinner Dig, finns resterna av det berömda nerskjutna spionplanet som föranledde Chrustjev banka i bordet som protest i FN NY - Du minns? SSB - transceivern ombord på planet var av samma typ som jag använde vid samma tid : COLLINS KWM-1. Amerikanska flygvapnet hade ännu inte fått SSB, så man använde denna amatörrigg. Som jag vet , var min transceiver den enda och första SSB-transceivern kring 1958 i Sverige och finns den numera hos en popstjärna i W6.

Alltså: finns det några skrotrester kvar av planets KWM-1? Jag är faktiskt intresserad av ett besök mellan 2 plan för att ta några historiska fotografier av skrotet i så fall.

Hans
 
Intressant Hans!

Visste faktiskt inte om att delar av Powells U2 fanns på museum i Moskva. Antar att det är på Monino http://monino.ru/ http://en.wikipedia.org/wiki/Central_Air_Force_Museum som resterna finns, eller har du andra uppgifter?

Museet ligger i "fel ända" av stan från där jag bor, men lovar att jag ska göra en utflykt under våren eller sommaren och försöka leta efter KWM-1. I mellantiden ska jag fråga litet äldre amatörer här om de möjligen vet något om transceivern finns utställd.

Jaså, din ärorika KWM-1 finns hos Joe Walsh WB6ACU? Eller kanske hos någon annan musiker med amatörradioanknytning, Finns ju ett par till i Kalifornien.

Om jag får mer info om U2:an och eventuell KWM-1 så hör jag av mig i privat epost till Dig Hans!

73 de Mats LRR
 
Bra och tackar på förhand. Jag var eventuellt med om det tillfället när amerikanske flygvapenchefen övertygades om SSB:ns förträfflighet vs AM, när han och Art Collins flög över NewFoundland tror jag. I alla händelser QSO:de jag Leroy och Art en gång utanför NewFoundland och kan ha varit just detta historiska tillfälle. SSB är inget nytt påfund. Redan på 20-talet patenterade Carson SSB och man insåg redan då dess fördelar. ARRL tyckte under 30-talet att SSB var för avancerat för att vara värt att tas upp och först 1947 kom dom första artiklarna i QST om SSB av Villart. SM7HZ och SM5QV byggde denna excitern och startade SSB i Sverige. Den hade en massa rör bara för att generera SSB . Först när GE Ham News publicerade en mycket enkel fasgenerator var det då det hela tog fart och det kom ut ett antal byggsatser bl.a. den Lakeshore som byggde på denna konstruktion och som jag köpte av SM5AQW - eller hur Janne?

Som tysken sa' : " Wer eine Reise tat hat etwas Zu erzählen. ....." I mitt fall 56 år på SSB!

de Hans SM5KI
 
Himla intressant att du mätte upp SN3A för han noterade jag på 40 meter med en rysligt dålig kvalitet... Jag skickade meddelande till ett par kompisar så de kunde lyssna på eländet. Jo, han var i SÄRKLASS igår. Dessutom var det flera som sa till honom men han bara struntade i det hela...

73 de Mats RM2D
 
Back
Top